Hej,

Vi är i färd med att montera en luftvärmepump och har en fråga kring hur vi bäst tätar genomföringen.

Väggen är uppbyggd som följer:
Ytterväggar i regelstomme av trä med putsad fasad på 50 mm
mineralull/cellplast, vindskydd 9mm gipsskiva (GNU). 145 mm mineralull,
plastfolie, 12 mm (osb) träskiva, 13 mm gipsskiva.

Den bästa lösningen jag hört hittills är att använda expanderande fogskum för att fylla upp runt rören och avsluta med väderbeständigt silikon längst ut i hålet som blir både från in- och utsida. Fogskummet tätar då mot plastfolie och cellplast och silikonet blir för att dels få regn- och fuktsäkert på yttervägg och fuktsäkert från insidan och snygg och jämn avslutning (vita väggar både på ut- och insida).

Låter det som en bra plan och genomförande eller har alla kunniga personer på forumet andra infallsvinklar och tillvägagångssätt? :)
 
Ja, så skulle jag också gjort.

Minns dock ej om vi tätade något när vi satte in vår L/L-värmepump.
Om montören har lite handlag, så borrar han så slangen mellan ute och inne går trångt genom ångspärren,
så det blir självtätande ändå.
På utsidan är man väl vanligtvis under takskägg eller liknande, så väderskydd normalt inte behövs.
 
Tack för svar! :)
 
Jag drog ett 75mm avloppsrör genom väggen som jag efter att rören dragit in fyllt med isolering. Röret är limmat med latexfog mot skickten i väggen
 
Jag hade tur, den gamla oljetankens påfyllnings och avluftningsrör passad både i plats och dimnsion.Slitsad rörisolering på slangarna passade perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.