Då var det dags för avloppet, äntligen...........:confused:
Men om man nu ska göra något så tråkigt och kostsamt så får man göra det bästa av det hela, så jag tänkte göra en riktig altan ovanför och en ny rejälare trapp upp till huset.

Men nu till första frågan, hur spränger jag här på bästa billigaste sätt utan att sabba huset? Del av trädgård med gulmarkerat område för avloppsarbete nära ett gammalt trähus och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är det gulmarkerade som skall bort.
 
Det är ju direkt mot husgrunden, och den gamla stödmuren jag byggt huset på är kanske inte världens mest armerade konstruktion....... Gamla stödmuren vid husgrund med avloppsrör och elektriska ledningar samt person med barnvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser kommer avloppet ut genom grunden och el i och el ut i de svarta slangarna.
 
Redigerat:
Ska du leja bort det eller göra det själv?
Hyr en tryckluftdriven bergborr och borra, sedan spräckkilar eller snigeldynamit.
Gräv bort så mycket du orkar framför för att minska marktrycket mot berget
 
D09
Vattenbaserad sprängteknik typ ptools ( Power tools )

Köper du utrustningen får du utbildning. Kanske mer lönsamt än att leja in på sikt

Edit

Är det nödvändigt att spränga ?

T ex göra en ny stödmur utanför om det är rören som ska skyddas?
 
Redigerat:
Perfekt jobb för en darda, hydrauldriven spräckkil.

Man borrar hål med tryckluftborr och spräcker med dardan, sker helt vibrationsfritt och funkar jättebra här när det finns en fri yta att spräcka från.

Skulle tro att det du har löser en firma på mindre än en dag.
 
Åtusan, vad bra!
Jag är uppväxt med att det ska sprängas med dynamit.
Nu är det så nära huset på en gammal stödmur med okänd kvalite så jag vill vara försiktig.

Har ni några bra länkar på mer info?
 
D09 skrev:
Vattenbaserad sprängteknik typ ptools ( Power tools )

Köper du utrustningen får du utbildning. Kanske mer lönsamt än att leja in på sikt

Edit

Är det nödvändigt att spränga ?

T ex göra en ny stödmur utanför om det är rören som ska skyddas?
Det skall dit fosforfälla trekammarbrunn och infiltration på burk, och allt skall döljas med en altan ovanpå.
 
Per_Eriksson skrev:
[länk]
Ska kolla, men tyvärr lite för långt ifrån.
 
Det går inte fort det här.
Köpte en gammal Makita 1400MH för att bila bort den gamla stödmuren.
Men min morfar var inte bara en enkel fattig man, han kunde handblanda betong som en gud.
Så nu Delvis nedmonterad stödmur med gammal betong och verktyg framför, skog och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
får delar av stödmuren stå kvar........
 
Halva trappen blir också kvar, kanske blir en liten matkällare/ölförråd. Halva betongtrappan kvar utanför ett hus, potentiellt omvandlingsbar till matkällare eller ölförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har tips på en sprängare I Södertälje/Trosa?
 
Har hittils kontaktat 3 "sprängare" som lovat att dyka upp........
Finns något trick att lyssna av personer från början så man vet att de inte ska dyka upp?
Vi kommer nästa vecka säger de varje vecka.........
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Troligen så är det ett för litet jobb med för stora risker att skada huset och därför vill man inte ha det.

En bra borrmaskin, ett gäng borr och några hinkar snigeldynamit så fixar man det där på en helg eller 2.
 
Om det "inte går" att bila sönder din betong, så har du för liten bilmaskin.
Åk till Cramo eller Ramirent och hyr en större maskin.
Allt går att bila sönder.

//AA
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.