Jag ska till att renovera min tvättstuga men har stött på ett litet bekymmer.
Tvättstugekran monterad på vägg ovanför golvbrunn, med rör som sticker ut samt några personliga föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna kran ska bort men vad gör jag med rören som sticker ut ur väggen? Väggen är en icke bärande vanlig trävägg ifrån 70 talet.

Jag har även exakt samma problem fast i garaget där det är en innervägg av lättbetong.

Planen är att placera ut en ny kran i en annan del av rummet på en annan vägg (samma för garaget). Rören är helt dolda i väggar/tak. Att skarva i väggen är nog något de flesta försäkringsbolag inte skulle godkänna så hur gör man för att dra om rören?
 
Redigerat:
Chaly
Kan du inte fälla in ett fördelarskåp där kranen sitter och dra pex till nya stället? Infällnad brukar kräva minst 70mm utrymme mellan skivorna i väggen tror jag.
 
Kollade nu och jag misstog mig, väggen var av lättbetong så plats finns det gott om.

Jag kände inte till vad fördelarskåp var för något eller hur man skarvar i en vägg men jag antar man använder ett fördelarskåp för att skarva rören. Eller i princip behövs det bara någon lucka av något slag så man kan inspektera skarven antar jag?

Jag hittade även lite andra kranar jag vill ta bort helt och hållet, hur gör jag då? Måste jag välla in ett skåp där med?
 
Det bästa är ju att riva bort alla gamla rör och dra nya från samma plats som de befintliga startar. I de flesta hus ligger ju pannrum vägg i vägg med tvättstugan så det bör inte vara så många meter med rör som det handlar om.
 
Janus82 skrev:
Det bästa är ju att riva bort alla gamla rör och dra nya från samma plats som de befintliga startar. I de flesta hus ligger ju pannrum vägg i vägg med tvättstugan så det bör inte vara så många meter med rör som det handlar om.
Så sant men det berör minst 3 rum och när både tack och väggar måste rivas, hoppades på en enklare lösning än så.
 
Det räcker ju att du fimpar rören där de är åtkomliga vid matningen. Finns ingen anledning att riva bort dem hela sträckan. Sedan väljer du närmast och mest effektiv väg för nya rör till den nya placeringen.
 
Varför måste du flytta på blandaren?
 
För att jag vill det.
 
hempularen skrev:
Det räcker ju att du fimpar rören där de är åtkomliga vid matningen. Finns ingen anledning att riva bort dem hela sträckan. Sedan väljer du närmast och mest effektiv väg för nya rör till den nya placeringen.
Grejen är just det att det går endast ett enda rör upp i taket (ett för varm/kallt) och sen någon stans där inne i det dolda börjar rören dela sig. Att kapa de rören är inte smart :)
 
Riv upp taket!
Du ska ju ändå renovera tvättstugan och då ingår det ju att måla om taket så den enda merkostnaden om du river det är ju ett par gipsskivor för 60kr/styck. Inga stora pengar direkt...
 
Och släng inte blandaren. det finns många retros där ute som skulle vlja ha den.
 
Så här ser ett fördelarskåp för tappvatten ut. Om du bilar upp väggen kan du fälla in ett sånt. Men det verkar besvärligt i en tvättstuga. Jag hade nog nöjt mig med att koppla på utanpåliggande rör där de gamla kommer ut.

Fördelarskåp för tappvatten installerat i vägg med synliga rör och kopplingar samt en schematisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är nog overkill i en tvättstuga. RiR är nog överreklamerat enligt min amatöruppfattning. Om nu en koppling i fördelarskåpet läcker så rinner vattnet långsamt in i skyddsröret och fyller det. Får skyddsröret en knäck i någon kurva kan det lätt leda till läckage (tror jag) som man inte kan se genom att betrakta skvallerröret.
Man borde ju fööra in alla rör uppifrån eller från sidan för att förhindra det.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Kan du inte plugga rören i andra ändan, kapa tätt vid väggen, dammsuga ur dom och släta till med spackel/silikon? :)
 
Hur ser in-vattnet ut? Har du en hydropress/hydrofor eller kommunalt? Någon typ av fördelning lär det ju sitta någonstans. Att fälla in ett fördelarskåp om du inte vill riva allt verkar omständigt. Utvändiga förkromade kopparrör från lämpligt ställe är billigast, enklast och säkrast. Ska du flytta avsloppet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.