Ska man köpa hus med garage är det klart man vill se det det är ju bland det viktigaste på huset.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Ska man köpa hus med garage är det klart man vill se det det är ju bland det viktigaste på huset.
Jag tycker också det är oerhört viktigt, därför jag lyfte frågan. För mig är det HELT obegripligt att mäklarna inte har större fokus på garaget, ibland är det inte ens med på bild. Deal breaker när jag köpte mitt hus var just garaget. Och som jag njutit av det :)
 
Förstår verkligen problemet, allting beror ju på vad man har för garage visserligen..
Nu har vi inga planer på att sälja vårat hus, men några kvällar när man inte kunnat sova så har det ju dykt upp en tanke eller två på hur man skulle göra med garaget om man skulle få för sig att sälja.
Men då är det ju inte något vanligt två-bils-garage utan 180m² i två hallar med omklädningsrum, oljerum, toalett, billyft, och verktyg för säkert +100.000:- (jag slutade räkna för länge sen för att inte bli deprimerad över hur mycket man kunna spara på att lämna in bilarna i stället :confused: men men, hobby är hobby och sånt får väl kosta :) )

Man vill ju liksom inte släppa in kreti o pleti hur som helst därinne obevakat..
Min tanke på hur jag tror att jag skulle lösa det, och som jag vill dela med mig av till TS, är att fota allting och ha med på bilderna till hemnet, men sedan tömma allt av värde och allt löst och magasinera tills man ska flytta till nästa boende. Det kostar en slant, men då kan man släppa in folk utan att vara orolig, och jag har hört om alldeles för många stölder av hela garage i närheten för att inte vara orolig när den dagen väl kommer (en kompis blev erbjuden en lastbil med "blandade verkstadsgrejer", bland annat lyft, för drygt 10.000:- en vardagskväll för ett tiotal år sedan i sin verkstad i ett industriområde i stan).

Största risken är väl kanske inte om någon plockar på sig en skiftnyckel under visning, utan just lastbilen som kommer en vecka eller två efter visning, när dom varit och tittat antingen i garaget eller på internet och ser exakt vad som erbjuds...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Det är möjligt att jag krånglar till det, jag står och väger i frågan. Egentligen är det inte den ekonomiska aspekten som skulle störa mig mest om någon stal, snarare den trista känslan av ett missbrukat förtroende. Vet som sagt inte vad som är brukligt, men ser nu att en del har garaget stäng. De visningar jag varit på har garaget varit öppet, men där har i princip inte funnits några prylar, jag har mer åt verkstadshåll.
Förstår hur du tänker, mekar själv i mitt garage oc har säkert verktyg och saker för 200+ där inne...

Vet inte riktigt men jag tror på ovan, låst garage och så får de som vill se följa med en mäklare in efteråt.

Det är faktiskt vanligt med stölder på visningar och tyvärr även rekar men det är ju svårt att stoppa, får man tex neka "EU- resenärer" att vara med? Kan bli klurigt att neka även om det är uppenbart rekjobb på gång.
 
Har varit på många husvisningar där mäklaren stått ute på gården och pratat med spekulanter. Kändes otäckt att ingen höll koll inomhus, och även visningar där mäklaren suttit i ett rum hela tiden och pratat med spekulanter. Vem bär ansvaret om
något försvinner, för det är ju tjuvarnas eldorado att gå på visningar.
 
Du bestämmer givetvis vem som får komma in i ditt hem! Allmänheten har inte fritt tillträde dit. Tänk som en privat klubb på stan, de väljer ut sina gäster och kan neka folk.

Det praktiska förfarandet kan dock bli klurigt. Att ditt ombud mäklaren bjudit in till visning, men säger nej i dörren. Etnisk härkomst är en diskrimineringsgrund och ja jo ni vet att sånt har Prio 1 på den politiska dagordningen nuförtiden, aja-baja.

En lösning kunde vara sluten visning, det höjer nog ribban för Kofots-Kalle (eller vad skummisarna heter nuförtiden). Du missar dock antagligen en del vanliga bra spekulanter också.
 
de som undrar varför man är rädd om gamla skruvmejslar har nog bara riktigt tråkigt tomma garage.

jag har stött på låst garage och fick det upplåst av mäklaren som inte hängde över mig som en igel. Iofs. var det inte allt för mycket verktyg där.

