Hej

Funderar på att skaffa mig en byggställning, då jag skall byta fönster och panel på mitt torp som har två våningar. Frågan är om jag skall gå för en Haki-ställning eller typ Wibe's flyttbara ställning. Bomba lite med för och emot... :)
 
Köp inte flyttbar. Jag köpte en ramställning i stål på stallning.se. Inga problem att resa två våningar själv på en halvtimme när man fått till tekniken. Men var smart och köp allt du behöver på en gång då frakten är så förbannat dyr.

Att bygga på en sektion då och då äts upp av frakten. Jag ska bygga på för tredje gången nu och kommer då ha en 6x6,5m ställning (eller 12x2,5m eller 3x12m) men tyvärr har frakten för alla tre leveranser blivit lika dyr som sista sektionen.

Hittills hyr ställningen ut sig själv när man inte använder den :)

Jag valde stål pga priset och ångrar mig inte. Upplever inte delarna som tunga. Med aluminium så vinner du totalvikt. Vikten per del är försumbar. Om en diagonalstag väger 9 eller 12 kg känns för mig orelevant när det gäller hemmabruk.

Är det värt? Ja! Hyr ut när du känner för det. Sälj den om du någon gång skulle bli klar. Du lär inte gå minus :)

Jag förespråkar vanliga plattformar i stål som är 30cm djupa och 3m bred (man lägger två bredvid varandra). Har en fin i aluminium med inbyggd stege och OSB som är 60x300cm. Den väger as, finns inget lämpligt sätt att lyfta den på och känns inte alls lika hållbar/robust som stålplattformarna.

För två våningar skulle jag inte bry mig om någon säkerhetssele. Våning två går att bygga på ett säkert sätt underifrån om du är >180cm. Med två våningar och justerbara ben så har du en Max arbetshöjd på ca 6-6,5m.
 
  • Gilla
deerstalker
  • Laddar…
Tack, lite det som jag varit inne på från början, får nog bli Haki 9 x 6 m för min del med trätrall :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jävligt gott att ha. Man ser massa nya möjligheter plus att det är mycket roligare att snickra när man står stadigt :)
 
  • Gilla
CalleBanan
  • Laddar…
Snailman
Köpte också hos ställning.se, men åkte dit och köpte då frakten som sagt var dyr.
 
Haki är bra....men trälavarna är alldeles åt helsike för tunga då man arbetar ensam. I synnerhet då de är nedisade.
Jag funderar på att tillverka egna lavar med halva bredden så de blir mer hanterbara.
 
deerstalker skrev:
Tack, lite det som jag varit inne på från början, får nog bli Haki 9 x 6 m för min del med trätrall :)
Vad kostar sådant?
 
Varför inte en flyttbar ? En rullställning måste ju vara optimalt för husbehov, tar dessutom betydligt mindre plats vid förvaring.
Ja har letat rätt ställning för rätt pengar på blocket en längre tid, de känns hopplöst
 
köpt från stallning.se 15x6 tror ja och är kanonnöjd rätt stor men behövde det för min största vägg.
och har även en nockplattform som nämnts tidigare är den TUUUNG. men övrigt är hanterbart.

har precis satt ihop 3 sektioner och satt hjul under, så nu har jag en rullställning på ca 2x3 meter, (y)

visst den kosta ca 33000:- om jag minns rätt... men att hyra hade säkert blivit dyrare, kommer nog aldrig sälja den.


jaa visst ja, stallning.se är kanon att ha att göra med.

jag hade räknat/tänkt fel (eller om dom gjorde det) så jag saknade ett par justerbara ben när jag skulle bygga den 15 meter lång, ringde dem och de skickade direkt utan kostnad.

1 år senare ville jag köpa nya "slagsprintar" eftersom några gått sönder.
ringde och undrade om man kunde köpa nya, hur många behöver du? det går på garantin sa dem.. och skickade ett paket utan kostnad

så bara gott om den firman!

edit, hade tidigare lånat en liten rullställning men en plattform på ca 0,6x3 meter... den vågade man knappt jobba från.. men sen jag köpte min riktiga ställning har jag tappat respekten för höjder känns det som.. så riktig ställning rekommenederas
 
Redigerat:
K
Köpte en beg hakiställning till vårt husbygge upp till 18x6 m eller 42 x 3 för drygt 20 000. De flesta trätrallarna var ruttna så jag har gjort några nya av reglar.

Tog tre vändor med bil och släp för att få hit den. Sen var man rätt mör. Varje del väger ju nära 20 kg...

Vi la in en blocketannons om att vi ville köpa. Så ringde denna snubben upp.
 
Det är en otrolig tillfredsställelse att ha sin egen byggställning :p Oväntat tillfredsställande och min sambo har samma oförståelse för detta som med alla andra verktyg. Men så länge jag står säkert är det försvarbart beteende ;)
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
Hur är det med djupet på dessa. Jag har ingen erfarenhet all av ställningar, men de verkar så grunda. Något som stör en eller funkar det bra iaf?
 
brukar vara antingen 0,75 m eller 1,5 m breda, visst känns 1,5 bättre på lite höjd, men 0,75 räcker.
 
haavard skrev:
Vad kostar sådant?
Runt 20K räknar jag med!
 
K
Haki finns väl i 1,2m, 1,6m och 2m djup.

Innan jag började leta pratade jag med en bekant gubbe som menade att allt under 160 var alldeles för smalt, själv hade han 200 cm brett med trappor och räcke.... När vi blev kontaktade av snubben vi köpte av tyckte han att 120 var den bästa bredden (så klart eftersom det var det han sålde :) )

Hur som haver så håller jag nog med idag den andra snubben om att 120 cm räcker bra. Visst skulle man ibland vid nocken på 7-8 m höjd vilja ha lite mer bredd. Men i många fall har 120 cm kännts väldigt brett. Ytterligare en fördel är att jag kan ta lavarna i bilen, varken 1,6 eller 2 meters varianten går in utan att fälla framsätet och då blir det inte så mycket plats på höjden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.