Hej, min kran i köket skvätter så de flyger vatten från vasken upp på diskbänken. Vilket är lite jobbigt då diskbänken är utav trä. Tänkte höra ifall man kan sänka trycket eller ifall de nu kan vara så att själva höjden från kranen till diskhon är för hög, höjden är 42-49 cm från högsta till lägsta.
 
Öppna kranen mindre. Eller montera ett munstycke som strilar. Eller lägg en disktrasa i vasken.
 
Och ge din bänkskiva något skydd. Hårdvaxolja fungerar prima för mig, slitstarkt och du vätskor.
 
Och bra tålighet mot de flesta vätskor.
 
Kolla att perlatorn i munstycket är ren. Om den har grott igen av kalk eller smuts, blandas ingen luft in i munstycket och det börjar plaska.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
tack för alla svar, skivan är redan vaxad och in oljad. någon som vet ifall man kan strypa ballofixerna under ? tex sätta de på hälften? utan att de blir något speciellt konstigt tyck för risk på läckage? Först är de ballofixer sedan uttag för diskmaskin sedan kommer kranen, ifall jag nu skulle sätta ballofixerna på tex hälften / strypa tror ni de kan påverka diskmaskinen?
 
Du kan strypa lite försikigt på miniventilerna, det fungerar bra.
Tänkt på att mäta flödet på en vattenkanna eller diskho, så du inte stryper ned så långt att det blir irriterande att tappa upp vatten.
 
Kulventiler är inga injusteringsventiler och kan ev. få missljud när man tappar vatten om de är halvöppna. Kolla perlatorn. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.