Vi installerade en utkastare med både varmt och kallt på fasaden. Riktigt skönt när man tvättar verktyg etc.
Märkte tyvärr att slangen vi har inte klarar varmvatten särskilt bra, den har svällt vid kopplingarna och sprack senast.
Så nu har jag kapat bort de två ändarna som var dåliga och satt kopplingarna igen.

Dock behöver jag tips på bevattningsslang som klarar varmvatten och gärna klarar av kyla.
Så att jag kan fortsätta använda vattnet under vintern.
 
Testat den själv?
 
Jag kör varmvatten i gardenas gråa standardslang samt en orange gardenaslang, båda funkar utan problem.

Vad gäller vinteranvändning så kommer ju både kopplingar och kran frysa sönder om du lämnar slangen inkopplad så det är väl egentligen inget problem, du får helt enkelt koppla in slangen när du använder den och det tål ju alla slangar av normal kvalitet.
 
Det verkar vara gardena som man ska satsa på.
Kör hazelock på de slangar jag har nu, men de blir ju som sagt förstörda av varmvatten/tryck.

Mathias vad har du för vattentryck? Kommunalt?
 
Har kommunalt vatten, lite osäker på vad trycket är faktiskt.
 
Krilleman
Jag har Gardena roll-up 35m på FMM VV/KV utkastare. Funkar fint!
 
Jag kopplar naturligtvis av slangen när jag är klar, men lämnar den gärna ute för att underlätta.
Hur funkar den där roll-up slangen när det är kallt?
 
Jag frågade hozelock för några år sedan och enligt dem ska slangarna klara 60 grader.
 
Krilleman
Jag lyfter in hela paketet på vintern.
 
Tack för råden.
Det verkar som man bör välja någon av tillverkarnas bättre modeller ifall man har varmvatten.
Kanske skulle svänga förbi swedol och kolla på deras utbud.
De bör ju ha någon slang som funkar i kallt klimat och med varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.