Hej,

vi håller på anlita en besiktningsman och det står att de har överlåtelseförsäkring. I en bok läste jag att det bra om besiktningsman har ansvarförsäkring, vad är skillnaderna mellan de 2 försäkringar för en besiktningsman: överlåtelseförsäkring och ansvarförsäkring?

Tack
Mvh
 
Ansvarsförsäkring har besiktningsmannen för att skydda sig mot fel i besiktningen. Överlåtelseförsäkring har säljaren för att skydda sig mot dolda fel
 
Och vad innebär om besiktningsmannen inte har ansvarförsäkring?
Är det möjligt? Om har är SBR ansluten, borde han inte ha en sånt försäkring?

Mvh
 
Om besiktningsmannen inte har ansvarsförsäkring så blir han (eller hans företag) personligen ansvarig för eventuella missar i besiktningen. Det kan kost mycket pengar och därför har nog i princip alla en ansvarsförsäkring. Alla "borde" ha en försäkring, men fråga om det inte framgår någonstans.
 
Jag skulle tro att "överlåtelseförsäkring" i det här fallet innebär att bes. mannen har en ansvarsförsäkring som omfattar ansvar för fel som han kan tänkas göra inom ramen för överlåtelsebesiktningar.

Dvs. (om jag har rätt) så kan du anlita bes. mannen för överlåtelsebesiktningar. Om han skall anlitas för ex. en slutebesiktning av ett bygge, så skulle jag nog kolla lite djupare på vad försäkringen betyder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.