Håller på att renovera ett gammalt 20-tals hus med brutet tak. Taket inkl. råspont är i dåligt skick och behöver bytas. Ngn takstol kan också behöva bytas men i övrigt ser de ok ut.

Funderar på en sån här lösning som Bauder har på sin sida:

Sektionsvy av takkonstruktion visar material lager för lager, inklusive isolering och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att göra en sån lösning med grejer som man hittar härhemma på byggvaruhusen?

Vore en bra lösning eftersom då kan jag spika råspont på de existerande stolarna, snygga till på insidan och låta taket vara kvar så länge och sen när jag hittat ngn bra takläggare låte dem gå på utifrån.

/Johan
 
Råspont-cellplast/pir/pur-takduk-läkt-yttertak
 
Ska göra ett förtydligande. Jag tänkte alltså spika råsponten på insidan av takstolarna och sen när det är dags isolera mellan takstolar och vidare utifrån.

Resultatet skulle då bli som på bilden där innertaket skulle vara råspont i det här fallet.
 
Redigerat:
Råspont är ju inget måste, många hus byggs utan. Det viktiga är att läkten har ett underlag som är tillräckligt stabilt.
 
Jo jag vet. Men den branta nedre delen av taket är täckt av invändig plank i alldeles utmärkt skick så min plan var att bygga på den uppåt istället för att börja riva. Är dessutom fyllt med sågspån i de facken som jag istället för att riva ut invändigt, tänkte göra utifrån sen när vi tar bort råsponten på utsidan.

Ska bli ett parallelltak upp till nock så småningom
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.