En annan fråga är ju om det finns andra ställen att bo på? Det kan ju vara lämpligt att sälja nu, om man tillhör skaran som tror huspriserna nått sin topp... Men det förutsätter ju en hyresrätt att flytta till...

Jag har gjort samma resa som du nyligen, och bor kvar i ett hus värderat till 1,8 och totalt lån på 1,45.. Det är på gränsen av vad jag har råd med, med en lön på ca 350000 innan skatt, och två barn varannan vecka....
 
Se till att det skrivs papper. Jag och min fd sambo hade bodelning 2006. Som tur var såg jag till att det skrevs avtal, för hon kontaktar mig fortfarande om att hon ska ha mer pengar och senast fick jag till årskiftet på mig att betala, annars blir det stämning... Men med ett riktigt avtal, påskrivet och klart kan jag sova gott, även om det är tradigt med folk som vill bråka, trots att vi skiljdes som vänner.
 
Redigerat:
Baserat på personliga erfarenheter.

Välj varsin värderingsman och ta genomsnittsvärdet. Som Buford skriver ovan, se till att ha klara och tydliga papper och AVSLUTA ALLT MED ETT AVTAL SOM BÅDA SKRIVER UNDER!

Även om vi hade två olika värderingsmän och jag köpte ut min hustru, så vill hon efteråt ha ersättning för värdeökningen som har skett efter jag köpte hennes del av huset. Hur mycket ni är överens idag, imorgon är en annan dag!

Prata med olika banker, de ser på lånebiten lite olika...

Lycka till!
 
  • Gilla
BobbyBuster och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Går igenom samma skit och börjar väl komma framåt trots total avsaknad av kommunikation.
Vad gäller värdering så skulle jag tipsa om att anlita en riktig värderingsfirma och inte någon skojare till mäklare så får en en bra värdering som tar hänsyn till alla aspekter av hus, tomt, läge, marknad osv och inte utifrån en möjlighet att de vill tjäna en hacka.
Slutade med att anlita densia som gjorde en vägrundad värdering, dock kostade det en slant, men, i slutändan känns det som det får vara värt det då vi fick något vettigare värde att gå på...
 
Buford skrev:
Se till att det skrivs papper. Jag och min fd sambo hade bodelning 2006. Som tur var såg jag till att det skrevs avtal, för hon kontaktar mig fortfarande om att hon ska ha mer pengar och senast fick jag till årskiftet på mig att betala, annars blir det stämning... Men med ett riktigt avtal, påskrivet och klart kan jag sova gott, även om det är tradigt med folk som vill bråka, trots att vi skiljdes som vänner.
Är det ens möjligt att göra en bodelning med en bank inblandad, utan att ha ett korrekt bodelningsavtal? Det var det första alla banker jag var i kontakt med frågade efter...
 
Ingen aning, då 2006 var ju spelreglerna kanske annorlunda. Jag minns inte att banken frågade om avtal, utan det var jag som drev på den frågan.
 
Jag lät hennes jurist göra uträkningen när väl värderingarna var klara. En snabb verifiering av siffrorna via min egen expert, som gav OK till uträkningen.

Mycket skönt att kunna säga att din jurist gjorde uträkningen!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Bodelningsavtal är inget juridiskt "officiellt" dokument men något som kan vara ovärdeligt framöver om så krävs. Kan bli jobbigt om den andra parten kommer och vill ha mer efter tre år...

Banken kan kräva att det finns för att de inte skall bli inblandade i eventuella framtida problem.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
För att ändra ägandet på fastigheten så krävs ju något slags avtal som kan ligga till grund för inskrivningen hos Lantmäteriet.
 
Sälja eller bo kvar, som rubriken säger.Först måste man ta reda på vad det kostar att bo kvar.Det man vet att det blir minst 1,800 000 i lån.OM nu räntan går upp.Kan man lösa tex 5% på lånen med tillhörande amortering.behövs bil.plus andra kostnader som uppkommer när man har gammalt hus.Krävs ju en rätt så hög inkomst som ensamstående med barn för att lösa detta.
 
