Sådana system finns och har funnits länge. Kallas tvättstuga i hyreshus, tvättomat och kemtvätt...

Det blir inte ett dugg roligare att tvätta om tvättmaskinen är försedd med ett operativsystem och uppkopplad, och därmed varje gång man snabb och enkelt vill ha en maskin tvättad så säger den - "Vänta, hämtar säkerhetsuppdateringar och bootar sedan om. Estimerad tid: 15 min".
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Automatiserat tvättbyte med grannarna alltså. När man ska tvätta ett par strumpor bokar man en ledig drönare och genomför budgivning på närmsta tvättmaskinsslot i grannskapet som passar för färgad bomull. Kläderna måste ha invävt tvättåligt rfid-chip. Tillbakatransport med nästa lediga drönare och betalning med bitcoin.
 
  • Gilla
torbeno och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Lätt att skära remmar ut andras läder. ..

En tar betalt för att tvätta åt sina grannar
Nån annan (hyresvärden) betalar elräkningen
 
Det var nog det dummaste jag hört. Vem vill ha folk rännande genom ditt hus för att tvätta i din tvättmaskin?

Eller är det tänkt att jag ska stå och ordna andras tvätt? Vill de betala 600kr/tim plus slitage av maskinen för detta?

Nä?

Och där föll den idén.
 
Hullefar skrev:
Det var nog det dummaste jag hört. Vem vill ha folk rännande genom ditt hus för att tvätta i din tvättmaskin?

Eller är det tänkt att jag ska stå och ordna andras tvätt? Vill de betala 600kr/tim plus slitage av maskinen för detta?

Nä?

Och där föll den idén.
Jag tänker precis likadant. Men man får förstå att det finns en massa startup- och innovationspengar som delas ut till de som kommer med innovativa e-lösningar till problem (som ofta inte ens existerar i verkligheten)...
 
Jag vill ha en tjänst som delar ut piskrapp till grannen som tvättar sin hund i tvättstugans maskiner utan att göra rent maskinerna efteråt.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Dom tänker alltså att man ska extraknäcka som tvättservice?

Nyare lägenheter har ofta tvättmaskin i lägenheten för att så många vill komma bort från tvättstugan och själv kunna spontantvätta vid behov. Det känns som en lite döfödd idé tyvärr
 
D
Får mig att tänka på när man för många år sen bodde i hyres lägenhet.
Tvättstugan var en mindre separat byggnad jämte huset. Fans en boende som bedrev eget tvätteri med den tvättstugan.
Man fick inte tvätta efter 22:00 men fanns inget som hindrade. Men sedan så satte de in timmer där strömmen bröts efter 22:00 gissar för klagomål om boendes tvättande hela nätterna samt gissar det slet ordentligt på maskinerna.

I gamla lägenheten så var svårt få in en tvättmaskin men när man flyttade till större så skaffade vi både tvättmaskin och torktumlare. Har inte ångrat det en sekund.

Så skönt att slippa tänka på tvättid, att städa efter någon annan, folk som inte respekterar tvätt tider.

Har svårt tänka mig varför man då skulle vilja göra som artikeln nämner. Sedan verkar otydligt om man skulle hyra ut maskinen eller ta betalt för att tvätta folks tvätt.
 
Jag tycker att tvätta är fan det värsta som finns (har fru o 2 barn)
Om jag kunde hitta nån i min närhet (utan att behöva åka till kemtvätt o köa med bilen osv) som kunde tvätta min tvätt, kanske betala extra för att få den vikt så hade jag faktiskt gjort det.

Vad kostar "en tvätt" i vatten, elförbrukning, tvättmedel o sköljmedel?

Lasta in tvätt, fylla tvättmedel (och kanske skölj) Max 5 min
Sätta igång o vänta.
Tvätten är klar - in i torktummlaren - 30 sek
Hänga viss tvätt - max 10 min
Samla ihop all tvätt slarvigt vikt - max 10 min.

Så säg 30 min per tvättmaskin, kostar det då 200-300kr att få gjort hade jag lätt gjort det!

Kan jag då bara åka förbi med min blåa ikea-kasse med smutstvätt på morgonen o hämta den senare på kvällen eller dagen efter så är det ju sjukt smidigt - i mina ögon. Sen kan man ju utveckla detta betydligt mer med extratjänster, få kläder strykt osv.

Eller finns denna service redan idag?? :)
 
crone skrev:
Jag tycker att tvätta är fan det värsta som finns (har fru o 2 barn)
Om jag kunde hitta nån i min närhet (utan att behöva åka till kemtvätt o köa med bilen osv) som kunde tvätta min tvätt, kanske betala extra för att få den vikt så hade jag faktiskt gjort det.

Vad kostar "en tvätt" i vatten, elförbrukning, tvättmedel o sköljmedel?

Lasta in tvätt, fylla tvättmedel (och kanske skölj) Max 5 min
Sätta igång o vänta.
Tvätten är klar - in i torktummlaren - 30 sek
Hänga viss tvätt - max 10 min
Samla ihop all tvätt slarvigt vikt - max 10 min.

Så säg 30 min per tvättmaskin, kostar det då 200-300kr att få gjort hade jag lätt gjort det!

Kan jag då bara åka förbi med min blåa ikea-kasse med smutstvätt på morgonen o hämta den senare på kvällen eller dagen efter så är det ju sjukt smidigt - i mina ögon. Sen kan man ju utveckla detta betydligt mer med extratjänster, få kläder strykt osv.

Eller finns denna service redan idag?? :)

Det finns säkert i Stockholm.

Men allvarligt... är du beredd att betala 300 kr per tvätt? Med tre barn kör vi kanske 10 maskiner i veckan. Så 12 000/mån på tvätt?
 
Hullefar skrev:
Det finns säkert i Stockholm.

Men allvarligt... är du beredd att betala 300 kr per tvätt? Med tre barn kör vi kanske 10 maskiner i veckan. Så 12 000/mån på tvätt?
Inte alla gånger, men bland är man less o då vore det skönt.
 
crone skrev:
Inte alla gånger, men bland är man less o då vore det skönt.
Du har ju två barn... outnyttjad billig arbetskraft där! =)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Finns både de du lämnar tvätt hos och som kommer hem till dig och tvättar, dessutom kan man dra av det på skatten
 
crone skrev:
Kan jag då bara åka förbi med min blåa ikea-kasse med smutstvätt på morgonen o hämta den senare på kvällen eller dagen efter så är det ju sjukt smidigt - i mina ögon. Sen kan man ju utveckla detta betydligt mer med extratjänster, få kläder strykt osv.

Eller finns denna service redan idag?? :)
Påminner mig om denna idé som ett visst parti lyfte fram för ett antal år sedan...
http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/s-vill-ha-butler-pa-tunnelbanan/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.