Hej!

Blåser liv i ett ämne det diskuterats en del kring. Trådarna har dock några år på nacken och mycket kan ha hänt i den tekniska utvecklingen.

Vi håller på att bygga ett trähus och ska till att planera el och teknik. Att drar rör i överflöd till alla rum (utom badrum) verkar vara ett hett tips. Att dra ner allt i ett teknikrum, ett annat. Vi är lite pressade över att få fram rumsbeskrivningar inom kort och skulle vilja ha så mycket tips som möjligt medan vi fortfarande har chansen att få in saker i väggarna.

Vad är era bästa tips för el, smarta hem, ljud, wifi etc.?
 
Krångla inte till det i onödan har jag fått höra. De flesta nya saker går ju via wifi så nätverkskabel behövs egentligen inte, kanske om man har behov av extrem resopns i nätet vid t.ex. Dataspel.

Men när det gäller Wifi så är det bra att ha router/acesspunkt centralt. Försök att ha max 2 innerväggar till routern och gärna under 10m.

Bygga in en låda bakom tv för sladdar är najs. Jag hatar lösa sladdar och prylar som ska flyttas vid städning.
För TV räcker 2,4Ghz wifi nät och ADSL till för 4K UHD streaming iallafall, kanske behöver mer kapacitet om man är många som kör samtidigt.

Multiroom ljud i badrummet t.ex. Använder folk verkligen det eller är det en cool feature som man tröttnar på efter några veckor?
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Oavsett hur du "drar ledningar" och uttag så tar det bara några månader så vill "chefen" möblera om och helt plötsligt är dom flesta grunkor på fel ställe. Så försök att få till nått som inte sitter mitt på väggar där det syns som mest.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mitt på väggen så vet man var tavlan hamnar ;)
 
Efter att ha tittat på att bygga nytt och sedan istället köpt ett 70-talshus.

- Möjlighet till smart el hade jag funderat på. KNX är en dyr lösning, det borde finnas enklare och billigare system. Man måste inte slå på stora trumman och kunna styra alla uttag, det räcker med att kunna styra belysningspunkterna.
- Förbereda för ett trådburet larm för att slippa hamna i klorna på larmfirmor samt betala mycket för trådlösa magnetsensorer. Dessutom slipper du byta batterier och det finns små magnetbrytare som inte syns.
- Nätverk på vettiga ställen i alla rum. Bättre att ha än att inte ha, kanalisationen kan återanvändas i ett senare skede om det kommer ny teknik.
- Nätverk till bra ställen att sätta övervakningskameror på.
- Förbereda för accesspunkter på rätt ställen i huset (så slipper man hitta den optimala routerplaceringen).
- Ett utrymme att placera router/NAS/etc.
- Vettiga eluttag på utsidan för att koppla in julbelysning på.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Det som ni ska tänka på är.

All teknik (CCTV kameror, Musik, tv, värme, larm, ljus, tvättmaskiner) är idag nätverksuppkopplad, alltså den ska in i nätverket.

Till varje tv placering. Dra 2-4 Cat 6 data kablar. 1 Coax antenn kabel. Dubbel etluttag.
Dra cat 6 kabel till flera punker för extra wifi antenner (acesspunkter)
Dra ut el till utebelysning.
Dra ut el - Cat 6 kabel till Parkeringsplats - garage
Dra cat6 kabel till tänkta cctv placeringar.
Bestäm en plats att ställa teknik på, såsom data switch, router mm. Ni kommer att behöva en switch för all datatrafik. Det finns 19" rack att montera produkterna i.

Eller kontakta ngt företag som jobbar just med detta för planering. Köp planerings jobbet o gör rördragning själv.
Ha så skoj!
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
trippelx skrev:
Det som ni ska tänka på är.

All teknik (CCTV kameror, Musik, tv, värme, larm, ljus, tvättmaskiner) är idag nätverksuppkopplad, alltså den ska in i nätverket.

Till varje tv placering. Dra 2-4 Cat 6 data kablar. 1 Coax antenn kabel. Dubbel etluttag.
Dra cat 6 kabel till flera punker för extra wifi antenner (acesspunkter)
Dra ut el till utebelysning.
Dra ut el - Cat 6 kabel till Parkeringsplats - garage
Dra cat6 kabel till tänkta cctv placeringar.
Bestäm en plats att ställa teknik på, såsom data switch, router mm. Ni kommer att behöva en switch för all datatrafik. Det finns 19" rack att montera produkterna i.

