Du bör kanske höra med BRF så det är tillåtet att göra först
 
Det beror helt på vad som är i andra änden.

Om uttaget är kopplat direkt från en nod (bredbandsleverantör) så ägs själva nätet av operatören eller bostadsrättsföreningen. Då får du inte flytta uttaget utan tillstånd från operatören/föreningen och troligen måste jobbet göras av en godkänd installatör.

Om det är ett uttag där båda ändarna är honor i din egen lägenhet så är det bara att koppla på.

Lycka till!
 
Glöm inte att köpa/låna rätt verktyg för att klämma kontakten med!

Nej, det är inte strömförande, så det räknas inte till elarbete.

Men kolla upp det först, det kan ju med lite tur hända att det ingår att få den hjälpen, eller inte är särskilt dyrt, och det finns risk att du blir ansvarig om det blir fel.
 
Tack för alla svar.

Får undersöka vidare. Men det bör vara okej att tillfälligt koppla ur den, alltså ej klippa av kabeln eller liknande?

Har tapetserat om i ett rum och ska på med nytt dörrfoder, själva kabeln går in i väggen där dörrfodret ska sitta, skulle behöva flytta hålet minst 3cm. (Men helst skulle jag alltså flytta uttaget till ett annat rum).
 
Nej, om det är uttaget som är anslutet till "matande" ände av nätet så bör du överhuvudtaget inte göra ingrepp i dosan.

Det är dessutom inget som du kan koppla ur och återansluta utan speciellt "krone verktyg". Det är en inkoppling som kräver en del kunskap, trådarna får ex. inte "tvinnas upp" mer än vad som redan är gjort.
 
Det finns "toolless" nätverksuttag man kan koppla utan verktyg.

https://www.storel.se/sto/rootCateg...ck-RJ45/JACK-TCS-TL-TOOLLESS-UTP-C6/p/5112077

Man kan även klara några enstaka uttag med en smal tång och flatskruvmejsel. Det är lite meckigare än kroneverktyg men det går. Håll fast ledaren på ena sidan med tången och pressa ner ledaren med skruvmejseln.

Jag tror inte att det finns några risker med att koppla cat6 även med en switch ansluten. Man hanterar ju alltid ledarna oskalade så risken för kortslutning är minimal. Och en switch kan hantera en eventuell kortslutning mellan ledare om du skulle kapa kabeln på ett sånt sätt att kortis uppstår. Det kan du undvika genom att skala kabeln vid snittet och klippa ledarna en och en. Isoleringen kan du klippa/skära bort mitt på kabeln.

Det finns bra guider på Kjell & co om hur man kopplar rj45. Koppla färgerna likadant som tidigare. (Fota). Som sagt ska man tvinna upp det.

Mitt förslag är att göra detta själv och om det mot förmodan skulle bli något problem så ringer du och felanmäler icke-akut och sa att du trodde att det var OK att flytta uttaget.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.