Skissar på en utbyggnad och har stött på lite patrull. Takkonstruktionen vid högsta punkten får inte bygga mer än 50 cm på höjden, då jag siktar på 240-250cm takhöjd inomhus och att behålla mina fönster på övervåningen. Jag är på jakt efter lösningar som klarar av spännvidd på 4 (pulpet) -respektive 8 meter (sadel) i snözon 3. Nätt taklutning på 7-10 grader är eftersträvat. 3D-modell av hus med vit fasad och utbyggnad med platt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver ha minst 300mm mellan fönster och tak. Sen är det bra att veta vilken takbeläggning du ska i och med den låga taklutningen. Kanske en HEA-balk i nock med kertobalkar upplagda på underflänsen?
 
300mm, är det praxis, och grundas det på något särskilt? Jag har räknat med 150mm i nuläget. Takbeläggning är väl ganska låst till dubbelfalsad plåt i tegelrött om det skall bli någorlunda estetiskt rätt. Alltid ska måtten ställa till det i visionerna :(
 
Rent tekniskt sett skulle jag alltså kunna lägga en hea-balk i nock (beräkna, hur?) och 45x220 C24 reglar på cc600 i balkens underfläns och klara spännvidden?
 
  • Gilla
Ewik
  • Laddar…
Om du har öppet till nock/snedtak inne så kanske du kan dra ner takhöjden något vid ytterväggen till ~2.30? för att öka taklutningen eller avståndet till fönstren.
 
240 borde vara absoluta minimum. 30cm från fönster kan vara möjligt att uppnå om jag byter till lägre fönster. Någon som är bra på att räkna kan få titta på förslaget med hea och 45x220
 
Du kanske kan ta bort fönstren och ansluta till befintlig takfot utan förlust av ljus om du sätter in takfönster i rummen som ersättning. Alt bygga en takkupa på något sätt.
 
Takfönster är uteslutet. Växte upp med sådana och alla problem de innebar. Att ansluta till befintligt tak skulle resultera i en "vägg" av tak mot förbipasserande väg är jag rädd. Kupor har jag funderat på, men budgeten tillåter inte sådana är jag rädd.
 
Jag tror även att det ställs krav på mängden isolering när du söker bygglov, kolla BBR 22. Sannolikt går de på tabell 9.4 och det kan vara så att 220-reglar inte räcker map U-värde.
 
Sverige är ett roligt land...
Känner att det måste föras en dialog med kommunen, nuvarande uppvärmning sköts med fjärrvärme och förutom ett fåtal nya fönster och en tilläggsisolering jag gjorde ifjol är mitt Per-Albin inget underverk i energiväg. Alternativet är väl polyurethan-skum med sluten cell!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.