shomakie skrev:
Bra jobbat! Måste vara underbart o ha en tomt där du kan släppa vattnet neråt utan pumpar. Vårat hus ligger i en svacka så ja har byggt ett system med 3 dränkbara pumpar och en mellanbrunn. Skit att få bort vatten hos oss :)
Tnx :)
Men låter som du hittat din lösning på problemet :) Grävare kommer tillbaka till våren och "väger av" tomten och gräver bort ca 40cm djupt och ytterliggare 2m ut från huset runt om utom baksidan. Måste få ett bättre lut på marknivån (bort från huset). Ligger oxå i en svacka med lutning emot huset.
 
Angående färg på rör så är det tjockare gods i markrören, dvs de orange, än i de grå. Däremot tåler de inte ljus och blir sköra och spricker lätt. Därför gråa rör ovan mark och orange under.

För övrigt stör jag mig på när man ser orange rör sticka upp ovan mark till stuprör. Är man någorlunda seriös som entreprenör sätter man en grå bit överst både på grund av hållbarhet men framförallt för att det ser bra ut.
 
  • Gilla
Sandö
  • Laddar…
G-83 skrev:
Angående färg på rör så är det tjockare gods i markrören, dvs de orange, än i de grå. Däremot tåler de inte ljus och blir sköra och spricker lätt. Därför gråa rör ovan mark och orange under.

För övrigt stör jag mig på när man ser orange rör sticka upp ovan mark till stuprör. Är man någorlunda seriös som entreprenör sätter man en grå bit överst både på grund av hållbarhet men framförallt för att det ser bra ut.
Mina svarta tillfälliga dagvattenrör som funkar som spolrör (ska kapas o läggas under brunnslock...).

Får dom godkänt (svarta)? haha ;)
 
Jag lider med er som är fast i dräneringsträsket!

När vi byggde för snart sju år sedan kom Kvalitetsansvarige (nu kallad Kontrollansvarig :) ) ut och kollade schaktbotten och konstaterade snabbt att "här behövs ingen dränering".

Så den dan vi måste/skall sälja kommer jag att stå som en fågelholk när spekulanterna frågar hur det är med dräneringen.
Dränering, vad är det :confused:

Och nej, för takavvattningen har vi så klart stenkistor. Någon stans.
 
KnockOnWood skrev:
Jag lider med er som är fast i dräneringsträsket!

När vi byggde för snart sju år sedan kom Kvalitetsansvarige (nu kallad Kontrollansvarig :) ) ut och kollade schaktbotten och konstaterade snabbt att "här behövs ingen dränering".

Så den dan vi måste/skall sälja kommer jag att stå som en fågelholk när spekulanterna frågar hur det är med dräneringen.
Dränering, vad är det :confused:

Och nej, för takavvattningen har vi så klart stenkistor. Någon stans.
Intressant :)
Men jag är övertygad om att jag hade inte behövt några dräneringsrör heller. Men nu bytte jag ändå...

Alltså! Det måste vara så att varje hus är unikt och anpassas efter sitt område och sina markförhållanden. Ex: Bara för att grannens bottenplatta/grund måste pålas behöver inte "ditt pålas". Därför görs geoteknisk undersökning på varje tomt och inte generellt för ett område.

Många av mina vänner som dränerat om (deras hus resta kring samma år som mitt - mitten av 1950) har haft helt igensatta rör med både gegga, rötter och mojjs!

Min schaktbotten var av sprängsten och alla tegelrör sedan 1955 var "som nya" utom 5m på baksidan där avloppsgegga samlats pga läckage i avloppets utlopp precis vid dräneringsrören...

Jag tror inte man ska oroa sig om man inte ser/upplever fuktproblem i form av fuktig platta eller betongsalter som tränger ut från väggar i form av vit växtlighet! Dessutom tål betong vatten... :)
 
Absolut. Det var inte riktat mot dig😉 Ibland måste jag bara få ur mig saker!
 
  • Gilla
Sandö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.