Hej!

Jag planerar eldragningen för ett ikea metodkök. En fundering jag har är ifall det är värt att spåra in elen bakom stommarna eller ifall det är lika smidigt att dra EKLK bakom köksstommarna.

  • Finns det plats för EKLK bakom stommarna utan att behöva karva så mycket i dem?

Stommarna är Ikea metod nya varianten med skena. Har en möjlighet att gå förbi skenan på sidan så det är inga problem.

Mvh,
Daniel
 
Ja, det går.
 
O
Hur mycket bygger skenan. Finns det plats för EKLK 3G1,5 och ordentliga skruvklammers?
 
Kommer inte ihåg hur mycket skenan bygger, men ca. 10mm. Du bör se till att skruvklammers inte hamnar just där kanten på stommen ligger nära väggen. Bakom masonitbakstyckena har du ca 10mm ytterligare att spela på.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Mätte just: bakkant stomme ligger precis 10 mm ut från väggen.
 
  • Gilla
joasor
  • Laddar…
Tack, perfekt! Då känns det ju hyffsat lugnt!
 
O
Nu har jag gett mig i kast med att hänga om ett antal överskåp som tidigare var skruvade direkt i vägen och istället montera dem på skena. Målet är att fixa den farliga elen som går bakom. Den som monterade köket har nämligen använt lampsladd till att mata belysningsramp med inbyggt jordat väguttag. Alltså både underdimensionering och avsaknad av jord.

När vi lyfte ned skåpen så konstaterade jag att lampsladden matades direkt från en öppen apparatdosa. Anslutningarna ser ut att vara vanliga sockerbitar och jag skulle inte bli förvånad om de är av typen enbart avsedda för klenspänning. Jordledare fanns i dosan men var tejpad.

Om jag sätter ditt EKK 3G1,5, ansluter den med Wago 221, sätter doslock med kabelutlopp och fäster kabeln med skruvklammer så borde själva installation bli säker! Men hur skall man se på att kopplingspunkten blir inbyggd. Det bästa hade ju varit ett rörutlopp precis i bakkant på armaturen, men nu finns inte det och att ta upp väggar är inget alternativ. Jag gissar på att det är 5-6 meter till nästa kopplingsdosa och att skala upp kabeln så långt och dra den obruten till den dosan förändrar ju inte något i praktiken då den är klamrad, och därmed fast, bakom skåpen i vilket fall.

Så vad säger ni? Hur illa är det på en skala och har några bättre förslag?
 
  • Gilla
dadgom
  • Laddar…
Dosan blir alltså gömd bakom skåpet?

Då brukar man ta upp ett hål på skåpets baksida så att dosan går att komma åt. Det går att täcka med ett doslock med snäppfastsättning. Är det inte möjligt så blir det värre men det får vi ta då.
 
Vilken typ av dosa ska jag använda då jag vill dra ut kabel för uttag både höger och vänster bakom skåpen?
Då man borrar upp bakdelen på skåpet så är ju höjden på den mindre viktig men kan ju vara nice om den inte bygger för mycket i skåpet.
 
Jag vet inte om jag förstår frågan. Du kanske menar att du har en infälld dosa som du vill gå ut med utanpåliggande kablar ifrån? Då handlar valet om ett lämpligt doslock. Det finns t.ex förhöjda doslock som kanske skulle passa. Se bara till att få rätt skruvavstånd som passar din dosa.

Vit, förhöjd doslock med skruvhål, avsedd för utanpåliggande kablar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag förstår frågan. Du kanske menar att du har en infälld dosa som du vill gå ut med utanpåliggande kablar ifrån? Då handlar valet om ett lämpligt doslock. Det finns t.ex förhöjda doslock som kanske skulle passa. Se bara till att få rätt skruvavstånd som passar din dosa.

[bild]
Kabel som kommer ut ur väggen så utanpåliggande.
 
  • Kök med synlig kabel som löper utmed väggen ovanför diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan valfri utanpåliggande kopplingsdosa användas. Det finns egentligen ingen som är bättre eller sämre på att leda ut två kablar åt varsitt håll.
 
  • Gilla
CHR574
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.