Ursäkta min inte så snygga kladd, men hoppas ni ser hur vi tänker.
Någon som har synpunkter på att ändra planlösningen såhär och ev problem som kan uppstå? Det är någon innan oss som rivit två bärande (antar jag) väggar på denna våningen och vi funderar på att sätta tillbaka den som går genom vardagsrummet och istället ta ner den ena väggen i köket, som jag gissar inte är bärande, för att få ett öppnare kök. Tror ni detta är genomförbart? Tyvärr får man väl en stolpe som står mellan vardagsrum och matplats, men det kan vi nog leva med.. Tacksam för andras input :)
Handritad skiss och professionell planritning av en våningsplanlösning med föreslagna ändringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en balk i taket över matplatsen idag?
Normalt sett är ett långsmalt hus som detta antingen utan bärande väggar, eller så är det en bärande vägg i mitten på längden, dvs där ni vill sätta tillbaka en köksvägg.

Men jag tycker din plan verkar lite knepig: vad har du tänkt att använda utrymmet där köket är nu till? Det känns både bättre och billigare att ha kvar köket där det är, men öppna väggen och göra ett L-kök med köks-ö.

Då får du en mycket öppnare planlösning, men kan enkelt nyttja hela ytan på ett naturligt sätt. Beroende på hur er trädgård ser ut skulle det väl vara vettigt att sätta in en altandörr också, det känns trist att vara tvungen att gå genom entré eller sovrum och pannrum för att komma ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det är en balk där, så antar att det är så. Ritningen är inte skalenlig, då det inte finns originalritningar men anledningen till att flytta köket är att det är så smalt och litet.
Är inte ett fan av öppen planlösning, speciellt inte i ett gammalt hus (20-tal), därför vill jag ha upp vägen igen. Tänker att man kan ha köket hela vägen ut till där köket var förut, ev. sätta dit ett vitrinskåp eller något bara, eftersom ytan där som sagt är ganska liten.
 
Jag håller med Anna_H, det blir en rätt stor yta som är svårutnyttjad vid det nya köket. Om ni inte vill ha en öppen planlöning så skulle nog jag föredra att bygga om det till den vänstra planlösningen (orginalet väl?) då får man ett stort och avgränsat vardagsrum samt en matplats i köket. Men det är ju lite svårt när man inte vet exakt var fönster sitter, var ljuset kommer in och var man vill ha utsikt osv..
 
BirgitS
Kan du inte komplettera din skiss med lite mått också?
Nu ser det ut som att det fortsätter att vara ett smalt kök men på en annan plats och att vardagsrummet blir så litet att det blir trångt och besvärligt att röra sig där.

Tror du att väggen mellan nuvarande matplats och vardagsrum är bärande eftersom du planerar att ha en pelare där?
 
Hm, ja vi får väl fundera en sväng till. Men rent konstruktionsmässigt borde det väl funka va?
På tal om dörrar. Som det är nu går man in genom "altanen" men den kommer försvinna sedan när vi bygger ut huset, så vi har inte bestämt än hur vi ska göra med uteplats. Men som du säger vill man nog ha en till öppning någonstans.
 
Jo jag kan mäta senare :) jag ser att det kan se ut så, men det blir bredare och det kommer bli möjligt att sätta köket i vinkel, vilket det inte är nu, plus att vi får mer fönster och kanske kan ta upp en dörr där köket är nu. Däremot blir vardagsrummet såklart mindre, men som jag ser det kommer vi bara ha en soffa , tv och braskaminen där så jag vet inte om jag ser det som ett problem egentligen.
 
Nu har jag fortfarande inte mätt (är på jobbet), men jag har försökt göra om ritningen mer åt hur det ser ut i verkligheten, tycker ni fortfarande samma?
Handritad skiss av nuvarande och planerad planlösning för ett hem med rum betecknade och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är väsentligt att du letar reda på riktiga ritningar och tar reda på vad som är bärande och inte. Kontakta kommunen och be dem skicka vad de har om du inte har något själv. Det verkar osannolikt att det är bärande där du ritat in det, om inte huset är utbyggt på bredden med just den biten.

Hur ser övervåningen (eller är det en källartrappa?) och takstolarna ut? (gärna foton på takstolarna)
 
Som jag skrev så finns det inga ritningar, dvs jag har redan pratat med kommunen. Dessutom så spelar det egentligen ingen roll eftersom vi inte ska riva någon av dom? Det är ju redan gjort.
 
Jodå, det spelar roll: Om det INTE är bärande behöver du inte ha någon stolpe och inte heller ha kvar gubben i taket.

Ritning på eventuell övervåning och foton på takstolarna gör att folk här på forumet kan hjälpa dig att avgöra vad som gäller, men en bärande vägg går som sagt nästan alltid mitt i huset, inte längs ena kanten, och nästan alltid på längden, inte på tvären.

Jag förmodar att takstolarna går vågrätt på ritningen?
 
Ja det är jag med på, men vi får väl ta ut någon som kollar på den avväxlade väggen vid matplatsen. Annars tänker jag att det väsentliga är om vi kan ta ner väggen mellan kök och vardagsrum.
 
Oj såg inte hela svaret. Kan lägga ut på övervåningen med strax. Ja precis det gör dom.
 
Handritad skiss av en övervåningsplanlösning med tre sovrum, toalett och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.