Hej!
Har följande scenario. En panna med pelletsbrännare. Då driften av denna inte är 100% tillförlitlig önskas en backup i form av elpatron vid längre bortavistelse. Pannan har en 3-fas patron på 6kw men denna är inte inkopplad idag.

Befintlig central är fullkopplad.

Det finns ett 3-fas uttag vid pannan som används för att mata in ny pellets till silon. Denna används 1-2ggr/år

Hur lämpligt är det att ansluta elpatonen med en 4m CEE-anslutningskabel som kopplas till 3-fasuttaget då man reser bort.

Behöver man tänka på något annat än ledningsdimension(1.5mm2?) och dragavlastning vid pannans anslutning?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Mikael_L
Det funkar bara bra.
6kW = ström på 8,7 A, så 1,5 mm2 funkar utmärkt, i princip kan du använda 1mm2 också, men det är knappast aktuellt ändå.

Som du skriver, dragavlastning av kabeln i bägge änder, och använd gummikabel RDOE eller RDO i den miljön, tycker jag.
(RDO, RDOE heter idag H05RN-F, H07RN-F)

Men är elpatronen med 400V eller 230V slingor?
Är det 230V så måste du använda 5-ledare (5g1,5) samt kontrollera att det är anslutet nolla i handsken på väggen.
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Men Mikael, visst vet du att 230 V elpatroner går att Y koppla utan nolla?

Protte
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen skrev:
Men Mikael, visst vet du att 230 V elpatroner går att Y koppla utan nolla?

Protte
Sant ... :surprised:

Men ska man det?
Om elementen blir "slitna" och ett får lägre motstånd och börjar dra mer ström så blir det väl ett accelererande skadeförlopp?
Alltså, jag har inte koll på detta, det var bara en tanke.
 
Kan verkligen ett element bli slitet så att det drar mindre ström ?? Det är vanligt att man kopplar 230 V element i Y.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jaja, jag lär mig igen, det jag redan vet ... :)

Nu ska jag bara försöka att inte glömma bort det igen ... ;)
 
Slits de så mest troligt så ökar motståndet och då minskar strömmen.

Protte
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Hej och tack för svar.

Elpatronen verkar vara D-kopplad men kontrollampan för att indikera drift av elpatron verkar vilja ha nolla, den är ju trevlig att ha inkopplad så man vet när det blir dyrvärme:)

Hursomhelst, saknas det nolla i uttaget så blir det till att dra fram det, ingen idé att ha ett CEE-uttag utan nolla. Dessutom är det väl att anse felkopplat och förr eller senare kommer det säkert att behövas ändå.

Tack alla för hjälpen!

Schematisk bild av en elinstallation med markerade ledningar, elpatron, kontrollampa och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tittade för skojs skull på elschemat för min Nibe värmepump.
Där är Elpatronerna (2 st) Y-kopplade och nollade i mittpunkten.
Kan nog ha sin poäng om man får avbrott i ett element så man bara slipper tappa mer än 1/3
 
Det är även rätt vanligt att man kopplar elpatroner i tex elpannor så att man med hjälp av relän kan växla effekten genom att växelvis Y och D koppla patronen och dessutom använda olikt många slingor. Man kan då få ut många olika effekter ur en patron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.