Ska borra massor av hål i betongplattan för att plugga Nivellgolv. Tvärs över plattan ligger husets matarkabel ingjuten ca 10 mm från ytan (upptäcktes när vi bilade för några rör). Skulle vilja veta var resten av kabeln går för att inte råka borra i den. Köpte idag en Bosch GMS 120 och den hittar alla kablar bra förutom den jag letar efter. Den visar ingenting när jag testar över matarkabeln. Antagligen för att spänningen är högre på denna kabel och mätaren säkert bara är anpassad för 230 V. Tyvärr funkar det inte heller med funktionen metalldetektor eftersom plattan är fylld med armeringsjärn. Finns det något redskap jag kan införskaffa halvakut för att lösa detta i morgon?
 
Den fungerar inte därför att matarkabeln är skärmad. Det går utmärkt att söka skärmade kablar om man sätter en sändare på/runt kabeln som skickar en signal som följer kabeln, sedan har man en mottagare som man kan söka med.
Det finns billiga för kanske en tusenlapp men hur bra dom är vet jag inte annars bör en liten större elfirma ha möjlighet att hjälpa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.