Som rubriken antyder så skulle jag vilja ha ha tag i möbelvirke
I första hand björk och även kärnfuru.
Om någon vet var man kan hitta det runt Helsingborg.

/Jörgen
 
Kolla med småsågarna. Är en rikstäckande förening för dom som sågar i liten skala. Vissa har tork för virket. Men dom flesta lufttorkad. Annars är det ovanstående svar som gäller.
 
heos
thomasloven skrev:
Fredricsons i Malmö, kanske?
[länk]

Eller Isaks ädelträ i Karlskrona (~3,5 h från Helsingborg)
[länk]
Stämmer det att man kan handla hos Fredricssons som privatperson på fredagar?

Det här står ju på deras sida:

Säljer Ni till privatpersoner?
Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning.
 
Ja det stämmer, 13-16 på fredagar.
 
heos
Ola C skrev:
Ja det stämmer, 13-16 på fredagar.
Va fint! Är det vanlig kortbetalning som gäller då?
 
Yes kortbetalning. Rekommenderar att ha nån timme på sig, det är krävande att rota i brädhögarna, få reda på priser osv.
 
heos
Tack för infon Ola! :)
 
  • Gilla
FiggeB
  • Laddar…
Nån som vill köpa tjocka körsbärsplankor?
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på att börja snickra smågrejer hemma, främst leksaker eller liknande i trä. Så jag undrar vad trä som duger till "möbelsnickeri" egentligen kostar?

Jag förstår att det är en fråga på samma tema som "hur långt är ett snöre", men jag inser att jag inte har någon som helst koll...
så det vore kul om ni som handlar på fredricssons eller isaks trä kan nämna vad ni gett för olika bitar trä och stilla min nyfikenhet :)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Nån som vill köpa tjocka körsbärsplankor?
Hej Thomas,

Jag är intresserad av det mesta då jag blivit av med hela mitt stora lager av använbart virke för diverse ändamål. Nu måste jag börja samla på mig igen. Körsbär är vackert både för snickeri och svarvning. Även andra fruktträd kan ju bli mycket vackra. Speciellt päron kan ju ge en sammetslen yta men inte lika lätt att få tag på. Är intresserad av såväl färskt som väl torkat virke. Gärna lite grövre dimensioner. PM:a mig gärna så kan vi ta det vidare
Mvh Thomas
 
Anders243 skrev:
Jag är lite nyfiken på att börja snickra smågrejer hemma, främst leksaker eller liknande i trä. Så jag undrar vad trä som duger till "möbelsnickeri" egentligen kostar?

Jag förstår att det är en fråga på samma tema som "hur långt är ett snöre", men jag inser att jag inte har någon som helst koll...
så det vore kul om ni som handlar på fredricssons eller isaks trä kan nämna vad ni gett för olika bitar trä och stilla min nyfikenhet :)
Båda säljer per kubikmeter, Fredrikssons är lite mer "industri" och har plank i tjocklekar enligt deras hemsida. De flesta planken är rätt långa, 2.60 och uppåt. Ofta är de ganska breda också, typ 12cm och uppåt. Alla plank är ohyvlade. På Isakssons är det lite mer blandat, de säljer bla rester från sin eget snickeri. Där kan man hitta kortare plank och även mer udda dimensioner som 40*40. Dom här även en del hyvlade plank (även dessa rester från snickeriet).

Priser då? Det varierar med tjocklek (tjockare plank är dyrare), vilken kvalitet det är och om plankan är kantad eller okantad. En väldigt höftad prislista är nåt i stil med detta, priser per kubikmeter

Furu 5-8
Bok o Björk 10-15
Ask 15-20
Ek 20-30
Körsbär o Valnöt 25-40

"Börja snickra lite" låter inte som du har maskinpark för att klyva och hyvla upp en ohyvlad jätteplanka. På Isakssons kan du beställa hyvlade plank (Fredrikssons pysslar inte med sånt), det har jag gjort en gång, 75:-/m för Ask i 40*40 dimension. Det betyder ett kubikmeterpris på typ 47000 men jag tyckte det var ganska prisvärt.
 
Hej Ola.

Tack så mycket för pris-indikationerna. Helt rätt angående "börja snickra". Jag har en del CNC grejer som jag tänkte använda för att fräsa små träsaker med, men jag har en önskan att senare skaffa mig en maskinpark som låter mig snickra större saker. Jag har på senare tid insett att trä är rätt trevligt att jobba med, från att tidigare helt varit inne på CNC-metallbearbetning. :)

Tyvärr har jag inte hittat någon som motsvarar Isakssons i östergötland, men jag kanske inte har letat tillräckligt.
 
Något Fredricson eller Isakssons har jag inte heller upptäckt i Östergötland.

I Östergötland och i Linköpingstrakten kan jag rekommendera en såg nära Vesterby GK. Arnebo såg kanske det heter. Tror kontaktpersonen var Gustainis Zenonas.

Jag kunde köpa Ask, Lönn, Alm etc för 6000:-/kubikmeter förra sommaren. Ek var 8000:- tror jag. Allt var lufttorkat, ohyvlad och okantat, så det kanske inte hjälper dig i dagsläget.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
AXS
Mitt tips är att höra med bönder runt om där du bor. Eller gamla gårdar som kan ha massor på vinden.

Min far köpte precis 500 kg(ungefär mätt på släpet) från någon som tänkt elda upp det. Körsbär, ek, alm bland annat. Allt är inte användbart, lite slaget och sprucket.

Fick bara 2 bilder.
Olika träplankor i varierande storlekar, några spruckna, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt av olikformade träplankor, eventuellt körsbär och ek, staplade oordnat i ett gammalt förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt pris 500:-.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.