Jag har haft ett relaxrum med ett gigantiskt bubbelkar som dom förra ägarna gjorde i ordning. Min misstanke är att istället för att flytta golvbrunnen, som är placerad i mitten av rummet, köpte dom detta stora bubbelbad för att dölja avloppsröret till brunnen. Nu ska jag göra om detta rum till tvättstuga då vi aldrig använder detta enorma badkar och då vill jag dölja rördragningen (från tvättmaskin och tvättställ) genom att bygga upp golvet. Först tänkte jag använda brunt rillad tryckimpregmerad trall men då jag förstått att detta ger lukt inomhus kanske det inte är så bra eller? Kan jag använda vanligt virke?

Tack på förhand.
 
Är dettta i en källare? Hur är golvet uppbyggt?
 
Detta är i en källare där rummet är omgjort till relaxavdelning med klinker och kakel på golv och väggar, golvvärme och bastu.
Ska väl nämna att dom förra ägarna (för länge sedan) la in trägolv i ett hobbyrum och gillestugan och dom ser faktist fina ut.
 
Ok, isåfall skulle jag aldrig lägga trä i golvet.

Varför inte bila upp golvet fram till golvbrunnen och lägg ner avloppsrören där?
Vatten till tvättmaskin och tvättställ kan du ju antingen dra på väggen i kromade rör (inspekterbart - bra!) eller dolt i rör-i-rör i väggen.

Du ska säkert ha ny väggbeklädnat ändå så då kanske inte extra-jobbet med att plåtregla upp en vägg är så stort.
 
Jag ska INTE byta/renovera beklädnad på golv/vägg utan bara ta bort bubbelkaret och in med torktumlare/tvättstuga, därav fråga på lösning för avloppen från tvättmaskin/tvättställ.
 
Ok, då har du fått svaret på den frågan. Nej på trä, ja på bila upp.
 
Är det nån sommarstuga eller liknande? Låter som en sån lösning.
 
När rummet är iordninggjort med kakel och klinkers samt inte minst golvvärme, och det är ok så förstår jag att du inte vill göra några tyngre ingrepp. Det hade inte jag heller velat.

Om man antar att golvvärmen används året om och att golvet normalt är torrt och fint, dvs inga fuktproblem pga markfukt, och rummet har väl fungerande frånluftsventilation, så skulle du gott kunna göra som tänkt och lägga in ett uppreglat trägolv a la altan, dvs med små springor mellan golvbrädorna. Kanske enl 70-talsmodet med lösa brädmoduler om 60x60 cm för att göra golvet under lättåtkomligt?

Det ska inte behövas tryckimpregnerat då det är ett torrt, ventilerat och uppvärmt utrymme. Lite dropp och spillvatten nu och då, som hinner torka upp mellan gångerna, är inget problem för massivt trä.
 
....så då bygger vi träreglar, spånskivor, tätskikt och sedan ytskikt på det. Det låter helt fel.
 
Rummet är tort och uppvärmt, inga fuktproblem som jag ser det.

Min tanke va också att köra ett "altangolv" med glipor och ventilation.

Hur är det igentligen med dagens tryckta trall, ger dom ifrån sig mycket lukt om trallen i sig är torr? Jag vet att färskt tryckt virke luktar men i detta fall?
 
MathiasS skrev:
Ok, då har du fått svaret på den frågan. Nej på trä, ja på bila upp.
Det finns alltså enligt dig inget mellanting, antingen bila upp golvet och göra om hela rummet eller låta avrinningsrören från tvättställ och tvättmaskin ligga synligt på golvet till brunn? Jag snackar om en yta på ca 2,5m2. Hela rummet är ca 6,5m2.
 
Redigerat:
Om du kan tänka dig att satsa lite mer pengar trots att det bara är en tvättstuga så finns det en lösning som borde vara perfekt.
20mm tjocka trädgårdsklinker 600x600 som läggs på justerbara plastfötter. Varje platta tål en belastning på ca 1 ton så det är inget smäck.
 
Corpes skrev:
Det finns alltså enligt dig inget mellanting, antingen bila upp golvet och göra om hela rummet eller låta avrinningsrören från tvättställ och tvättmaskin ligga synligt på golvet till brunn? Jag snackar om en yta på ca 2,5m2. Hela rummet är ca 6,5m2.
Om du kan tänka dig trall på reglar så finns det förstås ett mellanting.

Det är dock svårt att bygga en vattentålig lösning av den typen eftersom även modernt tryckt virke stinker inomhus.
 
En bild på klinkerlösningen:
Närbild på en nivellerande klinkerfot under en beige platta för en jämn och stabil läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Såg ju betydligt bättre ut än trall-lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.