Har bockat av behov efter behov i vårt nya (gamla) hus.

Efter badrum, kök och kamin (ok, kamin var inte ett behov men vinterstudion/kamin har varit en dröm + en backup om shit-hits-the-fan med fjärrvärmen...) så har det nu blivit dags för ventilation.

Det jag velar mellan är frånluft eller FTX.

Huset är från -74 och är inte tätt som ett passivhus direkt... Det är ett souteränghus där föräldrar + två barn bor där uppe och ett barn i souterängplan. Idag finns det tilluft (väggventil) i vardagsrum och pannrum/tvättstuga i källaren samt fönsterventil i barnets rum på souterängplan. Ingen frånluft annat än badrumsfläkt. För info låg radonhalten på 200 bq/m3 för ett år sedan.

Min första tanke var att sätta en frånluftsfläkt på vinden kopplat till badrum, kök och tvättstuga/badrum på bottenplan samt att sätta friskluft i alla sovrum. Min enda farhåga med detta är om radonhalten ökar samt att det ändå inte blir tillräckligt bra luftutbyte i barnets rum i souterängplan (9 kvm, en fönsterventil. Idag är det lite unken luft där på morgonen, framför allt vinter när vi börjar stänga till). Alla ventilationsföretag jag pratat med verkar vilja sälja in FTX och hävdar att jag med undertryck kommer öka radonhalten (markradon) men är det troligt? Kanske halten minskar trots undertryck pga att det generella flödet ökar?

Jag hittade ett GDS-paket för FTX på soliduct: https://www.soliduct.se/ventilationsbyggsats-ftx-141-225m/p-1878.htm, och blev lite intresserad av detta. Att dra kanaler till bottenplan osynligt är inget problem. Min egentligt enda farhåga är om det av misstag kan bli övertryck i huset efter ett tag, tyckte mig se en tråd om det här på BH, där ett igensatt filter ändrade på allt.

Eftersom huset knappast är tätt så skulle ett övertryck lätt peta ut fuktig luft i stommen. Finns varningar för detta i aggregaten? Måste man mäta/räkna varje don med jämna mellanrum eller är det så enkelt som att aggregaten har koll på de faktiska flödena in/ut, oavsett filterigensättning och varnar vid övertryck?
 
Redigerat:
Normalt har man väl två filter? Ett på tilluften och ett på frånluften. Normalt kontrolleras/bytes de väl samtidigt? Dvs om frånluftsfiltret sätter igen så gör väl tilluften det också, så det jämnar ut sig.

Då är det nog ett betydligt mer påtagligt problem med stängda dörrar. Det gäller att det är bra springor och helst över-/underluft i dörrkarmen.

Vad gäller radonet så har jag svårt att tänka mig att det skulle bli sämre med FTX än med bara F-syst.
Det finns ju bara ett sätt att kontrollera, och det är att efter iordningställande av ny vent mäta radonet igen. Normalt är väl just att öka vent för att hålla ner radonhalten?
 
Oldboy skrev:
Normalt har man väl två filter? Ett på tilluften och ett på frånluften. Normalt kontrolleras/bytes de väl samtidigt? Dvs om frånluftsfiltret sätter igen så gör väl tilluften det också, så det jämnar ut sig.

Då är det nog ett betydligt mer påtagligt problem med stängda dörrar. Det gäller att det är bra springor och helst över-/underluft i dörrkarmen.

Vad gäller radonet så har jag svårt att tänka mig att det skulle bli sämre med FTX än med bara F-syst.
Det finns ju bara ett sätt att kontrollera, och det är att efter iordningställande av ny vent mäta radonet igen. Normalt är väl just att öka vent för att hålla ner radonhalten?
Jag inser att jag ställde upp problemet lite konstigt. Det jag huvudsakligen vill är att alla får bra luft, inklusive rummet på bottenvåningen. Kanske viktigast där, då det har varit unken luft på morgnarna och barnet har förkylningsastma. Sedan vill jag inte öka radonhalten i huset, då vi nu är på 200 bq/m3. Min första tanke var då enbart mekanisk frånluft, om man kan tillse att det blir tillräckligt luftutbyte även i rummet på BV. Så frågan gällande radon var egentligen om den ökar pga undertryck eller minskar ändå pga ökat luftutbyte. Då skulle jag såklart sätta friskluftsventiler i alla sovrum.

Gällande FTX så skulle nog filtret för utluft sätta igen sig först, med tanke på dammnivån här hemma... ehum... =). Jag tänkte att om aggregaten enbart mäter tryckdifferanser istället för faktiska flöden så är risken att utflödet blir mindre än inflödet och därmed ett övertryck i huset som pumpar ut varm, fuktig luft i väggarna. Men den risken är kanske minimal? Funktionalitet för att varna för detta finns i aggregat?
 
