Vi har hittat en tomt som vi känner oss sugna att bygga på...

Grejjen är den att vi inte riktigt vet om vi har råd. Ni som byggt, hur har ni tänkt?
Känner att jag och frun ibland nästan är för försiktiga.
Vilka räntesatser bör man räkna med och stämmer verkligen de kalkyler som bankerna ger?
Vad äer er erfarenhet kring detta med ekomomin...
 
Säger som SAS: "Who dares wins"

Gå till enbank och räkna på er ekonomi. Vi bor för tillfället i hyreslägenhet och passar på att spara pengar innan vi kommer igång med bygget. Om vår nuvarande hyra + den summan vi sparar är lika med eller större en kostnaden för huset så klarar vi oss utan att göra några större förändringar. (jag jobbar 80% och tigern är barnledig och sparar dagar) Vi kommer alltså dessutom att höja vår nuvarande inkomst drastiskt när vi jobbar 100% båda två.

Vi är också försiktiga men när vi väl hittade vår "drömtomt" så var det bara att köra. Annars kan man ju alltid bo kvar i lägnehet och undra hur det skulle ha blivit om man hade vågat!!

Känns det rätt så kör bara!! Lycka till!!
 
Tack för tipsen :)

Det är väl bara de som vågar som "vinner", men jag är livrädd att måste tvingas lämna ett hus, pga ekonomin.

Vi har ca 50 kkr brutto och huset (inkl tomt) vi tittar på kostar ca 2,9 milj. 10% i handpenning tar nog bort topplånen. Är dock tveksam om detta räcker i framtiden med räntor som stiger mot skyarna...
Upp
 
Förstår er tvekan kring ekonomin. Jag har själv grubblat mycket över detsamma.

Frågan jag ställer mig är, vad är alternativen?

Går räntorna upp så går alla boendekostnader upp. Om räntorna stiger tyder det på ökad inflation vilket i sin tur leder till ökande löner och priser på fastigheter mm.

Krasst ekonomiskt och långsiktigt så lönar det sig att äga sitt boende.

Bor du i hyresrätt får du vara med att betala ökade räntor på din hyresfaktura även om det inte slår lika snabbt eller hårt som om du själv har stora lån.

Bor du i bostadsrätt är det samma förhållande, lite beroende på belåningsgraden på bostadrättsföreningen. Antingen låg månadsavgift i en förening med små lån som du betalat mycket pengar för eller hög avgift och tillika hög belåningsgrad för föreningen men du har köpt bostadsrätten relativt billigt.

Eget boende, villa eller radhus betalar du ingen månatlig avgift men du har högre lån privat. Har du rörlig ränta så är din ekonomi god under periode rmed låg ränta och lite sämre under perioder med hög ränta.

Har man familj (som jag) med 2 barn så behövs ett boende med minst 4 gärna 5 rum(min bedömning) och en lägenhet/bostadsrätt i denna storlek är inte billiga. De blir heller inte billigare med tiden, snarare tvärtom.

Har du eget boende kan du också med framgång styra dina rörliga kostnader på ett helt annat sätt. Sänka innetemperatur, minska på vatten- el förbrukning, sortera/kompostera sopor mm. Du kan också amortera på dina lån i den takt du önskar och använda amorteringen som stötdämpare. Hög ränta = låg amortering (då inflationen sköter denna) låg ränta = hög amortering då inflationen inte "äter" upp dina skulder. Har du tur och framtiden inte blir så olik det som varit så bör du efter 10-30 år ha relativt låg boendekostnad samt en rejäl sparad slant bundet i ditt boende.

Huruvida du klarar kostnaderna under tiden du bor där beror mycket på faktorer som är svåra eller omöjliga att beräkna. Det största och inte alltför osannolika hotet är en skilsmässa. Det slår oerhört hårt och framtvingar många oönskade försäljningar av hus. Andra faktorer som dödsfall, sjukdom, höga räntor mm tror jag de flesta kan klara upp. Sedan är det alltid så att man får rätta mun efter matsäck. Man kan inte lägga hur mycket som helst på ett hus och samtidigt ha 2 nya bilar, gå frekvent på restaurnag, åka på solsemester i tid och otid mm. Det handlar om prioriteringar som allt annat.

Gå till en bra bank som kan räkna på era specifika förhållanden. De brukar vara bra på att göra kalkyler och säga vad de anser om eran situation. Sedan går du hem och räknar på om ni båda blir utan jobb eller sjuka eller vad du vill och ser om ni mäktar med. Jag skulle tro att ni klarar ett hus på 2,9 milj med 10% kontantinsats, men det måste ni känna själva. Visst avskräcker det en del att låna 2,6 mille men bor ni ett relativt "hett" område är det ju de pengarna som figurerar.

Blotta tanken på att börja amortera på ett sådant belopp kan kännas övermäktigt men värdet i huset består förhoppningsvis och har ni tur ökar det, har ni otur sjunker det och ni tvingas sälja. Men om framtiden vet vi ju som sagt inte mycket om.

Lycka till!
 
