Hej,

Har nyligen flyttat in i hus från 1945. Oljepannan använder en pipa i skorstenen, och det finns en ventilationspipa. Sedan finns två pipor till som jag känner till men osäker på skick, det verkar vara fullt med bråte i dessa.

Vad kan man göra med en gammal skorsten/murstock? Bör jag ta in någon sakkunnig som tittar på detta och eventuellt renoverar?

Vad kan man räkna med för sorts underhåll på detta som stått sedan 1945?

Kan man använda för en eventuell öppen spis eller kamin om man skulle vilja?
 
Nästa gång sotaren ska dit kan ni be honom rensa/besiktiga de andra kanalerna.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Eldning kräver ju en godkänd besikting men rensa kan du göra själv.
Observant av dig att tänka på att dom är "fulla med bråte" (y)
Om folk bara visste vad mycket löv och pinnar och havererade kajbon som hänger i eller ligger i botten på kanalerna.

Ska eldningskanaler repareras så finns ju glidgjutning, insatsrör och expanderande re-lining att tillgå. Den händige kan göra det själv, annars får man leja.
Slutar du elda olja så är en huv bra för då kallnar och fuktar skorstenen till sig ännu mer.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar!!!!!

Ja jag ska ta hit en sotare, så får hon/han undersöka, rensa samt komma med förslag på förbättringar.

Bra tips om att sätta en huv på skorstenen, det känns logiskt.
 
Ta inte bort skorstenen som en annan forist har gjort.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ta inte bort skorstenen som en annan forist har gjort.
Jag såg tråden nu. Nej, så länge den håller ihop på ett vettigt sätt så har en skorsten sitt värde.
 
Varför inte, det låter som ett utmärkt förslag. Här hade skorstenen 8 pipor om jag minns rätt. En gigantisk pjäs som stal utrymme både i källaren och i blivande hallen. Ventilation har jag i separata rör och kaminen fick en egen skorsten. Tegelstenarna sålde jag för några kronor styck. Tveklöst en av de bättre sakerna vi gjort med huset.

PICT0153.JPG
 
Mathias Du gjorde färdigt rivningen och fixade alternativa kanaler till allt. Det Thomas refererade till var ett projekt som avstannade under tacknock och bara är kvar och förser vinden med fukt.
 
Ok, så det Thomas egentligen menade var - ska du ta bort skorstenen, ta bort hela.

Det låter rimligt!
 
Jag rev skorstenen på vårt hus ca år 1990.
Barnen tyckte det var jättekul, för det var bara att lyfta av tegelstenarna och slänga ner i
plåtkärran som stod nedanför. Det var nog tre pipor i den då.

Sedan byggde jag upp en ny skorsten av såna där moduler, med isolering och allt,
som sotaren sedan var ute och testade och godkände :)
 
Jag ryser bara jag tänker tanken att riva skorstenarna. Men jo, jag kan förstå att det kan finnas anledning till det också.
Vi har tre skorstenar med totalt 14 pipor i vårt hus. Ett antal används idag och några till kommer tas i bruk.

Huset är från tidigt 1900-tal och de pipor som används för olika form av eldning har antingen glidgjutits eller fått insatsrör.

För TS del så handlar det väl mest om att göra en provtryckning, visar den att skorstenen är tät är det väl i stort sett bara att elda på.

Det är en annorlunda känsla att stå på vinden i ett 100+ år gammalt hus med stående timmer i stommen, och se rök stiga upp ur sågspånet på vinden. Man får en väldigt tydlig känsla av vad en brand skulle innebära, och vikten av att skorstenen är i bra skick. ;)
 
Ja det måste finnas många situationer där skorstenen är finemang att ha och det är lämpligt att fixa den istället för att riva. Men är den på fel plats och man bara använder en kanal för myseldning, då är den ju mest ivägen.

Vi fixade faktiskt pipan vi använde i vår skorsten, men några månader senare revs den......
 
Nej! Ge mig inte såna idéer som att jag borde riva skorstenen!

Det skulle ju inte alls ge bättre utrymme i stora sovrummet, och ge möjlighet till enkel dragning av FTX... :banghead:
 
....exakt så. Mer utrymme vill man ju inte ha.
 
MathiasS skrev:
...Men är den på fel plats och man bara använder en kanal för myseldning, då är den ju mest ivägen...
Precis!
Vårt hus var gissningsvis från 1840-talet, och skorstenen var drygt tre meter bred på övervåningen,
där den var lagd på ett par järnvägsrälsar.

I stället för denna jätteskorsten blev det tre garderober + en "normalskorsten" till en kamin på bottenvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.