Hej på Er!

Helt ny på forumet, skulle verkligen uppskatta all hjälp.

Har kanske, ett kommande bekymmer för mig och mitt hus, för Er kunniga att bita i.

Bytte tak nu i höstas, med allt vad det innebär, ny råspont, duk och pannor samt genomföringar.

Jag passade på att knacka ner den gamla skorstenen ovan yttertak, lade igen taket helt och hållet, och nu slutar murstocken 40cm under yttertaket, på vinden som inte är uppvärmd, annat än passivt.

Pannan åkte ut för 15 år sedan och idag värms huset med en bergvärmepump och ett ftx-aggregat av vindsmodell. (Injusterat efter takbytet)

Har märkt en markant ökad fuktnivå på hela vinden, jag mäter vid 3-4 tillfällen om året vid olika väderförhållanden och årstider sedan ungefär 5 år tillbaka.

Tycker inte taket borde blivit tätare efter omläggningen i höstas utan jag tror att ökningen av kondens/fukt beror på att murstocken ventileras i vindsutrymmet.

Tycker jag har en bra takfotsventilation där jag kompletterat med luftspaltskiva modell frigolit.
200mm isoleringsmatta samt lösull ca. 300mm, ligger som isolerande skikt på vinden.

Skall jag eller bör jag plugga murstocken?
Mögelstopper, kan det hjälpa?
Fler, större ventiler i gavelspetsarna?

Kanalen i murstocken har hela tiden varit helt öppen efter demonteringen av den gamla oljepannan.

Har ställt frågan, och haft besök av flera fackmän, både inom ventilation, värme och till och med en sotarmästare utan att få ett rakt bra svar.

Mycket tacksam för all hjälp, och tips, allt som leder till minskad fukt på min vind och en murstock som jag också vill att den är med några år till.

Det är ju trevligt med ett friskt yttertak, mindre kul med en sjuk vind.

/Anders1971
 
Om vinden är riktigt kall och ventilerat i kontakt med yttervärlden kan det inte hända så mycket. Det kräver väldigt bra isolering ovanför innertaket samt en del ventiler i gavlarna.
Väldigt synd att du knackade ned skorstenen. Du har tagit bort möjligheten att ansluta vedspisar, kaminer, mm på ett billigt sätt. Förmodligen har du minskat värdet på huset också. Men gjort är gjort.
 
M
Om vi nöjer oss med att var och en får göra som den vill med sitt hus och att TS nu slipper bry sig om underhållet av en skorsten som inte används så kan vi fokusera på problematiken.

Jag skulle tro att det smiter upp varm och fuktig luft ut skorstenen från huset. Men det borde du nästan kunna känna / höra uppe på vinden. Finns det några öppningar någonstans längs murstocken trots att ni har FTX? T ex i källaren eller där pannan stod förr?

Tycker inte heller det låter som att de åtgärder du gjort på taket borde öka fuktigheten på vinden.
 
Tack Marcus!

Har faktiskt 2 murstockar kvar, en med 2 kassetter och en mindre med kamin som mest samlar damm, det är enkelt och billigt med den lilla elförbrukningen vi faktiskt har.

Jo, som jag beskriver är gamla ingången i rökkanalen, där oljepannan stod helt öppen, hela vägen upp på kallvinden.
Jag vet ju att varm luft stiger, men jag trodde inte att kraften skulle vara så stor, faktiskt.

Har ett litet välbalanserat undertryck i huset, har mätt en extra gång med hjälp av en polare som jobbar med vent.

Plugga murstocken?

/Anders
 
Ja du måste plugga annars har du garanterat mögel på vinden om ett par månader. Helt ohållbar situation.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
M
Jodå det blir bra drag i grejerna ändå. Jag har ett rör för avledning av vatten som går från källaren och ut i marknivå (stiger knappt 2m) som det riktigt sjunger i ibland (röret står tomt) trots att det bara är 28mm i diameter.

Att plugga igen kanalerna känns väl som en lämplig idé då - frågan är med vad, och där är jag nog inte den bäste att svara.
Klart bäst hade ju vart att mura igen, men det är onödigt att få ner bruk och annat otyg i kanalerna. Kanske går att lägga en rostfri plåt över och sedan gjuta det tätt längs kanterna bara?
 
M
Kanske räcker att sätta ner skumgummi som är någon mm större än kanalen. Sotaren använder väl något liknande när han provtrycker kanalerna.
 
Jag skulle använda fogskum eller fogskum i kombination med bruk. Det måste bli lufttätt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
M
MathiasS skrev:
Jag skulle använda fogskum eller fogskum i kombination med bruk. Det måste bli lufttätt.
Hur får du det att ligga ovanpå kanalen då?
 
Jag skulle spruta det i kanalen, i cirkulerande rörelser utifrån och in i kanalen, tills det är fyllt. 15cm tjockt kanske. När det expanderat är det tätt och fint och mer behövs inte egentligen.

Har man svårt att få skummet att stanna kvar kan man ju trycka ner en näve isolering och skumma på det.
 
Hej på Er!
Uppskattar alla svar och tankar.
Det får bli något ickeorganiskt, typ stenull och fogskum.

Det är värt ett försök, vill inte börja avfukta eller överventilera.

Jag återkommer efter åtgärden.

Många tack!

/Anders1971
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Alla sätt är bra utom de dåliga :) så länge det blir tätt så ordnar det sig :)
 
  • Gilla
Anders1971
  • Laddar…
Hej!
Har gått ett par dagar och resultatet blev som jag hoppades, det torkar upp!!!
Och det går fort när varmluften stoppats.

Lite rostfri najtråd som stöd, stenull, fogskum samt ikväll lite bruk som pricken över i:t.
Tack för tipsen, känns riktigt bra!

Kommer att sova mycket bättre framöver.

Än en gång, tack.

/Anders1971
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
M
Alltid kul när det går vägen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.