Var i samma funderingar innan vi startade.
Det måste mogna. När det väl har mognat kommer ni bara tuta & köra.
Det är naturligt att vara orolig, det är sunt. Hade ni inte varit det så är det mer konstigt (om man nu inte är miljonär).
Så grubbla, gå igenom alla skräckscenarior & fundera på vad ni hade gjort.
Får ni hjälp av föräldrar om det skulle krisa sig rejält? Har man stöd från sin familj så löser sig det mesta vid kriser.

För vår del så insåg vi att det går inte att oroa sig för allt. Det finns värre saker att råka ut för än att bli av med huset. Så är vi bara friska & alla mår bra så löser sig allt.
Sen är det bra om ni båda stöttar varann när ni väl startar, det behövs :)

Lycka till!!!!
 
Som sagt, det finns mycket värre saker än att förlora ett hus!
 
Bara att köra. Det finns de som har betydligt sämre förutsättningar att klara sig än er vid stigande räntor. När det gäller kalkyler så rekomenderar jag er att göra en egen, ärlig kalkyl utifrån era förutsättningar idag och räkna sedan vad ert lån kommer att kosta med olika räntesatser, säg 3-7 %. Då kan ni se vad ni har råd med och vad det kan tänkas kosta i framtiden att bo i hus. Jämför gärna med bankens kalkyl sedan.

En liten reflektion bara, tror ni att ert hus kommer att värderas till minst det ni betalt i det område ni ska bygga i? En viktig faktor ifall man i framtiden skulle vilja sälja av någon anledning. Dvs bygg inte ett slott i norrland, där ni aldrig kan få igen pengarna vid en försäljning.
 
En reflexion (och fråga):

Förr kunde man blanda in bostadsbidrag i kalkylen,
vilket kunde få upp en besvärlig kalkyl över ribban.

Finns inte bostadsbidrag längre, eller kan man inte få det om man
"äger" sitt hus?

//KoW
 
Sylvester skrev:
En liten reflektion bara, tror ni att ert hus kommer att värderas till minst det ni betalt i det område ni ska bygga i? En viktig faktor ifall man i framtiden skulle vilja sälja av någon anledning. Dvs bygg inte ett slott i norrland, där ni aldrig kan få igen pengarna vid en försäljning.
I norrland är det förvisso vi planerar att bygga, men eftersom huspriserna här (i Umeå) nästan är i samma klass som betydligt större städer i mellan/södra sverige är förhoppningsvis en nybygge en ok affär. Tycker att det är oerhört svårt att komma under 2,9 milj inkl tomt och garage, och då har man inte ens börjar snegla mot eventuell "extra utrustning".

 
supermao skrev:
[quote author=Sylvester link=1140273100/0#7 date=1140418173]En liten reflektion bara, tror ni att ert hus kommer att värderas till minst det ni betalt i det område ni ska bygga i? En viktig faktor ifall man i framtiden skulle vilja sälja av någon anledning. Dvs bygg inte ett slott i norrland, där ni aldrig kan få igen pengarna vid en försäljning.
I norrland är det förvisso vi planerar att bygga, men eftersom huspriserna här (i Umeå) nästan är i samma klass som betydligt större städer i mellan/södra sverige är förhoppningsvis en nybygge en ok affär. Tycker att det är oerhört svårt att komma under 2,9 milj inkl tomt och garage, och då har man inte ens börjar snegla mot eventuell "extra utrustning".

[/quote]

OK. Tillägg: Bygg inte ett slott i glesbyggden...
 
Sylvester skrev:
OK. Tillägg: Bygg inte ett slott i glesbyggden...
Hmm, var ska man bygga slott om inte i glesbygden? Är nog ganska svårt att lyckas bygga ett mitt i en stad.
 
Trodde att jag uttryckte mig tydligt. ;)

Det jag menar är att, det är alltid bra att bygga ett hus på en plats där det går att sälja huset för minst samma summa som man betalt. Men somliga vill visst misstolka vad andra skriver..
 
Sylvester skrev:
Trodde att jag uttryckte mig tydligt. ;)

Det jag menar är att, det är alltid bra att bygga ett hus på en plats där det går att sälja huset för minst samma summa som man betalt. Men somliga vill visst misstolka vad andra skriver..

Jag förstod vad du menade, men tyckte att det lät så kul att jag ville påpeka det :)

Nåja, nog med off-topic.
 
tina.m skrev:
Nu har jag ju inte en aning om vad er tomt kostar. Men vad tittar ni på för hus om ni har svårt att komma under 2,9 milj? *nyfiken*
De hus vi funderat mest på är Svalan+garage och Domherren från LB. Två helt olika hustyper som verkar vara väldigt trevliga.

Den tomten vi funderar på kostar 530 inkl alla anslutningsavgifter och är på 1500kvm
 
Ksund skrev:
[quote author=Sylvester link=1140273100/0#13 date=1140534415]Trodde att jag uttryckte mig tydligt.  ;)

Det jag menar är att, det är alltid bra att bygga ett hus på en plats där det går att sälja huset för minst samma summa som man betalt. Men somliga vill visst misstolka vad andra skriver..

Jag förstod vad du menade, men tyckte att det lät så kul att jag ville påpeka det :)

Nåja, nog med off-topic.[/quote]

Kul att man kan roa någon! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.