Övrig info är att vårt hus drar ca 25000 kWh/år i värme (varmvatten + radiatorvärme). Nu har vi ingen mekanisk frånluft, så den siffran lär väl öka om vi sätter in F. Men idag är en tredjedel av kostnaden fasta avgifter för fjärrvärmen, så det kanske tar tid att räkna hem FTX. Å andra sidan är inte ekonomin huvudskälet till FTX i så fall, utan radon/hälsa går före.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Frånluftsfiltret fångar upp mkt damm, men det är torrt damm. Tilluftsfiltret fångar upp mkt damm/smuts och det håller utetemp & uteluftfuktighet, dvs filtret är betydligt fuktigare, liksom dammet, så jag tror att det sätter igen filtret effektivare än vad det torra inomhusdammet gör.

FTX är primärt till för hälsan, dvs god ventilation och bättre komfort än helt ouppvärmd tilluft. Sedan som bonus dämpar det värme till kråkorna och sparar en del pengar i drift. Det ger också en mkt bättre kontroll över luftflödena i huset eftersom både till- och frånluft är styrt.

Normalt fungerar tilluftsventiler bäst i källare och bottenvåning, sämst eller inte alls på ovanvån. Detta eftersom varmluft stiger och brukar resultera i högre tryck på ovanvån. Så tilluft i ett rum i källaren/bottenvån bör fungera bra/utmärkt med bara F-syst. Dock blir tilluften helt säkerställd med ett FTX-syst, (dvs inte bara bör fungera), samt att komforten blir bättre iom att tilluften inte är iskall.

Personligen tycker jag att du ska satsa på ett FTX-syst när du ändå håller på.

Som en direkt åtgärd (ev temporär om du sätter in FTX) så kan du ju ta upp en väggventil i sovrummet där nere, om där nu inte finns någon? Då märker du direkt om ventilen fungerar som tilluftsventil (och inte som frånluft) och huruvida det i så fall påverkar förkylningsastman, samt hur komforten upplevs. (Blir det inte till det bättre så går det ju att plugga hålet.)

Vad gäller radonet så finns det bara ett sätt att veta vad som gäller för just ert hus, och i resp rum. Gör radonmätning med flera dosor nu. Upprepa efter ändring av ventsyst till F- eller FTX-syst.
 
  • Gilla
245 Lux och 2 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Frånluftsfiltret fångar upp mkt damm, men det är torrt damm. Tilluftsfiltret fångar upp mkt damm/smuts och det håller utetemp & uteluftfuktighet, dvs filtret är betydligt fuktigare, liksom dammet, så jag tror att det sätter igen filtret effektivare än vad det torra inomhusdammet gör.

...

Personligen tycker jag att du ska satsa på ett FTX-syst när du ändå håller på.

...
Ja, jag lutar lite åt FTX. Har gjort hela tiden. Sedan hörde jag om det här med risken att ett ofrivilligt övertryck kan uppstå över tid. Genast ryggar jag tillbaka lite då. Jag vill ju inte slänga 40-50 kSEK på någonting och sedan gå och oroa mig för att jag petar ut fukt i stommen.

Hur gör alla med FTX? Varnar systemen i god tid eller lever folk i god tro (och med rätta) att det alltid är ett lätt undertryck i huset? Jag går alltid och oroar mig för allt... =)

Jag ska göra en snabb radonmätning här hemma och se hur läget är. Ligger jag på gränsen är risken att det behövs kompletteras en F med radonsug. Och F + radonsug är ju inte långt ifrån pengen för ett FTX...
 
Att kolla att det fortfarande är ett visst undertryck i huset är ju lätt. Det är bara att öppna ytterdörren med en liten ( typ 5 mm) springa och sedan släppa den. Stängs dörren är det undertryck och öppnas den är det övertryck, allt under förutsättning att dörren är i balans förstås. Har FTX och inte haft övertryck någon gång, men rengör/byter filter 2 ggr/år.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Inga problem här heller , satsa på det bästa. Vi hade också runt 180 i radontestet innan. Är verkligen nöjd med luftkvaliten och att få in uppvärmd luft är lyx.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Att kolla att det fortfarande är ett visst undertryck i huset är ju lätt. Det är bara att öppna ytterdörren med en liten ( typ 5 mm) springa och sedan släppa den. Stängs dörren är det undertryck och öppnas den är det övertryck, allt under förutsättning att dörren är i balans förstås. Har FTX och inte haft övertryck någon gång, men rengör/byter filter 2 ggr/år.
Visst ja. Det lät ju som en väldigt enkel koll att upptäcka problem i tid. Ventilation blir vårens projekt, då jag inte vill krypa runt på en kall vind i vinter, så jag hinner säkerligen fundera mer över det här men det låter ju som att FTX blir det bästa ur hälsosynpunkt.
 
Jag hade F-ventilation, årsmedelvärde 480bq/m^2. Konverterade till FTX och med det ett mycket mindre undretryck så att radon ej kryper in lika bra. Jag har ingen blåbetong utan radonet kommer från marken, oklart vart, förmodligen sprickor i plattan som det sipprar upp igenom trodde radonutredaren) Efter FTXkonvertering har jag ett årsmedel på under 100bq/m^2. (jag har för mig det var 50bq/M^2 i årsmedel, övervåningen med sovrummen håller iallafall under 30bq/m^^2)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.