Hmm, det sitter en bit metall ner i gamla främre knoppfästet, jag kan försöka borra och dra upp den med en grispitt om ni tror det är idé. Alternativt expoxy och göra en infill-modell av främre knoppen..
Men vore synd på rönnis fina knopp.

Eller ska jag skicka upp den till nano för bedömning?

Stålet är ett Eskilstuna/ EA berg och vid snabbtest dög det till att hyvla valnöt med iaf.
 
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett par prototyper så PM-a mig adressen vart dom skall skickas så kommer det en jiffypåse om några dar så får vi se om dom passar. Ingen garanti men kanske kan vara värt ett försök?
 
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Hmm, det sitter en bit metall ner i gamla främre knoppfästet, jag kan försöka borra och dra upp den med en grispitt om ni tror det är idé. Alternativt expoxy och göra en infill-modell av främre knoppen..
Men vore synd på rönnis fina knopp.

Eller ska jag skicka upp den till nano för bedömning?

Stålet är ett Eskilstuna/ EA berg och vid snabbtest dög det till att hyvla valnöt med iaf.
Prova gärna med skruvurdragare/grispitt annars löser jag det på ngt sätt :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Jag har ett par prototyper så PM-a mig adressen vart dom skall skickas så kommer det en jiffypåse om några dar så får vi se om dom passar. Ingen garanti men kanske kan vara värt ett försök?
Will do, ser assnyggt ut på bilden; det blir en grym hyvel det här! :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
nanowire skrev:
Will do, ser assnyggt ut på bilden; det blir en grym hyvel det här! :)
Ja, knoppen ser fantastisk ut, den verkar inte behöva någon patina för att bli len och fin!

Grym hyvel verkligen! Jag är mållös, skall ni verkligen genomföra detta? Jag börjar annars frukta ögonblicket när den skall börja tas i bruk... :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag testar att dra ur biten i helgen och skickar upp hyveln på måndag. Hinner jag så börjar jag grovrengöra den lite. Hittade ingen lämplig med slät sula. Det tar vi nästa omgång :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Jag testar att dra ur biten i helgen och skickar upp hyveln på måndag. Hinner jag så börjar jag grovrengöra den lite. Hittade ingen lämplig med slät sula. Det tar vi nästa omgång :)
Det blir inte mycket kvar för mig att göra (y)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Efter ihopskruvning av karm var det dags att göra fönstret tätt genom kittning. Men först säkerställdes det att järnfönsterna inte rörde sig sidledes i karmarna

Närkons bild på ett hörn av ett svartkittat fönster intill en ljus karm, med synlig detalj av fönsterkittningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vare byggnadsvårdsbutiken fann jag att linoljekitt även fanns i svart, så bra! Nu gällde det att vara klåfingrig

Hand som applicerar svart linoljekitt på hörnet av en fönsterkarm för tätning och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom butiken endast hade en öppnad burk svart kitt som de själva använde så fick vi gräva ut lite kitt från den burken. Det gick åt ganska mycket kitt, och det blev till att hämta mer i min lilla burk. Kittningen resulterade i en del kladdande

Nyskruvad fönsterkarm med pågående kittning av järnfönster, förberedd för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter var det dags att finjustera de sista karmdelarna

Nysågat trästycke i en skruvstycke, redo för kittning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och limma (ja, ibland får man kompromissa!) fast dessa på den bärande delen av överstycket

Träkarm med tvingar fastklämd på ett järnfönster under renoveringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slutlig putsning var alltså konstruktionen nu helt klar, och det återstod endast att slutföra kittningen och växelvis måla med svart linolja på kittet och faluröd linolja på karmen (förutom insidan, som grundades men målas klart när fönstret är på plats)

Målning av fönsterkarm med faluröd linolja, pensel applicerar färg på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmarna efter första strykningen

Två fönsterkarmar med linoljekitt längs glas och järnram, första faluröda strykningen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och totalt, förutom grundningen med rå linolja, målades de i tre skikt.

Och nu var de, ta i trä, redo för montering!! Skulle de passa i hålet, tro...??
 
  • Gilla
Rönnis och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag vet inte om någon är intresserad av att se stallfönsterna på plats, men om ni inte är det så får ni blunda...nu! :D

Korsvirkesfasaden är nyligen renoverad (bl.a. var gamla korsvirket upp till lejden helt rutten och grundmuren är grundligt(!) återställd från cementsulor o dyl) så ni får ursäkta att det ser lite skräpigt ut och att korsvirket är omålat...

Renoverad korsvirkesfasad med nya stallfönster, omålat korsvirke och restaurerad grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmarna är drevade med lin, och till våren när det åter blir varmt nog kommer springorna att vädersäkras med kalkbruk.

Då fasaden inte är rak - stolparna spretar lite som plockepinn, precis som det skall vara på ett korsvirkeshus :) - så kom ett av karmhörnen att hamna väldigt långt in. Med hjälp av lite övertalning så kom det tillräckligt långt ut för att se plausibelt ut. Karmarna passade annars perfekt i hålen! Nu saknas det bara ett par innerbågar så att kondensen försvinner...
 
  • Gilla
jockeping och 18 till
  • Laddar…
Wow, vad fint! :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
heos
Klart vi är intresserade av att se resultatet! :)

Superfint!
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Det är ett hus med karaktär!😍

Edit: Hämtade ut din hyvel på posten idag, knoppämnena hade kommit tidigare så nu är det bara upp till mig när jag kan göra det sista
 
Redigerat:
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Det ser bra ut det där!
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
nanowire skrev:
Det är ett hus med karaktär!😍

Edit: Hämtade ut din hyvel på posten idag, knoppämnena hade kommit tidigare så nu är det bara upp till mig när jag kan göra det sista
Fick tyvärr inte ut den där metallbiten ur främre fästet.. Fick en idé om att man annars kan limma fast med epoxy, tänk infill-typ. Stålet ser inte så mycket ut för världen men går att få riktigt skärpt.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.