E
Jag är väldigt sugen på att starta eget möbelsnickeri för att tillverka möbler av egen och andras design, inredningar och även platsbyggda kök och förvaringslösningar.

Min situation just nu är att jag är föräldraledig sedan i augusti, så jag har hunnit fundera, och bli mer och mer sugen, hela hösten. I vanliga fall jobbar jag heltid som elektriker. Jag älskar att bygga saker och skulle vilja göra det till mitt yrke.

Jag skulle gärna vilja ha tips, idéer och pepp från proffsen här. Både vad gäller att starta och driva företag, men också hur man ska komma igång med ett snickeri. Ska man slå på stort och gå på de dyra maskinerna på en gång, eller ska man jobba sig upp? Var får man tag i virke? Hur hittar man kunder?

Som ni förstår är frågorna många, så all input är välkommen.

Emil
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det tråkiga men kloka rådet är att börja som hobby och deltid för att testa. Då märker du hur det fungerar och ger en angenämare livssituation. Risken finns alltid att den ekonomiska pressen förtar det angenäma.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kul! Man ska följa sina drömmar! :)

Det finns väl antagligen inget rätt eller fel och vilka vägar man väljer beror nog mycket på vilka möjligheter man har och hur villig man är att ta risker. Nu har jag ingen erfarenhet av att driva just snickerier, däremot andra företag. Och det allra viktigaste är att det finns en bärande idé, har du det och ett jäkla driv kommer du hitta kunder och få snurr på hjulen. Gå din egen väg, lyssna på andra men fatta dina egna beslut.Men tro inte att det är ett 40-timmar i veckan jobb. Räknar man alla timmar man lägger ner så är timlönen för många ofta rätt usel.

Känner du dig trygg med med snickeriet, kan du hantverket? Anledningen till att jag frågar är att det är stor skillnad från att göra något för det är kul till att få sitt uppehälle från det. I det senare fallet är effektivitet viktigt, ju mer du får gjort på varje timme ju bättre går det för dig.

Hur ser det ut i området, hur är konkurrensen? Vilka potentiella kunder ser du?

Sen ska du såklart räkna på det. Hur seriös du behöver vara där beror på om du ska leva på detta eller ha det som en bisyssla där det inte är nödvändigt att du tar ut lön till en början utan kan jobba upp kapital.

I och med att du har barn så ska du ägna en särskild stund åt försäkringskassan, de är inte lätta att ha att göra med om du startar bolag. Trust me! Särskilt inte aktiebolag då du räknas som anställd och tar du då inte ut så mycket lön i början så har du noll i ersättning på både föräldrapeng och sjukersättning om man inte passar sig. Det går att komma runt med diverse trix men det gäller att ha detta på det klara innan i så fall.
 
En av de viktigare bitarna för dig är just det där med att hitta kunderna, och hur kunderna skall hitta dig. Ty utan kunder ingen business. Så det är en bit som du defintivt behöver fundera en del kring och bringa klarhet i. Jag tänker mig att det i många fall handlar om att göra sig ett namn, men också i att vara mycket aktiv i att uppsöka nya presumtiva kunder.

Daniel_N här på forumet kan säkert ge dig mycket matnyttiga tips i alla områden.

Verksamt.se är en sajt som du bör besöka och läsa igenom från topp till tå.

Du kan också ta kontakt med Almi företagspartner och prata med dem och höra vilket stöd du kan få från deras sida.

Om det finns ett BNI-nätverk eller liknande i ditt område, så kan det vara ett sätt att få kontakter som kan bidra till att du finner nya och fler kunder och kontakter.

Du bör, tycker jag, definitivt ha den grundläggande maskinparken om du ska jobba med möbelsnickeri professionellt, och jag tänker mig att du i någon utsträckning redan har det och en del kunskap i ämnet. Det måste inte vara proffsmaskiner, men det bör vara maskiner med vilka du får en tillräcklig kvalitet för att dina kunder skall vara nöjda, och för att du ska kunna jobba tillräckligt effektivt för att kunna skapa dina alster till en rimlig kostnad i arbetstid.

Om man inte har ett överflöd av pengar tycker jag att det bästa är att jobba sig upp, då bygger man upp en stabil grund i företaget, att sedan stå på. Mycket bättre än att börja med att skuldsätta sig och sedan försöka vända den kakan.
 
Ja, som mexitegel säger, som egenföretagare finns inga skyddsnät i det här landet, inte ens trots 8 år med en borgerlig regering. Allt sånt får man noga kolla upp och hantera själv på olika vis. De som förväntas bygga landet har staten ingenting till övers för, tråkigt med sant.
 
