Så, när man precis köpt ett nytt hus är man ju alltid lite nyfiken och petar lite i väggarna och drar lite i tapeterna. Rätt vad det är hittade jag den här skatten! :surprised:

Virket är så skört så man kan smula sönder det med fingrarna, men det verkar iaf inte ha spridit sig jättemycket.

Skadat trä i vägg med flagnande färg och tecken på röta eller svampangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat och mörkfärgat trä i en vägg med bortdragen tapet och synliga skador, tyder på fuktskador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg så löser det sig nog va? :rolleyes:


Googlade lite på äkta hussvamp och det känns inte som det. Vad tror ni, räcker det att ta bort allt påverkat med marginal och sätta nytt virke? Läckan är tätad sen många år tillbaks och väggen är torr.

Sådana guldkorn man hittar ibland...
 
Hussvamp ser ju inte alls ut sådär, utan mer som en hög med caffe latte-skum och svampkroppar. Det där ser mer ut som helt vanligt ruttet trä.

Ta fram mobilkameran och filma när du sparkar hål i väggen, lägg upp på Facebook och sen tar du tag i renoveringen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, det var min tanke, minus facebookfilmandet.

Men någon form av väv är där, om den är från mycel vet jag inte, därav min post. Som glad amatör är det trevligt att få råd från kunniga :)
 
Tror att det bara är att ta bort dåligt virke och ersätta med nytt. (Om allt är frid och fröjd framför, bakom, under, över och vid sidan, men det upptäcker du kanske bara genom just att ta bort det dåliga.)
(Eller göra som de gjort innan - sätta för med ny väggbeklädnad och låta allt vara. Dock blir det ju mkt känsligare för nytt läckage. Sådant gammalt fuktskadat virke brukar suga vatten som en tvättsvamp...)

Väldigt många gamla hus har eller har haft rötskador, men långt ifrån alla har haft problem med hussvamp för det.
 
Tack Oldboy,
Ja, föregående ägare hade bland annat tryckt in en gammal tröja, och sen tejpat och knappnålat över en bit ny tapet. Mycket snygg lagning, märktes knappt *hosthost*:rolleyes:
 
Ser ut som vanligt ruttet trä. Hugg dig in till friskt och snickra dit nytt.
 
Om du nyligen flyttat in skulle jag fråga.vad fan tidigare ägare sysslat med.
Sån där skada.gömmer man bara inte, iaf inte utan att upplysa en köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.