Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och upplever kallras från de stora fönstren och dubbeldörrarna på entreplan. Vi har stora fönster i entreplan som börjar från golvet och när man står vid dem och det är kallt ute (som idag -6) så är golvet vid fönstren väldigt kallt, speciellt vid dubbeldörrarna men också vid de fasta.

Så ska det väl inte vara? Är det någon som upplever samma sak eller har kunskap om ämnet?

Mvh
Georges
 
Lägg ut bilder om du kan, var drar det någonstans?
 
Ja, fönster isolerar dåligt så det blir kallras närmare dem, speciellt om det inte finns golvvärme. Beror ju sen också på kvalitet på karmar och dörrar och fönster, tvåglas eller treglas, med eller utan isolerande gas etc.
 
Jonatan79 skrev:
Lägg ut bilder om du kan, var drar det någonstans?
Här kommer lite bilder. Jag tycker det drar mest längst ner på fönstren.
Hörn av hus med stora fönster och grusad mark, möjlig dragluft vid fönsterbasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusutsikt mot hörnfönster med påtagligt drag längst ner och två dekorativa stjärnor hängandes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på nederdelen av ett fönster och fönsterkarm, med utsikt över en grusväg och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
anders07 skrev:
Ja, fönster isolerar dåligt så det blir kallras närmare dem, speciellt om det inte finns golvvärme. Beror ju sen också på kvalitet på karmar och dörrar och fönster, tvåglas eller treglas, med eller utan isolerande gas etc.
Jo absolut med det är hus med 3glasfönster (traryd) och golvärme, även tjocka ytterväggar med bra isolering.
 
Även fast det är nya isolerade 3glas fönster så är det inte samma sak som en vägg och fönster blir alltid kallast nertill. Det är naturenslagar att kylan går ner.
Det är därför man har radiatorer under fönster :)

Men visst, om det är ett fel så skulle jag gissa på drevning isoleringen runt karmen.
Traryd är endå vad jag vet ett kvalitetsmärke
 
Redigerat:
TheGame skrev:
Även fast det är nya isolerade 3glas fönster så är det inte samma sak som en vägg och fönster blir alltid kallast nertill. Det är naturenslagar att kylan går ner.
Det är därför man har radiatorer under fönster :)

Men visst, om det är ett fel så skulle jag gissa på drevning isoleringen runt karmen.
Traryd är endå vad jag vet ett kvalitetsmärke
Det är lite det jag undrar. Är detta vanligt eller är något fel.. Det som är irriterande är att golvet inom 50cm radie till fönstren kallt, trots golvvärme.
 
Jag har inte såna golvfönster själv men en bekant har haft i sitt tidigare hus och sa att det alltid kändes dragit från sina stora skyltfönster som dom kallade dom.
Men då blir det ibland -30 här :)
 
Jag har mycket glas också och drog tredubbla golvvärme slingor direkt från matning närmast under fönster och altandörrar.

Det är kallt närmare fönster och dörrar även för mig...
 
Men det är väl självklart att det blir kallt innanför sådan fönsterväggar?

Fönstren, inklusive karmar, har typiskt ett U-värde på ca 1,0 medan väggarnas isolering är tio gånger bättre.
Klart att det blir kallt innanför fönsterväggarna!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för svar! Verkar vara så att det inte är något fel när jag läser kommentarerna.
 
Det är därför jag inte gillar golvfönster, blir ännu värre när de bygger med friskluftsventiler i karmen (t.ex. A-hus med FLVP) i ett nybyggt modernt hus tycker jag man bör kunna förvänta sig att slippa kallras
 
Har golvfönster i både kök, vardagsrum och sovrum och har inte upplevt kallras. Antagligen är det kallare vid fönstren men inte så påtagligt att det märks. Har hus byggt -15 med golvvärme och Elitfönster.
 
TheGame skrev:
.......Det är naturenslagar att kylan går ner.
.......
Du får nog läsa om fysikkursen.....:)
 
Asson skrev:
Har golvfönster i både kök, vardagsrum och sovrum och har inte upplevt kallras. Antagligen är det kallare vid fönstren men inte så påtagligt att det märks. Har hus byggt -15 med golvvärme och Elitfönster.
Tjena!

Om du går barfota och sedan ställer dig precis där fönstret står, känner du att det är kyligare just där? På entréplan alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.