Någon som kan hjälpa till i valet...har en gammal vedspis men den är i så dåligt skick att det är bättre att byta dem mot renoverad gammal eller nytillverkad. Huset från 1700 talet m pågående genomgående renovering...

Den gamla vedspisen saknar delar o är trasig så därav mitt val och få en lite finare nu när det ändå renoveras men då en ny eller gammal. Vad tycker ni? :x
 
Beror väl på vilken stil du håller invändigt i övrigt. Dvs om det ska vara original el motsvarande gammalt.

Borde inte vara omöjligt att få tag på en likadan el snarlik spis som du har.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Vad innebär "dåligt skick"?
En kamrat tog två likadana vedspisar som båda hade legat ute i över 30 år och lappade ihop dem till en. Den satte han in i sitt nya hus och den fungerar bra.
Det är onödigt att slänga ut en massa pengar på en vedspis om man har en som går att lappa ihop så den håller i 100 år till.

Om gamla spisen är totalt kaputt så pengarna ovillkorligen måste ut då tror jag att jag skulle begära offert på en modern Warmsler. En bekants bekant köpte en ny Warmsler och den verkar vara överlägsen allt annat så då får man stå ut med att den är litet ful.
 
sen beror det ju på vad man ska ha den till?
 
Gammal enkel spis inbyggd i vägg, överväger uppgradering till finare modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut...jag tänker att den här är enkel model och kanske då sätta in en lite finare med dekorationer på nu när vi renoverat upp huset i herrgårdsstil...

Renovera den gamla kostar också så kanske det går på ett ut, sälja den gamla ochsätta in ny eller begagnad...?
 
Vedspis har man väl för att värma köket med och koka mat på. Så många andra användningar finns väl inte...... det skulle i så fall vara hembränningsapparaten men alla moderna hembrännare kör med elektriskt värmemotstånd;).... och så kan man ju koka lim förståss och anlöpa knivblad......

Du gör som du vill men jag skulle behålla den där.
Att renovera den är inte alls svårt och det kan du göra själv som kvällspyssel i lugn och ro sedan ni har flyttat in.
Vad är söndrigt på den?
 
varför jag frågade vad man ska ha den till var ju främst för att en del vill ju ha en gammal spis för att det är snyggt. Idag går det visuella aspekterna i kök långt före användbarheten.
Det ska ju helst platsa i en inredningstidning på alla vis. Dessa personer brukar möjligen ha spisen till en yta att ställa andra vackra saker på.
 
Det är ju inget synligt problem med den iallafall, så jag är också nyfiken på vad problemet är? Lite spissvärta kanske är det som saknas, eller?
 
Restaurerad grå vedspis med vedfack i ett ljust kök, omgiven av vita köksskåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite kärlek räcker långt. Vedspis.nu tror jag det var, de gjuter nya delar om du saknar.
 
  • Gilla
Winston2009 och 2 till
  • Laddar…
Jo det är delar som saknas uppe vid plattorna och sprucket vid en platta, dessutom saknas stängning för ugnen. Tycker det är mysigt med vedspis värmer rummet och brödet blir gott när det bakas i ugnen så nog tänker vi använda den. Går strömmen så finns vedspisen... Så om vi ska renovera den kostar det, har tummen mitt i näven ;-) så det blir hantverkares jobb. Vore det då inte bättre och sätta in en annan redan i gott skick/ny?
 
Mja.... jag vet inte hur priserna är i Östergötland men i alla fall här i trakten skulle du få den där proffsrenoverad för under halva nypriset.
Plus att du sparar in kostnaden för en ny inmurning. En annan spis passar knappast i inmurningen.

Dessutom tror jag inte på att du har tummen fullkomligt mitt i handen...... och att byta några smådelar på en spis mot reservdelar som man har köpt är en bra början på att flytta tummen till rätt plats.

Jag ser en draglucka med knopp som fattas och så luckan över det extra rökuttaget ovanpå. De delarna skulle jag nytillverka på en eftermiddag för att spara besväret med att beställa reservdelar.
Sedan är ju frågan hur brännjärnen och rosten i eldstaden ser ut och så kanske det behövs nytt lerbruk ovanpå ugnen.
 
Gå till en byggnadsvårdsbutik i närheten. De brukar ha kännedom om andra småföretag (lokala) som också sysslar med gamla saker/byggnadsvård. Skulle bli förvånad om det inte finns något företag som sysslar med att köpa & sälja & renovera gamla spisar och kaminer samt reservdelar. Förmodligen kan de också ombesörja installation inkl murning.

Börja nysta där och du kommer att se att en helt ny värld av möjligheter och kunskap öppnar sig. (Kan påminna om Harry Potters trollkarlsvärld för en mugglare. :))
 
M
Winston2009 skrev:
Jo det är delar som saknas uppe vid plattorna och sprucket vid en platta, dessutom saknas stängning för ugnen. Tycker det är mysigt med vedspis värmer rummet och brödet blir gott när det bakas i ugnen så nog tänker vi använda den. Går strömmen så finns vedspisen... Så om vi ska renovera den kostar det, har tummen mitt i näven ;-) så det blir hantverkares jobb. Vore det då inte bättre och sätta in en annan redan i gott skick/ny?
Om det är en del spruckna grejer på utsidan, så kan du nog befara att den även är sprucken och skev på insidan. Kan krävas både lite pengar och insats i tid för att renovera.
 
Den där ser exakt ut som en vedspis som ett par bekanta har, och de har renoverat den med lite nya delar nyssens. Alla delar fanns i princip att beställa nytt. Jag kan kolla vart de köpte det någonstans.
 
Tack alla, vi satsar på en gammal renoverad spis istället som det ser ut men ifall att så gärna info om vart det går att köpa delar...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.