E
Det är just det där med hobby som ställer till det. Jag jobbar vanligtvis heltid, har småbarn, och bor i lägenhet utan tillgång till lokal att ha ett hobbysnickeri. Så det finns inte mycket utrymme till hobbyverksamhet av något större slag. Tanken med att starta ett företag är att jag till en början jobbar deltid (80%?) som elektriker, och resterande i det egna företaget. Jag tänker också att det är lättare att få tag i en lämplig hyreslokal som företag, om än nystartat. Det blir även lättare att få tag i lövträ och fanérade skivor, eftersom de flesta leverantörer handlar uteslutande med företag.
 
"Starta företagsbiten" rent formellt är den enklaste. Det räcker att du startar en enskild firma och registrerar dig för F-skatt hos Skatteverket så kommer du vara mer än välkommen att handla :). Läs som sagt på verksamt.se, där står allt och lite till om det.

Det är klokt som du tänker att ha det som en bisyssla tills du vet att det bär och att du kan tänka dig att jobba med det på heltid. Du kan ju redan nu kolla lite på vad lokalhyrorna ligger på, det behöver du inte ha ett företag för :) och vad du behöver för grundutrustning för att komma igång.

Normalt är det de löpande kostnaderna som hyran och eventuella räntor etc. som är de svåra att hantera med ett företag på "hobbynivå". Maskinerna faller väl inte så förfärligt mycket i värde om du inte köper nytt, så den ekonomiska risken där är väl begränsad tycker jag. Givetvis ska det finansieras på något sätt men värdet finns där om du tvingas sälja.
 
En variant för dig kan vara att börja med att köra eget som elektriker, på så vis kan du bygga upp ett företag och kapital att fixa lokal och köpa in maskiner för. Då kan du också mjukstarta snickeridelen och så sakteliga fasa över från eljobb till snickerijobb. Därtill har du elektrikerverksamheten att falla tillbaka på om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Nicke Rustick och 2 till
  • Laddar…
Det är både för- och nackdelar. Men min erfarenhet är att det går ofta betydligt fortare att få snurr på hjulen om man inte är själv. Förutom det uppenbara att man är en person till som jobbar så är det rätt bra att ha en sparringpartner. Men det är inte alltid friktionsfritt, så det vill till att man skrivit ner vad som gäller.
 
Bra är ju också att klocka sig själv när man bygger något, lite för att se hur lång tid man lägger på att bygga. Och därefter räkna ut vad det skulle innebära för pris på prylen för att få ekonomin att gå ihop...

Jag lekte själv med tanken men när jag räknade och insåg att jag skulle behöva ta ca 4000:- för en pall för att få det att gå ihop så bestämde jag mig för att bara hobbysnickra. Men jag är å andra sidan otroligt långsam när jag snickrar :)
 
Efter att ha pratat med främst Daniel_N, tror jag att det är en god idé att se till att bli riktigt snabb på att göra dörrar och fönster i hög kvalitet. Fönster och dörrar är smör- och bröd-jobb som betalar räkningarna. Nyckeln är att bli snabb. Det behövs en hel del maskiner om man skall jobba mot klockan. För oss hobbysnickare är det inget konstigt att göra limningar med många tvingar och liknande, ett moment som man gör på en minut i fanérpressen.

Jag är på inget sätt expert inom området, men det kanske låter så efter att jag tillbringat 3 dagar som lärling hos Daniel, där målet är att komma hem med en ny ytterdörr färdig att måla. Om man räknar timmar blir det kanske Västmanlands dyraste dörr, men som tur är räknar man inte timmar när man hobbysnickrar. Nästa dörr tänker jag bygga hemma. Men först måste jag skaffa justersåg och vertikalfräs. ("måste"....Hmmm)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mitt råd är att skaffa bra grundmaskiner och undvika alla de där grunkamojerna som marknadsförs åt hobbysnickare. Aluminiumjiggar och grunkamojer kan man använda hur mycket pengar som helst på utan att vinna effektivitet i proportion till investeringarna.

Om man har justersåg och rikt/planhyvel (eller separat rikt och separat plan) och vertikalfräs med tappsläde och bandsåg och långbandsputsmaskin och stämborrmaskin och kapsåg och spånsug klarar man väldigt mycket.

Lägg till en sinkmaskin och en andra vertikalfräs (alternativt en tappmaskin) och en bra limpress och en kantputs och utrustning för att vässa betten själv då börjar vi tala om ett välutrustat snickeri...... och lägger vi till en riktlisthyvel då har du allt man man drömma om.

