Hej. Jag håller på att projektera ett FTX system i en totalrenovering. Har en ritning på G hos ventilationsbutiken men den kan inte bli klar förrän om 3 veckor.

I dagsläget är det lite kritiskt att vi kommer vidare med den vägg där jag tänkte dra stamrören från aggregatet men det verkar tydligen vara helt omöjligt för ngn att bara säga vilken dimension det ska vara på röret så att jag kan dra det själv så länge.

Jag tänkte dra 160mm från källaren där aggregatet skall stå upp genom väggen och isolera den delen med 19mm armaflex(för att spara utrymme i väggen) och sen fortsätta med strumpa vid fortsatta dragningar. om jag får för mig att köpa till ett kylbatteri.

Kan väl knappast vara en nackdel att ha 160mm eller räcker det gott och väl med 125?

Hade tänkt att låta en firma göra det men efter att fått offerter på typ 160 tkr för att dra 2 plan på 136 kvm så blev jag bara trött. Särskilt som man vet att en byggsats ligger runt 45 tkr vilket även inkluderar källaren.. De uppskattar det till en veckas jobb så det blir ju en bra timpenning på 2875kr för en gubbe...:p
 
Helt omöjligt att svara på utan att veta hur mycket luft du ska dra igenom.
 
I en offert står det "Luftflöden beräknade till ca 72 l/s enligt ”Minimikrav på luftväxling” som föreskriver minst 0,35 l/s/kvm.".
 
K
Har inte kvar dimensioneringsprogrammet jag använde när jag ritade vårt system men 160 är inte fel vid 72l/s. 125 funkar men är på gränsen

Vet du vilket aggregat du ska ha? Har aggregatet bara 125-anslutning finns ingen anledning att ha större rör första biten.
 
Håll dig under 3m/s i stammen så blir det bra.
 
mailade en av de som lämnat offert och han var faktiskt villig, till skillnad från resten, att faktiskt svara på frågor om den offert han lämnat.

Han skrev "Stamröret är 160, möjligen att rör till övervåningen inte behöver vara mer än 125"

Så jag tänkte köra på 160 hela vägen upp i väggen.

hur avgör man vilken hastighet det blir i röret?
 
Tänker du ha en fungerande kylfunktion handlar det om betydligt större dimensioner och inga 72 l/s. Att försöka kyla huset med ett vanligt ventilationsflöde är en pink i havet. Hade alla de 72 l/s varit till t.ex 1 (ett) sovrum kunde det fungerat hyfsat men fördelat till husets alla rum .... nä
 
Ok. Krävs det alltså större dimensioner om man vill koppla på ett kylaggregat? Ska inte samma mängd luft ut ändå?
 
ok. Jag gillar att hålla saker enkelt så frikylan går bort.
Har egentligen inte ens bestämt mig för FTX eller om jag ska göra som jag gjorde i mitt gamla hus och installera en comfortzone. Ännu enklare.

En kanal. Klart!

Bodde jag i Gällivare kanske kallras från väggventiler är ett problem. I stockholm... Njaee...
 
Om du tänker att ett kylaggregat eller luft/luftpump har luftmängder från 500 - 1000m3/h för att i stort sett kyla det rum det sitter i + en liten del runt omkring så förstår du att de 30-40 m3/h, som ventilationsflödet i ett sovrum vanligtvis ligger runt, inte orkar kyla rummet så att det blir märkbart.
 
Skippar frikyla. Enklast.
Som sagt.. Kanske skippar hela FTX-grejen. Känns för dyrt och för mycket meck.
 
Inte över 120 ska du betala om det inte är supermycket jobb att dra mellan de olika våningarna och ev trång vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.