Jag hade tänkt att byta varmvattenberedare och tog av den anledning ett vattenprov, gjorde en fullständig test för att också få bekräftat att radonavskiljaren fungerar som den skall.

Bifogar resultatet som en bild.

Fick "Tjänligt med anmärkning" på URAN, FLUORID och NATRIUM, samt ODLINGSBARA MIKROORGANISMER VID 22gr.

Radonet var helt ok, så avskiljaren verkar göra sitt jobb iaf.

Det är en borrad brunn, ca 80 meter. Den är från ca 1995. Ligger i norra Uppland.
Har ett rör i gräsmattan med ett lock och det ska enligt uppgift sitta en pump nersänkt där.

I huset finns en radonett radonavskiljare samt en mindre hydropress.
Vattnet används dagligen (dusch, toa, matlagning etc).
Inga barn finns i hushållet.

1) 8600 cuf/ml på Odlingsbara mikroorganismer. <1 på både Coliforma och Escherichia, bra.
Hur kommer sig detta? Kan mikroorganismerna skapas i radonavskiljarens vattentank, eller hydropressen? Eller kommer de alltid upp från brunnen?

2) Uran 73,1. Låter inte alltför bra. Behöver det åtgärdas, hur?

3) Natrium 127?

4) Övriga kommentarer på provresultatet`?

5) Vad ska jag välja för varmvattenberedare. Koppar, rostfri eller emalj. Koppar?



Vattenprovsanalysresultat med olika parametrar och värden som visar "Tjänligt med anmärkning" för vattenkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör välja emalj, du har något över rek. På konduktiviteten som mäter ledningsförmågan i vattnet. Den bör inte överstiga 70. Det är natrium och klorid (salter) som är lite högt.

Odlingsbara mikro. Org är sk. Heterotrofa bakterier (bakterier som förökar sig genom delning) vilket ofta tyder på dålig omsättning eller höga partikelmängder som ex. Humus, järnoxid eller mangandioxid. Titta i radonetten det kan vara manganet (blir som svart tjära) som fäller ut lite. Humus (cod) och järnet är i sådana låga tal att dom inte borde påverkar. Radonetten syresätter dock vattnet kraftigt så järn och mangantalet kan vara högre innan radonetten. Men det syns i radonetten i såfall.

Uran och fluoride kan man ta bort med en dricksvattenrenare under diskbänken via separat kran för mat och dryck. Alt. Finns det filter för att rena hela huset som kan monteras före el. efter radonetten. Kan även kombineras för järn, mangan och kalk.

Så höga tal på Uran bör åtgärdas, fluoride bör inte överstiga 1,5 vid långvarigt användning. Vid allmän bedömning är vattnet otjänligt vid 1,5 på fluoride.
 
mogge_73 skrev:
Du bör välja emalj, du har något över rek. På konduktiviteten som mäter ledningsförmågan i vattnet.
Är det inte i första hand PH och hårdhet som är avgörande för val av beredare?
Skulle sagt koppar då de värdena är tillräckligt höga.

Vidare angriper väl flourid emalj vilket då talar emot det.
 
Redigerat:
Lågt pH ger korrosion och hög salter, koppar är en mjukmetall och trivs inte bra med korrision.
Fluoride är en form av salt men i sådana låga mängder att korrosion inte är ett problem. Fluoride lagras i kroppen och ger förhårdnad på bla skelett och tänder. Barn under uppväxt kan då få fluoros vilket innebär att tandemaljen krackelerar och ger vita fläckar på tänderna. Men även vuxna påverkas, finns studier som påvisar detta.
Kalk ger inte korrosion utan snarare en beläggning på varma ytor (sk.pansten). Vilket leder till sämre värmeledningsförmåga.
 
Enligt testprotokollet ligger pH och Hårdhet ganska högt vilket är lämpligt för koppar.
Flourid ligger högt vilket är olämpligt för emalj

Min tolkning = koppar VVB
 
På vilket sätt är fluoride olämpligt för emalj??
Konduktivitet över 70 ska man absolut inte ha nån form av metall.
 
Tack för svar.

1: Gällande val av VVB, även om jag skulle välja emalj, så är ju fortfarande hela rörsystemet i huset i koppar?

2: Uran-filter.

Så det är dricksvattnet som ska vara uran-renat? Det är ingen fara att duscha och tvätta sig i uranhaltigt vatten?

Jag har idag ingen möjlighet att montera ett stort vattenfilter, platsbrist och ingen golvbrunn som är kopplad till avlopp (för backspolning), endast en nöd-evakueringsgolvbrunn som går ut i grunden om något skulle springa läck (hydropress/radonette)

Tips på en fungerande dricksvattenrenare för montering under diskbänk?
Som även tar flourid. Finns det något som plockar bort mikroorg också?
Verkar finnas rätt många på marknaden, kan man lita på att de funkar?

3: Odlinsbara mikro. Kikade ner i radonetten, tycker inte att något ser svart ut? Vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Men det verkar vara mycket järnavlagringar (?). Se bilder.

Bild på ett vattenfilter med synliga järnavlagringar i ett hus utan avloppsanslutning för backspolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar anslutna till en varmvattenberedare med synliga järnavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ringde till NIBE, först sa de faktiskt att jag skulle välja rostfri?
Baserat på pH, Klorid och hårdhet.

Men när jag nämnde konduktiviteten på 81,2, så fanns det bara ett alternativ: Emaljerad.

Jag glömde fråga ang fluoridens eventuella påverkan på emalj..
 
Redigerat:
När jag läst Nibe-dokumentet ang skydd, blir jag nästan ännu mer förvirrad om vad som är bäst i mitt fall..
 
Samma här.
Ditt val är inte så klockrent enkelt.
 
Kom på en sak..

Grävde fram manualen på min nuvarande VVB, en PARCA SAFIR 100VS.
Den är tillverkad 1991. Huset byggt 1993-94. Så det lär ju vara den enda VVB som funnits här.

Enligt manualen är SAFIR "Helt okänslig för hårt och aggressivt vatten, tack vare invändigt emaljerad vattenbehållare med indirekt uppvärning". "Finns också i utförande för salt eller bräckt vatten".

Så det är väl högst sannolikt att min är en vanlig, med emaljerad behållare? Och inte modellen för salt vatten?
Det står inget om offeranod i manualen, så jag antar att det inte finns på den här årsmodellen. Eller så behövs inte offeranod när uppvärmningen är på utsidan av behållaren?

Då borde man ju kunna konstatera att det är en emaljerad jag haft och den har varit i bruk i 22 år.
Är det en okey livslängd på en VVB?
 
Det är relativt lite vatten i rören till skillnad i en VVB.
Så jag skulle fortfarande välja emalj.
Med tanke på hur Radonetten ser ut skulle jag ta en ny analys på råvattnet innan radonetten. Vattnet blir väldigt syresatt och då fäller järnet ut och det kan förklara varför radonetten ser ut som den gör trots det låga järntalet på provet.

Uran och fluoride renar du enklast med ett omvänt osmosfilter sök på dricksvattenrenare så hittar du mängder. Det finns direktrenare och dom som lagrar i en liten trycktank. Sen finns det dom som lagrar i tank och pumpar upp vattnet via den separara kranen.
Man får ju inte göra reklam här så jag kan inte nämna märkena på dom. Sånt får man ta utanför tråden isåfall.

22 år skulle jag vara nöjd med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.