Hej!

Mitt första inlägg på forumet, jag har försökt läsa mig till hur jag ska gå tillväga och hittat en del nyttigt om beräkning av balkar, men ingen direkt förklaring till hur jag ska tänka i mitt fall, jag ska ersätta en vägg på nedervåningen i ett 1 1/2 plans hus. (på 3d bilderna nedan ser ni hur jag VILL ha det)

En beräkningsingenjör (dock ej huskonstruktör) kom fram till att jag skulle köra på en HEA 200 balk... Men då räknade han på att väggen även tar krafter från taket.

Dock är ritningarna jag har på huset är bristfälliga, enligt mina egna undersökningar så verkar det inte som att väggen jag vill ta bort bär taket.(se bilder). Dels känns den klen (45x70 reglar som KÄNNS lösa). Dels finns det separata pelare som går upp från grunden till taknock.

Min spontana tanke är att väggen "bara" motverkar att golvet på övervåningen sviktar.

Min fråga är om någon kunnig på forumet skulle utifrån dessa bilder se om det är självklart åt det ena eller andra hållet att jag har helt fel eller kan ha rätt i detta. Och hur man i såfall ska tänka när man räknar på balken.

(huskroppen är en utbyggnad och sitter ihop med en annan huskropp på långsidan)

3D-ritning av ett hus med genomskärning som visar pelare och balkar, markerat om pelare bär tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-konstruktionsritning av en husplan med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av hus med måttangivelser, balk och tre stödpelare i en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Du måste låta en byggnadsingenjör räkna på den.

Som jag tolkar det så kommer den delen med längst spännvidd att vara med om att bära upp ca. 36 kvm bjälklag. Om vi antar att du har rätt, yttertaket är självbärande. Då har man tumreglen för bostadshus, att ett bjälklag skall dimensioneras för 200kg/kvm plus egenvikten av bjälklag och byggnadsdelar som vilar på golvet, ex- innerväggar.

Det ger att din balk skall bära kanske 3,8 - 4 ton. Jag har ett liknande belastningsfall i vårt hus (5 x 8m som har en stålbalk på mitten), konstruktören valde en HEA180.

För en såpass stor last så måste man även räkna noga på hur balken skall läggas upp, och ev. pelare. Och det som ofta missas om ingen konstruktör är med och räknar, vad skall pelarna stå på. I en del fall måste även grunden förstärkas för att tåla punktlasten från pelarna. I ditt fall kommer mittpelaren att få en extra stor last, den tar upp last från båda sidorna av balken.
 
Tack så mycket för dina tankar!

Jag kommer lämna detta till byggnadsingenjör, jag vill bara ha så mycket kött på benen som möjligt inför detta så jag vet vad som är rimligt att förvänta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.