Klart man ska ha en skiftnyckel eller två i verktygslådan. Givetvis en "haj"-modell.
 
thomas33 skrev:
Värsta kopia på skiftnyckel jag hållit i, hade skruven spegelvänd så man fick tänka tvärtom, när man skulle skruva in den!
Jag har massor av skiftnycklar av olika modeller och kan konstatera att Bahco har tillverkat modeller med både vänster- och högerhängad skruv. Alla har dock känts fel;)
 
fp01 skrev:
En fast nyckel, ringnyckel eller hylsa är så klart att föredraga, men som vi alla vet så har en ställbar skiftnyckel sin plats i alla verktygslådor. Att bara se dessa som elände är kanske lite väl negativt eller?
Jo det är klart, eftersom alla vet att en av de ställbara skiftnycklarna måste vara i verktygslådan så borde jag inte se dem som eländiga....tänkte inte på det. Nä men vi kan väl göra så att du har kvar den och jag erkänner att den kommer fram ibland även hos mig. Skruvade på en vantskruv m en sådan igår. Då var den bara lite lätt eländig.
 
Valkyr skrev:
Klart man ska ha en skiftnyckel eller två i verktygslådan. Givetvis en "haj"-modell.
Självklart. Du använder alltså haj-delen på en skiftnyckeln? Eller är det bara för att man ska ha det så?
 
Daniel_N skrev:
Jo det är klart, eftersom alla vet att en av de ställbara skiftnycklarna måste vara i verktygslådan så borde jag inte se dem som eländiga....tänkte inte på det. Nä men vi kan väl göra så att du har kvar den och jag erkänner att den kommer fram ibland även hos mig. Skruvade på en vantskruv m en sådan igår. Då var den bara lite lätt eländig.
När man jobbar som mekaniker inom industrin på en stor driftavdelning är skiftnyckeln ovärderlig, speciellt om man är ute och ronderar och hittar nåt man vill dra eller känna på. Naturligtvis är fasta nycklar att föredra, men ibland glömmer du någon och ibland kan du inte förutse behoven. Därför har skiftnyckeln (och polygripen) en självklar plats i mina arbetsbyxor, då alternativet skulle vara att alltid dra runt på nycklar från m6 till m30.

EDIT: Haj-delen anser jag dock vara helt värdelös :D
 
I
Daniel_N skrev:
Jag har massor av skiftnycklar av olika modeller och kan konstatera att Bahco har tillverkat modeller med både vänster- och högerhängad skruv. Alla har dock känts fel;)
Du säger det? På 60-talet vet jag de hade såna där felskruvade i Ryssland, var ett gäng på verkstaden jag jobbade på som hade uppdrag där borta, svor och förbannade dessa verktyg. De hade också exemplar med sig hem som bevis, samma med borr som vred sig åt fel håll. IKEA har väl såna där skiftnycklar i sina verktygskit, lite dåligt att man inte kör med Svensk standard på IKEA, kan jag tycka.
 
I
Hade det inte fått finnas plagiat hade vi nog inte varit många som haft råd med verktyg och maskiner. Så långa patent och mönsterskydd hämmar utvecklingen. Självklart ska ett företag ha rätt att få sin utvecklingskostnad betald, men efter att det är gjort, är det bra med konkurrens.
 
Jängan åt andra hållet på skiftnyckel är till USA/England/Australien.
 
Snailman
Nu har jag hittat felet, om jag skruvar uppåt på ena sidan av skiftnyckeln så går käftarna ihop, vänder jag andra sidan upp och skruvar uppåt så går käftarna isär. Inte sjutton håller jag reda på vilken sida som är upp, normalt så är det trångt och då får man ju växla sidan hela tiden, för att man inte kan vrida mer än en lite vinkel i taget.

Så det är väl ungefär 50% chans att käftarna rör sig åt det håll jag tänkt, när jag snurrar på rullen.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Självklart. Du använder alltså haj-delen på en skiftnyckeln? Eller är det bara för att man ska ha det så?
Ja, speciellt när det är något runt som ska loss eller hållas. Universalverktyg. Inte speciellt bra på något, men bra att ha till det mesta. :)
 
Snailman skrev:
Nu har jag hittat felet, om jag skruvar uppåt på ena sidan av skiftnyckeln så går käftarna ihop, vänder jag andra sidan upp och skruvar uppåt så går käftarna isär. Inte sjutton håller jag reda på vilken sida som är upp, normalt så är det trångt och då får man ju växla sidan hela tiden, för att man inte kan vrida mer än en lite vinkel i taget.

Så det är väl ungefär 50% chans att käftarna rör sig åt det håll jag tänkt, när jag snurrar på rullen.
Är en känsla för skiftisen, är så jäkla van med hajen att det går per automatik åt vilket håll man skruvar för att öppna eller stänga oavsett läge.

Sen ska det vara en haj för den har stort gap och är lagom stor sen har man hålet så man kan ha den som hävarm till insexnycklar.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
I
Snailman skrev:
Nu har jag hittat felet, om jag skruvar uppåt på ena sidan av skiftnyckeln så går käftarna ihop, vänder jag andra sidan upp och skruvar uppåt så går käftarna isär. Inte sjutton håller jag reda på vilken sida som är upp, normalt så är det trångt och då får man ju växla sidan hela tiden, för att man inte kan vrida mer än en lite vinkel i taget.

Så det är väl ungefär 50% chans att käftarna rör sig åt det håll jag tänkt, när jag snurrar på rullen.
Det är ju en synpunkt. Men mekanikern använder helst skiftnyckeln rätt, så för hen har det betydelse då hen vill att skiftnyckeln ska reagera likadant varje gång hen använder den.;) Bara i undantagsfall vänder man den.
Illustration av en hand som håller en skiftnyckel rättvänd med en rotationspil ovanför.
 
Redigerat av moderator:
Men en mekaniker lossar ju muttrar ibland. Och då vänder hen ju på verktyget.
 
I
Stefan Bengtsson skrev:
Men en mekaniker lossar ju muttrar ibland. Och då vänder hen ju på verktyget.
Givetvis gör mekanikern det, men ställskruven går fortfarande åt samma håll som hen är van vid. Medurs uppifrån sett öppnar på en BAHCO. Jag menar inte att det ena är bättre än det andra, men BAHCO har man växt upp med vilket gör att man blir smått tokig när det är lite hur som helst.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det är jag enig om. Det var bara meningen om att man bara i undantagsfall vänder på verktyget jag reagerade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.