Eller kontakta ngt företag som jobbar just med detta för planering. Köp planerings jobbet o gör rördragning själv.
Ha så skoj!
Toppentips! Så nätverk med cat 6-kablar är viktigt. De ska ut vid alla ställen där det tex ska sitta en cctv eller annan pryl då? Vad behöver man en till parkeringsplatsen för?

Tack!
 
Lite kompletteringar tilk övriga:

Mycket datagrejor funkar med trådlöst idag men el är inte trådlös ännu. Så spara inte på eluttagen.

VP40 eller grövre till TV- och datorplatser. HDMI i rör gör att man kan ha enbart skärmar i boutrymmen.

VP40 till bilplatsen. Elbilar kommer snabbt. Man vill kunna ladda med hög effekt. Om 4-5 år kanske man har ett 20kW batteri i teknikrummet som laddar bilen med 120A DC så fort man pluggar in.

VP32-40 till taket. Solceller blir billigare och billigare.

2 cat6 till TV-platser, i övrigt räcker det med 1 cat6 till varje rum.

Coax till TV-platser. Det kommer att finnas coax för marksänd tv och satellit under flera år till.

Trådat brandlarm är vettigt.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Förbered för trådat larm!!!! Det ger dig helt andra möjligheter att välja bland modeller och installatörer (våga vägra larmbolag med påtvingade trådlösa deckare)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag är ju en av dem som säger RÖR, RÖR och mera RÖR......

Mitt hus fick trådbundet larm i efterhand. Det jag gjorde var att dra larmkabel från larmsensorerna till närmaste RJ45 uttag. Sen går signalen på Cat5E genom huset.
Vitsen med att ha mycket rör är att man kan alltid dra ur tråden och byta uttag om behoven förändras. Att öppna väggar/tak/golv är inge kul ......
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Uttag bredvid fönsterbrädan som styrs av strömbrytare för att smidigt kunna tända och släcka dekorationsbelysningen
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
För belysningsstyrning kan man använda DALI. Det är också kompatibelt med KNX. Det finns många led-drivers som stöder DALI.

Se till att bygga bra platser för LED-drivers.

Det kommer mycket smarta trådlösa belysningsstandarder också. T.ex Philips hue.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Har bott nu två år i mitt nya.

Nätverk/tvuttag i barnrummen känns sjukt onödigt. De kommer ju aldrig kolla på tv när de växer upp.

Däremot 2xnätverk+1koax tv till alla tv-platser.

Sen dra nätverkssladd till massa ställen för ipkameror. Det är skitbra o billigt. Dom får ström via närverkssladden så bara man har en sån så är man hemma.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Köp ett större skåp. Hörde tetris-jingeln när jag monterade senast...
Trångt nätverksskåp med sladdar och utrustning monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
S
Johannes Carlsson skrev:
Krångla inte till det i onödan har jag fått höra. De flesta nya saker går ju via wifi så nätverkskabel behövs egentligen inte, kanske om man har behov av extrem resopns i nätet vid t.ex. Dataspel.

Men när det gäller Wifi så är det bra att ha router/acesspunkt centralt. Försök att ha max 2 innerväggar till routern och gärna under 10m.

Bygga in en låda bakom tv för sladdar är najs. Jag hatar lösa sladdar och prylar som ska flyttas vid städning.
För TV räcker 2,4Ghz wifi nät och ADSL till för 4K UHD streaming iallafall, kanske behöver mer kapacitet om man är många som kör samtidigt.

Multiroom ljud i badrummet t.ex. Använder folk verkligen det eller är det en cool feature som man tröttnar på efter några veckor?
Håller inte alls med om din punkt ett. Minst 1 datauttag per sovrum tycker jag. 4 datauttag vid TVn är inte heller dumt. rör ut i taket nånstans för wifi accesspunkt/er. Datauttag till elcentralen (om du ska ha ett smarthem någon gång).

Du behöver ju bara tomslangen förberedd, och dosa om du vill ha det snyggt och enkelt när du väl vill dra i nätverkskabel.

Wifi är bara en nödlösning när man inte kan få fram kabel på något snyggt sätt, se till att förbered ordentligt när du ändå har väggarna öppna. Det är billigt med slang!

Multiroom ljud däremot tycker jag är fullständigt onödigt, har installerat det hos en kund en gång och jag förstod inte användningsområdet då, och jag förstår det inte heller nu. Det blev bara en dyr installation utan att det kommer användas.

Förbered för inbrottslarm, brandlarm? Isåfall nätverkskabel till dessa centraler också.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.