Jag håller på med rördragning från värmepumpen i badrummet/tvättstugan och vill in i en dubbelvägg för att kunna ta mig upp till övervåningen med stammarna.
I badrummets/tvättstugans ena hörn är det kaklat en duschplats och där, bakom kaklet finns det ett hålrum som passar bra för rödragningen vertikalt.

Jag har tagit bort en kakelplatta 20x15 uppe under tak (förre ägaren har lämnat kvar 30 st plattor..)
och tagit upp hål i bakomvarande gips+OSB.
Det finns ingen fuktspärr bakom kaklet så som man gör idag utan det verkar som om det först är bredspacklat med fix - härdat - sedan fix igen, kammat och kaklat.

Jag är bara nyfiken - var det så här man gjorde runt 2000-talets början?

Jag har själv byggt en köksbänk belagd med mosaik som användes enbart för disk i 10-talet år.
Den byggdes av MDF som "målades" med fuktspärr samt kaklades med 5x5 cm mattsvart mosaik.
Fogningen gjordes med Mapei Ultracolor Plus (svart) och det "slabbades" rejält med vatten på den bänken. Bl.a. stod det ofta vatten på bänken. När bänken senare revs, mejslade jag bort mosaiken för ett se hur MDF:en klarat sig och den hade inte tillstymmelse till fuktskada.
 
Redigerat:
Låter konstigt. Vi renoverade ett badrum runt '97-'98 och då var det vad jag vill minnas en målad fuktspärr/primer i hela badrummet och ett rollat tätskikt på golv/duschväggar. Kan det vara så att man skippat tätskiktet på de översta kakelskiften?
 
Är, eller kanske snarare var utrymmet i huvudsak tvättstuga eller badrum när det gjordes?
 
Det kan inte vara så att tätskiktet är inne i den förbyggda nischen?

Det är inte en källare? Ibland väljer man ju bort tätskikt i källare.
 
Badrummet/tvättstugan är en tillbyggnad till en timmerstuga från 1860, utförd 2003..
Den kaklade duschhörnan är gjord på en vägg uppbyggd:
12mm gips
11mm OSB
45mm mineralull på 45mm regelstomme
tjock byggplast
250mm mellanrum med avloppsdragning från WC övervåning samt tappvatten v + k samt ventilation från badrum/tvättst.
5" timmerstomme
Badrummet ligger på bv på en gjuten platta. Timmerkåken står på torpargrund. Ingen konstig lukt från mellanutrymmet...
 
@krillek

Tätskiktet kan ju iofs komma längre ner på väggen, jag hade tänkt slippa riva mer än en platta - ska bara igenom med 2 stammar á 28mm diam. Genom att gå igenom uttrymmet bakom väggen mellan våningsplan och även in till rummet bakom väggen (gamla delen av huset) så slipper jag gå genom gipsade original innertak från 1860...
 
Frågan är väl om du tittar efter rätt typ av tätskikt? År 2003 använde man i huvudsak rollat tätskikt. Det består då dels av en ångspärr, som är en lättflytande vätska, påminner om primer, den kan du troligen inte se ngt. spår av på väggen, den ger en väldigt tunn beläggning.

Utanpå den lägger man ett rollat skikt av ett gummiartat material, del blir rätt tjockt om det görs rätt. Det jag funderar över är om det du uppfattar som bredspacklad fix, i själv verket är denna gummiartade fuktspärr.

Numera är rollade inte tillåtna på skivkonstruktioner, men fortfarande OK på betong och liknande underlag.
 
Det vore väl bra om det är som du säger, jag tycker det låter som om det stämmer. Jag har tagit ner kakel förr, även på polymerartat fix, men aldrig något som satt så in i bänken som detta. Jag rensade först bort fog, jackade ett kryss mitt i plattan så att det gick att spräcka den. Därfter tog jag bort plattan bit för bit, från mitten och utåt kanterna. Hade räknat med att fixet skulle släppa så att gipset förblev intakt men icke sa Nicke. Nu kan jag återställa med en håltagen kakelplatta som jag fogar med silikon i samma färg som den befintliga fogen. Sitter högst upp på väggen under taket.

Husets om- och tillbyggnad är väldigt fint och omsorgsfullt gjord av ett byggföretag i trakten - numera avsomnat pga pensionering. Allt är utfört med hög kvalitet, t.ex. så är alla taklister förkroppade i stället för gerade. Tilläggsisolering av timmerstommen är också utförd på "rätt" sätt - ur hygroskopisk synvinkel s.a.s.
Det var en totalentreprenad så förhoppningsvis var kraven tillräckliga även på våtrumsarbetet.
Tack för svar, nu känner jag mig lite lugnare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.