D
Har gjort samma resa, Min kalkyl gick inte ihop när de räknade med sina skräcksenarios utan med massor i ränta så tjänade jag lite för lite i månaden. Men de kunde göra ett undantag eftersom det var vid skillsmässa och barn vaar inblandade osv. Så prata med banken! och lycka till
 
DennisLarsson skrev:
Har gjort samma resa, Min kalkyl gick inte ihop när de räknade med sina skräcksenarios utan med massor i ränta så tjänade jag lite för lite i månaden. Men de kunde göra ett undantag eftersom det var vid skillsmässa och barn vaar inblandade osv. Så prata med banken! och lycka till
Det är ett problem att folk tror att räntan kommer ligga så här lågt alltid. Men rimligt är att räkna med 5 %. Ränta. Och då är det lågt räknat. Men chansa med 5 %.
 
Jan Olof Carlsson skrev:
Det är ett problem att folk tror att räntan kommer ligga så här lågt alltid. Men rimligt är att räkna med 5 %. Ränta. Och då är det lågt räknat. Men chansa med 5 %.
Jag tror inte vi ligger på 5% inom de närmaste 6-7 åren... Skulle det hända snabbare än så så kommer konsumtionen minska drastiskt... Och så länge våra vänner på riksbanken har ett inflationsmål att jobba mot så kommer vi nog inte sticka iväg högre..
 
Jag och min exman har nyss gjort samma procedur, det är inte helt enkelt så mitt råd är att ni kontaktar en jurist för att få hjälp med bodelningen och denne hjälper er även att räkna fram hur mkt du ska lösa ut mannen med.
Men i korta drag är det så här juristen kommer räkna, man tar fram en summa som kallas anskaffnings värde, det är i ditt fall den summa ni köpte huset för plus de kostnader ni haft för renoveringar, altanbygge etc. Kort sagt alla kostnader ni haft för att få huset till det skick det har idag. Här är det bara att ta fram kvitton och annat och räkna samman alla summorna.
Sen behöver ni komma framtill vad huset är värt idag, vi tog ut 3 olika mäklare som var och en värderade huset, utifrån de värderingarna kom vi fram till ett pris som vi båda var nöjda med. Det priset minus anskaffningsvärde är sedan er vinst.
Där skall ett fiktivt mäklararvode dras av (den kommer du ju få betala den dag du ska sälja) man drar sedan av vinstskatten och därefter har ni er verkliga vinst. Den skall ni nu ha hälften var av. Din del ligger ju kvar i huset men hans del måste du betala till honom nu.
Men tänk på att man gör en samlad beräkning av allt bodelnings gods och där ingår ju även allt lösöre, bilar, båtar, besparingar på banken mm mm så det kan ju innebära att han väljer att ta ut en del av sin vinst från huset genom att tex behålla den gemensamma bilen eller båten eller annat, har man ett hus som inte är värt så mkt men massa andra kapitalvaror så kan det ju bli så att han får betala dig för dem varorna fast du bor kvar i huset.
Så för att du ska kunna få ett besked från banken så måste ni ha en färdig bodelning där du vet exakt hur mkt du skall lösa ut honom med (eller han dig) kontakta tex fonus eller götmars de har familje jurister som hjälper till med bodelningar.
Sen vill jag bara önska lycka till, det är en tuff process att skilja sig!
 
Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte vi ligger på 5% inom de närmaste 6-7 åren... Skulle det hända snabbare än så så kommer konsumtionen minska drastiskt... Och så länge våra vänner på riksbanken har ett inflationsmål att jobba mot så kommer vi nog inte sticka iväg högre..
Är inte boendekostnad inkluderad i KPI?

Och med det sagt, 2008 hade vi bitvis en ränta över 6%.

När räntan väl går upp så tror jag inte det kommer vara riksbankens, eller ens "Sveriges", beslut att driva upp den utan det kommer nog bero på externa faktorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.