Sedan finns det två vägar man kan gå för att skaffa sig dehär maskinerna:
-Min väg är att köpa gamla slutkörda proffs maskiner för skrotpris och använda dödtid och material från skrothandlarna i trakten för att få dem i skick. Det blir fullgoda skuldfria proffsmaskiner i slutändan men tidsåtgången är stor så om man inte har dödtid och egna uthus att hålla till i är det ingen bra väg. Fördelen är att den ekonomiska risken är nära noll och man kan komma framåt även om man i stort sett saknar investeringskapital.
-Den andra vägen är att köpa relativt nya begagnade maskiner. Byta några lager och drivremmar och strömbrytare och sådant smått och köra och producera mycket så man snabbt får tillbaka investeringarna. Den vägen förutsätter att man har eller kan låna kapital och att man har kunder direkt från början.

Jag snickrade i flera år som bisyssla med en Stenberg KEV600 kombimaskin från 1957 och en Naula stämborrmaskin från slutet på 1940-talet och en bra uppsättning handverktyg till största delen hopsamlade på loppmarknader. Verkstaden var 2,9x5,5 meter.
Det gick knaggligt.... men tack vare den bisysslan höll jag mig flytande utan socialbidrag och det var ju ett ekonomiskt resultat så gott som något.
 
Kul, man ska satsa på sånt man gillar att pyssla med! Klarar du dig ekonomiskt på 80% inkomst så är det ju inget att förlora.

Jag tror det är bra att ha en viss (stor) snickerivana innan man kör igång. Det är ju inte bara att köpa maskiner och börja producera. Med snickerivana kommer också en hum om hur lång tid olika saker tar samt något sorts nätverk med ställen att handla material och verktyg på osv.

Tror också det är bra att ha hobbysnickrat några år ur den aspekten att dina vänner och vänners vänner och släktingars vänner och facebooks vänner känner till dina kunskaper och har sett dina alster så du har redan en kundkrets när du drar igång. Sen att vänner och vänners vänner vill ha bästa kompispris är en annan sak:)

Sen är det ju jätteskillnad på snickeri och snickeri, i ena änden har vi det mattiasp pratar om, dörrar och fönster, i andra änden har vi mindre saker med mer finlir i stil med detta http://linusschatullmakare.se/ Båda företagsvarianterna kan man få att gå runt men ställer ganska olika krav på maskinpark, utrymme och typ av kunder.

Nu skriver du inredningar så då är det nog stor lokal och stora maskiner som gäller.
 
Förutom allt klokt som är skrivet om kunder etc har jag följande tankar:

Jag undrar i ett första steg vilken nivå du är på idag? Om du är mer åt nybörjarhållet så är mitt tips att gå in som lärling någonstans. Då satsar du inte mer än din egen tid och lär dig samtidigt massor. Flytta till Skåne, har hört att här behövs finsnickare:)

Om du redan har bra fart i händerna så är mitt nästa tips att istället för att hyra/köpa lokal/maskiner så hyr in dig per timme i ett befintligt snickeri. Det kommer at hjälpa dig massor! Dels brukar det ofta spilla över jobb från de andra i snickeriet, man kan dela på fraktkostnader för virke, skivmaterial, beslag etc (och ta del av varandras upparbetade rabatter hos grossisterna), man har hjälp när det är dags att vända på det stora skåpet i massiv ek etc. Dessutom finns det massor av möjligheter att få tips om hantverket och om att driva företag. Här brukar vi tex hjälpa varandra med att kolla igenom varandras offerter, dels avseende prisläget (man är väldigt ensam som nystartad egenföretagare när man ska försöka räkna på sina första offerter....) dels om det är tydligt och klart utan att man har glömt något. En annan viktig sak är att det inte kräver så stora lån och kontantinsatser. Du betalar visserligen per timme (eller månad) men allt du betalar för är tid du tillverkar på. Det är få hantverkaryrken som har så stora investeringar i lokal och maskinpark som finsnickare. Detta är dessutom en lösning som fungerar utmärkt i kombination med att du fortsätter som elektriker på deltid (vilket jag tycker är väldigt klokt). Flytta till Skåne, har hört att det finns plats i snickerier här:)

Jag vill också tipsa om att köra själv. Med det menar jag att lyssnar mycket på andra men i slutänden ta alla beslut själv och också ta konsekvenserna själv. Det kan kännas tryggt att starta upp tillsammans med någon annan men jag har sett många sådana konstellationer krasa när det blivit lite sämre tider.
 
  • Gilla
snuttekudden och 3 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg här, men efter att ha läst Daniel_N´s inlägg så inser jag att det är överflödigt, han har redan skrivit allt!

Det enda som saknas är var i Skåne finsnickarna behövs? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.