Blir väl som med annat från Ikea. Hantverkare kräks åt grejerna. Försök få en VVS:are att montera deras blandare, lär inte bli lättare med solpaneler. :p
 
Squall Leonhart skrev:
Blir väl som med annat från Ikea. Hantverkare kräks åt grejerna. Försök få en VVS:are att montera deras blandare, lär inte bli lättare med solpaneler. :p
Verkar dock inga problem att få hjälp av snickare för att montera deras kök. Solpaneler behöver helt klart lite konkurrens och bli mer lättillgängligt.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Finns lite info om man söker på Ikea i England
Skulle tro att det blir liknande upplägg som där, att installation ingår.

"Ikea solar panels
The solar PV panels on sale are made by UK company SolarCentury and are polycrystalline and monocrystalline. Monocrystalline tend to be the most efficient solar PV panels; polycrystalline can be cheaper but also less efficient. SolarCentury will offer two options; blue or black. Blue will cost around £4,875 and the more efficient black around £5,150. Prices are based on a 3kWp system, including installation costs and the 15% Ikea family discount. Both come with a six year warranty."
 
Så Ikea som är känd för att du skall montera själv skulle plötsligt börja sälja nåt där man inte får montera själv?
Lär inte kunna konkurrera med pris iaf.
 
Varför tror ni inte det?? Alla paneler görs väl i Kina hursomhelst, tror nog Ikea kan pressa priserna..
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vattenfall tar 80000:- för ett 3.2kW paket med installation och Ikeas pris för 3kW i england motsvarar 58000:- det låter väl mer prisvärt.
Klart att det finns billigare alternativ i Sverige, men Ikea kommer garanterat finnas kvar om 25 år och stå för sina garantiåtaganden.
 
haavard skrev:
Lär inte kunna konkurrera med pris iaf.
Just solpaneler är väl ett område där det borde vara stora möjligheter för Ikea att konkurrera prismässigt med tanke på deras storlek, hur kommer du fram till den slutsatsen?
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Varför tror ni inte det?? Alla paneler görs väl i Kina hursomhelst, tror nog Ikea kan pressa priserna..
Intressant är att de paneler de sålt i proven i England och Holland tillverkats i Tyskland av Hanergy och de är utvecklade i Uppsala av Solibro.
 
Ikea lär ju kunna pressa priserna även på solpaneler, dom köper in såna mängder, så priset blir därefter. Spelar ingen roll om du skruvar ihop själv eller inte. ta bara en Ikea spishäll tex, är väl Siemens som tillverkar dom och nog är dom garanterat billigare än om det står Siemens på dom.
 
Nja. Antidump priset på paneler och wafer från Kina är 0,56Eur/W. Även om panelerna monteras i Eu så måste man hålla det priset på wafern. Paneler och wafer från andra länder än Kina, ex USA, Taiwan och tunnfilm omfattas inte av antidum-tullarna.
 
Det är tyvärr svårt att pripressa solpaneler pga antidumping tullarna som EU införde 2013 pga att Kina sålde alldeles för billiga paneler till Europa vilket försämrade lönsamheten för Tysklands egna solcells fabriker... Antidumping tullarna borde tas bort helt så blir det ännu billigare med solceller och bättre konkurrens.

Tullarna innebär att Kina inte får sälja solceller billigare än för ett min pris på 0.56 EUR/W till EU.... en nivå som Inte har ändrats på 3 år....
 
Är det verkligen IKEA som säljer panelerna? På Ikea i England såldes de via ett företag som stod vid utgången likt mobilabbonemangsförsäljare gör på stormarknader i sverige. IKEA gav inga garantier för den försäljningen så vitt jag vet.

Det externa företaget installerade då solcellerna och det hela var nyckelfärdigt.
 
Zlade skrev:
Just solpaneler är väl ett område där det borde vara stora möjligheter för Ikea att konkurrera prismässigt med tanke på deras storlek, hur kommer du fram till den slutsatsen?
Om jag skall köpa paneler OCH montering av Ikea är jag ganska säker på att jag kan köpa panelerna av någon annan och montera själv till ett mycket lägre pris.
 
Ska det vara affär, sök/få bidrag, köp från utlandet, bygg själv..ska man köpa tjänsten, totalt dött! Jag byggde hela min själv, eljobb, takjobb mm, samt fick bidrag, 6.8kw, betalt på ca 6år.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.