Hejsan!
Vi har idag ett 1.5 plans Götenehus som vi börjar växa ur...Det enklaste sättet att bygga ut huset är att "förlänga" huset med 4 meter längs garaget som fortsätter 4 m bakom huset (ligger intill och längs huset).

Ngn som har en uppskattning om vad en utbyggnad går på???Det rör sig om ca 50 kvadrat, varav 30 på bottenvåningen och 20 på ovanvåningen. Vi tänker inte göra några avancerade planlösningar, utan helt sonika låta det bli ett stort v-rum nere och flytta smårummen på ovanvåningen till den utbyggda delen för att få ett större allrum uppe.....

Vad händer med fastighetsskatten om man bygger ut? får man ngn reducering som vid nybygge???
 
Sitter själv och väntar på bygglov på två glasverandor - 2x25 kvm. När jag letade runt
i forumet kom jag fram till att 5000 kr /kvm inte är orimligt. Efter att ha tittat på fönster
priser inser jag dessutom vad det är som är dyrt ;-) (Vi skall ha fönster för 35 tkr i varje...). På nybyggda hus räknar man ju med 9-15 tkr kvm - men då ingår det ju
badrum, kök, värmesystem och kommunal inkoppling i dom pengarna.

Om utbyggnaden är tillräckligt stor (+50%) så är hela huset nybyggt (tror jag - kolla!)
 
8.000-10.000 per kvadrat torryta och det dubbla för våtutrymmen. Varierar beroende på var i landet du bygger.
Innan vi bestämde oss för att bygga nytt tog vi (förra vintern) in offerter på att höja taket och göra en övervåning på vårt gamla hus. Det skulle kosta oss 1 MSEK för 120 kvm. Då behövde det ju inte ens gjutas platta.
 
Det här rör sig endast om att förlänga det befintliga huset. Inga våtutrymmen utan "endast" en gjuten grund på ca 30 m2, botten och undervåning med väggar och tak, eldragning, golvvärme nere, golvläggning osv. Alltså en nyckelfärdig förlängning av huset.

Fönster, altandörr mm flyttas bara från den befintliga ytterväggen till den nya...

Jag har hittat följande sida
www.byggatill.se
De pratar om 6500-8000:-/m2 för vädersäkrat vad det nú innebär.
Någon som har erfarenhet av denna firma????
 
Glömde säga att vi för snart 10 år sedan byggde ut vårt befintliga hus genom att förlänga det i ett plan, billigaste offerten (endast torryta) var då ca 6.000 kr/kvadrat. Då ingick endast torpargrund, ej platta.
 
Nej ett "utbyggt" hus räknas inte som nybygge och skattebefrias inte som nybyggnationer (då måste du i princip riva allt utom murstocken och bygga upp igen). Vi byggde ut vårt hus för ett år sedan (två plan ca 30 kvm på varje, torpargrund, ett nytt badrum, omfattande ombyggnationer i befintligt hus inkl ett nytt badrum, nya fönster) det gick på lite över en miljon och var det värsta vi gjort i hela vårt liv! Nu var vi dessvärre lite aningslösa och valde inte entreprenör med yttersta omsorg (nöjde oss med två referenser) och slarvade med kontraktet (läste bara noggrant igenom och skrev på det kontrakt som entreprenören kom med). Vi är fn stämda i tingsrätt för att vi inte anser oss betalningskyldiga till den extra faktura entreprenören kom med på 200 tkr efter entreprenadens avslutande. Var oerhört omsorgsfull när du utformar offerten skriv med allt som ska göras. Vikten av att välja rätt entreprenör kan inte understrykas nog! Välj med yttersta omsorg och kolla alla referenser jättenoga. Låt en jurist/advokat med erfarenhet av entreprenad branschen granska alla kontrakt innan du skriver på. Lycka till!
 
  • Gilla
Helenaopeters
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.