Håller på och renovera mitt kök och stöt på ett återkommande problem.

Hur ska man hindra missförstånd och fel.

Jag som privatpersson vet inte alltid hur en hantverkare tånker!!

Det som har inträffat är att det blivit fel!

Först blev bänkskivan ungefär 1,5 cm för hög mot fönsterbrädan som är av marmor, vilket gjorde att fönstret inte gick att öppna. Men det var enlligt ritning!!
Min undran om saker och ting verkar konstigt oklart, så brukar jag höra mig för och fråga. Det gjorde dom inte utan jag kom hem och påpekade felet det och det ändrades.

Målaren målar inte ett område som jag skrivit på vägen att det ska målas!!
Ringer inte och frågar!!

Kaklaren kapar kakel för tidigt ovan skåp så att kaklet inte når fram till taklisten utan det kommer att bli en glippa mellan kakel och taklist!!

Varför tänker inte en hantverkare utan bara gör det han tror är tillsagd.Utan har lite mer sunt förnuft och kritiskt tänkande!

Hantverkarna gör ett bra arbete i övrigt.
Tror att dessa saker är lätta att lösa men i alla fall!

Hur ska man prata med hantverkare.
 
Har du köpt upp tjänsterna en och en? Eller en totalentreprenad? Köper du upp tjänsterna själv så måste du ordna med en tidplan. Annars ska huvudentreprenören ordna så arbetena sker i rätt ordning. Är det en totalentreprenad så måste extrajobb gå genom huvudentreprenören. Annars riskerar målaren att inte få betalt för extra jobbet.
 
Det är en totalentreprenad.
 
Min erfarenhet är att bra hantverkare tänker efter och reagerar om något ser fel ut eller är tveksamt. Men har du en totalentreprenad så är det som jag ser det en fråga för entreprenören. Påpeka felen till entreprenören så får dom hantera de problem som uppstått. Det viktigaste är väl som alltid att inte betala innan allt är OK så har man ett påtryckningsmedel om det nu blir så illa att entreprenören inte är seriös.
 
Problemet är att de verkar inte tänka själva utan stirrar blint på ritningar.

De är duktiga på det de gör men som sagt tanke och kritiskt tänkande över saker och ting som sticker ut verkar inte fungera!!
 
Utförande hantverkare ska göra det som totalentreprenören anvisar, de har inte insyn i hela uppdraget.
De har inte vetskap om vad som överenskommits och ingår i det totala uppdraget, samt hur det färdiga resultatet ska se ut. Så det är viktigt som kund/beställare ha en dialog med totalentreprenören om alla detaljer såvida inte totalentreprenören över låter delar av det till utförande hantverkare.
Låter lite formellt i vad jag skrivit tidigare, men det förekommer säkerligen lika mycket problem när hantverkare på eget bevåg gör ändringar eller i dialog med kunden, utan att stämma av med ansvarig totalentreprenör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.