Det jag kan se rent krasst på senaste planlösningen är att erat sovrum är för litet. Det kommer dels inte bli godkänt tror jag? Samt att det kommer kännas bra inklämt med en dubbelsäng där.
Edit: Kollade nu igen och blev förvirrad av vilken som är den nya och den gamla. Men den med det lilla sovrummet avser denna kommentar :)

Gällande fönster i bad/tvätt så tycker jag ändå ni ska ta er en funderare till över det. Även ett litet fönster bidrar med stort ljusinsläpp jämfört med inget alls.

Sen kan jag personligen anse att det känns lite si sådär för att kliva in direkt i köket från ytterdörren vilken man i praktiken gör, den biten hade man helst sluppit se när man lagar mat då hallar har en tendens till att se ut som ett smärre bombnedslag :p

Men jag tycker att med de nätta mått som huset ändå har så har ni åstadkommit en bra planlösning som känns genomtänkt på de flesta punkterna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Lite andra saker som kan vara bra att ha i åtanke är att man bara behöver ha ett handikappanpassat badrum och måttmässigt skulle jag vilja påstå att det vid barnrummen uppfyller kraven så det vid erat sovrum hade ni kunnat göra mindre. Sen vid köket så hade jag satt upp en väggbiten mot hallen på ca 90cm bara för att avskilja ytorna lite.

Köksön/arbetshörnan hade jag dessutom dlyttar lite och gjort sällskapsytan lite mindre då denna är rätt så påtaglig i storleken. Jag och min sambo som exempel har matsal och v-rum kombinerat på 32kvm utan att det känns trångt och här är ytan närmare 40kvm om inte mer?

Egentligen hade jag nog rekommenderat dig att flytta väggen gör stora sovrummet lite också, räcker egentligen med 10cm. Anledningen är ganska enkel och det har med tvättstugan att göra. Idag är den ritad till 300cm vilket är perfekt om man tänker ur rena modulmått (60cm enheter), kruxet är att även om en panna är 60cm bred då är det alltid saker runtomkring som gör att det alltid blir lite extra, tex shuntventiler, inkommande vatten och dylikt. Så att ha en liten buffert utrymmesmässigt är nog ingen dum idé!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
På sidan 11 i denna broschyr finner ni lite mått på badrum för att det ska vara godkänt mht handikappregler:
http://www.mittbygge.se/Documents/B...et_anvandbarhet_en-tvabostadshus_WEB_2012.pdf

Fundera också på om ni måste ha en separat tvättstuga, det är utrymme som kostar, men som inte används så mycket mer än när man tvättar. Varför inte sätta tvättmaskiner i föräldrabadrummet (kanske förstora något) och sedan använda de frigjorda m2 till en större och mer ändamålsenlig hall. Jag kan garantera att som barnfamilj kommer ni uppskatta en rejäl hall. Man behöver svängrum när overaller ska på och leriga stövlar av.

Sen är ett separat kök och matplats guld värt, småttingar är alltid distraherade av tv och leksaker och det är bra att ha en tydlig separation mellan tv/vardagsrum och kök/matplats. Med två små som springer runt kan ni också få problem med os om vardagsrum och kök sitter ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.