murak
Vi har bott i vårt hus i drygt ett år nu och ser att vi just nu inte klarar kravet på 55kWh/m2. Det kan finnas ett par förklaringar på detta som jag gärna delar med mig av senare, men först är jag nyfiken på lite statistik. Ni som har byggt nytt, klarade ni kravet och skickade ni in er energideklaration inom två år efter det att ni flyttat in?

För info: Energideklaration ska göras av fackman (kostar ca 5kkr) och skickas in senast två år efter man tagit byggnaden i bruk. Kravet är 55kWh/m2 där husets energibehov är det som räknas, dvs uppvärmning (inkl kamin, golvvärme, handdukstork etc) ventilation och varmvatten. Energideklaration skickas till boverket. Klarar man inte kravet eller inte skickar in energideklarationen är det idag ganska oklart vad som händer. Men någon med erfarenhet får gärna fylla i.
 
Man brukar inte göra detta på det första året då det ofta är byggfukt som måste torkas ut och huset drar mer energi, dessutom måste man räkna om förbrukningen så det stämmer mot ett normalår eftersom det är olika varmt olika år.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Efter att ha bott i vårt nybyggda hus i lite mer än sex år har ännu ingen frågat efter någon "energideklaration".
Det står visserligen med i alla papper, bygglov, startbesked, bygganmälan slutbesiktning bla bla bla, men hittills har ingen frågat efter någon redovisning.
Och vad skulle de ha den till egentligen? Skulle vi behöva riva huset om det inte uppfyllde normen?

Nej, sådana där formalia är det någon som suttit och uppfunnit vid sitt skrivbord,
och det har inte mycket med verkligheten att göra, och fyller egentligen ingen funktion alls.
Om jag vill ställa alla fönster på vid gavel och elda på så elementen glöder så är det väl min ensak?

För övrigt så gör vi av med 47 kWh/kvm boarea inklusive allt, ned till minsta eltandborste :)

PS
"Hushållsel" brukar anges till 5000 kWh/år.
Och det motsvarar hela förbrukningen hemma hos oss.
Varför skall inte dessa kilowattimmar räknas in i bostadens energiförbrukning?
Rent trams tycker jag :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om jag vill ställa alla fönster på vid gavel och elda på så elementen glöder så är det väl min ensak?
Nej, det är det inte din ensak.
Tro inte att samhällets intressen är din vän.
 
haavard skrev:
Nej, det är det inte din ensak.
Tro inte att samhällets intressen är din vän.
Hur menar du? Utveckla gärna!
 
Samhället vill att vi skall reducera elanvändningen. Den el som inte används i ditt hus kan användas för att öka t.ex produktion av papper, eller den kan göra att vi kan använda mindre fossilt- och kärnbränsle. (Stänga kärnkraftverk här eller kolkraftverk i Tyskland.)

När samhället bestämmer att en fastighet får använda t.ex. max 55 kWh/kvmår är det inte för att hjälpa husägaren att leva ekonomiskt. Det skiter samhället fullständigt i.

(Det var förövrigt en av våra kändisar som menade det, men jag håller med och gjorde orden till mina.)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
haavard skrev:
Samhället vill att vi skall reducera elanvändningen. Den el som inte används i ditt hus kan användas för
...
När samhället bestämmer att en fastighet får använda t.ex. max 55 kWh/kvmår är det inte för att hjälpa husägaren att leva ekonomiskt. Det skiter samhället fullständigt i...
Det hade varit lite logik i de där reglerna om man samtidigt införde restriktioner på hur stor boarea man fick ha per person.

Om jag/min familj bor på 300 kvm à 55 kWh/år eller 60 kvm à 275 kWh/år ger det ju samma förbrukning, eller hur?
 
Vi byggde 2012 och gjorde deklaration efter 2 år ca (även om ingen frågat efter den). Hustillverkarens beräkning sa 35 och vi låg strax under 30, men den vintern var ganska varm, så de blev energiklass B på huset i deklarationen. Man ska ju göra radonundersökning inom 2 år (?) också om jag minns rätt så det har vi också gjort. Inte så mycket för statistiken, mer för egen del då vi bor på en ås, eller horst om man ska vara korrekt, där det finns höga värden i marken. Skönt att veta att genomföringarna i grunden är täta. :)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
House3 skrev:
...Man ska ju göra radonundersökning inom 2 år (?) också om jag minns rätt så det har vi också gjort...
Va?

Det hade jag ingen aaaning om :wow:

PS
Hur ser energideklarationen ut, kan du lägga upp den?
Vad jag är nyfiken på är vilka värden som tas med, och vilka som lämnas utanför.
Typ "hushålls-el" osv.
 
eller var det bör vad gäller radonmätningen? 2 år sen och jag kommer knappt ihåg vad jag åt till lunch igår.... :confused:
Uträkningen har jag kanske (?) liggande i ett gammalt mail. Får kolla imorgon.. annars fick jag bara detta fina blad med resultatet.
Bild på energideklaration med energiklass B och diverse uppgifter om byggnaden och dess energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
House3 skrev:
mer för egen del då vi bor på en ås, eller horst om man ska vara korrekt,
Horst?
 
BirgitS
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
kWh/år/person kanske kunde vara något då? ;)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Johannes Carlsson skrev:
kWh/år/person kanske kunde vara något då? ;)
Det lät ju mer logiskt faktiskt :)
 
BirgitS
Johannes Carlsson skrev:
kWh/år/person kanske kunde vara något då? ;)
Risken är väl att folk plötsligt har en massa inneboende just när energideklarationen ska lämnas in ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.