En luftvärmepump flyttar ingen luft mellan inne-/utedelen, det enda som flyttas mellan inne-/utedelen är värmeenergin.
 
Okej,funderar även på att sätta in oljefyllda el-element,är de smart för att få bort fukten? Jag vet att de kan bli lite smådyrt men de kan jag nog leva med. fått kopplat in fläkt och kastat ut allt ruttet virke iallafall. Mvh
 
Är det fukten du vill bli av med så skaffa en avfuktare. Den ger även lite värmetillskott.
Kostar från en tusenlapp, så det kan vara värt att prova.

Jag har ungefär samma situation som du med borttagen panna, nya täta fönster och källare, och jag har gjort lite olika saker:
Grävt ur och isolerat golvet i källaren.
Lagt värmegolv i källaren,
Satt två nya tilluftsventiler, och till våren sätter jag nog dit två till.
Kör en avfuktare vid behov, främst på våren och sommaren eller vid stortvätt.
Satt två fuktstyrda fläktar i badrummen, och det kommer att bli två till.
Installerat en kompakt värmeväxlare som suger ut gammal luft, tar vara på värmen för att värma upp frisk luft som blåses in. http://www.canvac.se/ventilationsaggregat

Nu känns det ganska bra, men det kommer att bli ännu bättre.
 
Avluuftare är på g.. men funderar ändå på elementen
 
Hur värms huset i övrigt upp ?
 
Så blir det bättre eller sämre med elementen undrar jag? Undrar inte vad jag kan koppla in istället.
 
Vattenburen el (elpanna) på övervåningen och nedervåningen och en luftvärmepump på entreplan,ingen värme i källaren
 
Redigerat:
Vill man ha bort fukt är avfuktare bäst vill man ha varmare är radiatorer bäst vill man samtidigt ha fräsch luft måste man få in luft utifrån i lämplig mängd. Sen kan man ju naturligtvis kombinera de 3 tex nu med torr luft ute ökar man vent får man troligtvis torrare inne men det blir också kallare så lagom är bäst.
 
  • Gilla
hejschweiz
  • Laddar…
Okejokej,ja smackar dit elementen ändå och håller lite koll på vad som händer.
 
Element är nog ingen dum ide man vill ju ha värme och det ger säkert lite varmare golv på våningen ovanför också.
 
Jo jag var inne på samma smurfen72
 
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.