Vad är enklast att sätta upp ett trä staket runt tomten eller stängsel typ gunnebo?

Ondina
 
Absolut enklast är ju självklart ett gunnebo-stängsel. Det finns jordankare som du slår ner i marken, sätter stolpen i och sedan är det bara att rulla upp stängslet. Frågan är om det blir snyggast så?

Frågan är om det finns något bakomliggande syfte som ligger till grund för din fråga. Är det något du vill hålla inne på tomten? Är det kanske så att du vill hålla något ute från din tomt?

Själv skulle jag ha lagt ner det extra jobbet på ett staket i trä. Det kan ju vara så att det inte är möjligt för dig?
 
Man bör också granska miljön och tomterna runt omkring. Trästaket är inte alltid snyggast ... ;) och de där fantasifulla skapelserna som ibland sätts upp kan helt enkelt förfula både tomt, hus ... och grannträdgårdar. Skall du ha häck runt trädgården men ändå behöver stängsel pga barn och/eller hund kan Gunnebostaket vara lämpligare - det döljs ju så småningom i häcken. Ett trästaket som döljer en häck kan både göra häckskötseln besvärlig och skötseln av staketet.
 
yonna skrev:
Man bör också granska miljön och tomterna runt omkring. Trästaket är inte alltid snyggast ...  ;) och de där fantasifulla skapelserna som ibland sätts upp kan helt enkelt förfula både tomt, hus ... och grannträdgårdar. Skall du ha häck runt trädgården men ändå behöver stängsel pga barn och/eller hund kan Gunnebostaket vara lämpligare - det döljs ju så småningom i häcken. Ett trästaket som döljer en häck kan både göra häckskötseln besvärlig och skötseln av staketet.
Men om man sätter upp ett Gunnebostängsel och häck borde väl problemen med skötsel av häcken kvarstå? Jag ser framför mig hur man efter ett par år förstör den nya fina häcksaxen genom att klippa i staketet som finns dolt i häcken! Vår fina ligusterhäck har dött så i sommar tänkte vi plantera ny häck men som skydd de första åren sätta ett trästaket utanför häcken. När häcken sedan vuxit upp tar vi bort staketet!
 
Kors! Jag trodde ligusterhäck var odödlig! Vad har hänt?

Om du ska ha liguster igen är just gunnebostaket inne i häcken ypperlig eftersom just liguster kan tippa vid rejäla snöfall.

Jovisst - ett nätstaket inne i häck dödar då och då elhäcksaxar ...  ;D

Visst är det ett alternativ att sätta provisoriskt staket utanför för att, när häcken är uppvuxen, ta bort trästaketet. Låter ändå lite dyrt i mina tankar. En ytterligare fördel med nätstaket inne i häck är att barn och husdjur har mindre möjligheter ta sig ut ur eller in i trädgården.

Vad tänker du dig för typ av ny häck?
 
Ja, vad som har hänt vet jag egentligen inte. Men häcken var uppvuxen och fin när vi köpte huset för 10 år sedan så den har säkert 15-20 år på nacken och SÅ odödlig är ju inte ens liguster! Vår tomt gränsar till en väg också som inte saltas alltför ofta men ett par gånger per säsong blir det väl och det gillar inte häckar enligt plantskolan. Men den mest sannolika teorin (eftersom häcken dött på södersidan) är att när vårsolen tittar fram utan att tjälen släppt vill häcken börja växa men får inget vatten och då dör den! Ny häck blir avenbok tror jag. Jag förstår vad du menar en hel del extra jobb är det ju med ett staket för en så relativt kort period! Vi har både hund och barn så kanske får staketet sitta kvar även efter häcken blivit stor (fast då lever väl knappt hunden längre och ungarna lär väl ha lärt sig lite vett tills dess) ;) Den döende ligustern har ju skyddat tomten från ett och annat infall från vägen (t ex allt grus på vintern/våren) och ett Gunnebostaket känns liksom för otätt innan häcken tagit sig. Därför hade jag tänkt att bygga mig ett Sverigestaket (http://www.skogsindustrierna.org/Li...archive=3&directory=750&document=3340) fast kanske inte välja tryckimpregnerat virke och kanske tillåta mig att slarva lite med stolparna (ev köpa färdiga) eftersom staketet inte ska stå för evigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.