Hallådär,

Jag håller på att fixa lite i mitt lilla kök i ett hus från sent 1700-tal. Det har varit en gammal bakugn i huset men som sedan många år är fylld med sten/bruk dvs oanvändbar. Min önskan nu är att ta lite plats från den gamla gigantiska murstocken för att få ett lite mer praktiskt kök.

Det man ser på "före-bilden" där järnspis och den lilla hällen finns, rakt ovanför där går murstocken. dvs murstocken har 2 av 4 sidor som går ner till marken, det sista hörnet är ersatt med ett järnspett. Nu har jag rivit detta och ska bygga upp det likt det var innan men med plats för en riktig häll och ugn bredvid järnspisen.

Det jag funderar på är om man kan lyfta upp den kåpan som finns idag för att göra lite mer plats vid matlagningen. Tror ni man kan förankra detta i bjälklaget och att det kan hålla den ev tyng som kommer, det är alltså 2 av 4 sidor kan man säga, och som tidigare har varit ett järnspett. Klarar denna vikt att ligga på balkar tror ni? Om man bygger någon stålbalkskontruktion eller liknande och sedan låter detta vila på takbalkarna. Självklart får jag ha dit någon sakkunnig som kan göra det men tänkte mest slänga ut idén här och se vad ni säger om tanken.

Gammalt kök med järnspis under murstock, krukor på vägg, och liten häll intill en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i kök med gammal murstock halvt nerbruten, spade, och konstruktionsvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan räkna med att tegel och bruk har en volymvikt på 1,8 kg/dm3. Sedan är det "bara" att räkna ut hur stor volym murstocken ovanför det borttagna staget har i dm3 och multiplicera med 1,8. Natursten, om det förekommer, har volymvikten 2,7 kg/dm3. Sedan gäller det att bedöma hur stor del av murstockens vikt om vilar på staget, men om man räknar med en fjärdedel har man nog inte underdimensionerat under förutsättning att murstocken är symmetriskt uppbyggd. Jag hade nog övervägt detta problem innan jag tog bort staget. Det är inte helt riskfritt att pula med så gamla murkonstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.