Hej,

Jag funderar på att bygga källarvåning som ligger 80% under mark med Weber IsoBlock. Den passar väl bra för sådant bruk? Någon med erfarenheter? Är ni nöjda, ni som använt produkten?

Jag såg att det även finns någon form av Weber IsoBlock Light också, osäker på exakta skillnaden dock.

Jag gillar att det är Leca på både insida och utsida, om man vill fästa fasadsten på utisdan så blir det ju enkelt.
 
Fick just veta att ISO-block inte skall användas under jord. Där kan man istället köra med massiva Leca-block.
 
Isoblock går att använda 2 skift under markytan. Vi byggde källare med Leca isoblock ovan mark och två skift under markytan och under det så använde vi massiva block. Väggen putsades.
 
Skoj, är ni nöjda? Blev källaren varm? Hur isolerade ni på utsidan under mark? Jag funderar på att isolera under mark med 200mm isodrän, eventuellt 100mm EPS på det.
 
Vi är nöjda och källaren är varm. Under mark isolerade vi med 200mm isodrän. Vi la golvvärme i plattan och den gör mycket för komforten
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
vad e det för bredder på isoblocken samt de utan isolering? Samma antar jag då eller? varför kan man inte ha isblocken under jord?
 
Ja det finns samma mått på blocken, med eller utan isolerande material.

Blocken med isolering kan inte användas under mark eftersom marktrycket antagligen riskerar trycka ihop blocken under lång tid, och på så sätt påverkas nog hållfastheten. Under jord kan man använda de "vanliga" blocken, plus exempelvis 200mm isodrän, som då blir välisolerat.
 
Basseman,

Ställdes Lecastenen direkt på plattan/sulan, eller har ni glidskikt mellan? Vissa armerar fast Lecan, vissa gjuter en klack som man ställer blocken i, vissa använder någon metallregel, eller tjärpapp.
 
vilken dimension på lecablock använde ni?
 
spaxx skrev:
Hej,

Jag funderar på att bygga källarvåning som ligger 80% under mark med Weber IsoBlock. Den passar väl bra för sådant bruk? Någon med erfarenheter? Är ni nöjda, ni som använt produkten?

Jag såg att det även finns någon form av Weber IsoBlock Light också, osäker på exakta skillnaden dock.

Jag gillar att det är Leca på både insida och utsida, om man vill fästa fasadsten på utisdan så blir det ju enkelt.

Detta hittade jag om weber isoblock light när jag googla.

https://www.weber.se/nyheterpress/n...ng-med-nya-leca-registred-isoblock-light.html
 
Glidskikt och klack hade vi. Weber har bra skisser på sin sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.