Jag har inte tänkt att flytta förens jag blir inlyft i likbil eller ålderdomshem, så jag slipper visningsproblemet som jag vet många fruktar/klarar sig utan.

Senast en vän sålde sitt hus gick budgivningen upp 500.000kr innan visning och hon tog högsta budet där för att slippa visning fast det kunde blivit mer
 
ullak40 skrev:
Har varit på många husvisningar där mäklaren stått ute på gården och pratat med spekulanter. Kändes otäckt att ingen höll koll inomhus, och även visningar där mäklaren suttit i ett rum hela tiden och pratat med spekulanter. Vem bär ansvaret om
något försvinner, för det är ju tjuvarnas eldorado att gå på visningar.
Innan jag valde att bygga nytt gick jag på jag vet inte hur många visningar under några år.

I 99 fall av 100 står en mäklare i dörren och delar broschyr och snackar med de som kommer, sen är det fritt fram att kolla och klämma på allt som inte är låst.

Jag har varit på en visning på nybygge men det var visning på ett hus där de flyttat in redan. Där följde det med en av ombuden för företaget med alla som kom, de kollade oss som hökar men var supertrevliga och svarade på frågor osv... garaget var låst och jag var inte i behov att se det heller eftersom det var visningshus.

Detta var seriöst upplagt och det blev sen även det företaget som fick bygga mitt hus.
 
nikasp
Vi var på ett antal husvisningar i Stockholmsområdet vinter/vår 2014/2015 och det vanliga var att garage och förråd inte var öppna och fulla med möbler och prylar som man plockat undan för visning. Troligen inte pga stöldrisk utan för att det ska bli mer luftigt inne. Några få objekt hade öppet. Bl.a. ett med ett riktigt paradgarage med "festlokal" på det stora loftet.
 
För min del känns det som att "det beror på". När vi hade husvisning så tog vi kort på t.ex DVD-hyllan och andra lätta-att-ta-med-sig-saker, mest för att kunna gnälla hos mäklaren sen ifall något var borta. Det var dock inget väsentligt värde på sakerna som stod framme så det var mer av princip.
Däremot skulle jag aldrig släppa in folk vind för våg i verkstäder och hobbyrum. Det känns heller inte särskilt intressant att visa upp ett vanligt hederligt standardgarage där man på sin höjd rymmer en bil. Vad finns att se för allmänheten som är avgörande för affären? Bahco-nycklar, frässtål och OBD-läsare? Normalt sett är ju ett garaget bara 4 väggar och ett tak om det inte är något utöver det vanliga med dusch, omklädningsrum, kontor eller liknande. Då hamnar det på ladugårdsnivå enligt mig och då känns det som en väsentlig del i affären då det kan nyttjas till verksamhet. Ett standardgarage till ett Myresjöhus hör inte till något sådant så där kan folk gott och väl få låsa in sina grejer och enbart tittas i med mäklarens närvaro.

Jag har själv varit på några visningar och det har varit lite 50/50 om garaget/förrådet varit tillgängliga. Visst kanske man stör sig på det, men som sagt, är det 18 kvadratmeter garage så kan man anta hur insidan ser ut. Däremot en låst ladugård är desto mer störande.
 
Om jag skulle köpa ett nytt hus och det fanns ett garage man inte fick gå in i skulle det inte bli någon affär för min del.
Jag vill både mäta och kolla efter möjliga fel, precis som i och utanför huset.

Jag tror dock inte att det är något egentligt problem. Mäklaren är nog villig att stanna kvar eller följa med ut till garaget. Sen får man väl isåfall gömma bort det värdefullaste sakerna om man har såna där.
 
Många i tråden verkar fokusera på småprylar som blir stoppade i fickorna under visningen. Den stora risken måste väl ändå vara tjuvar som inventerar inför kommande inbrott?
Det är ju perfekt att kunna flanera runt helt fritt i en fastighet och kolla vad som finns, vad det är för larm och lås och hur lång tid det tar att kånka ut allt man vill ha.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Känns ändå som att risken är större att småsaker försvinner än att någon planerar att tömma huset på en visning. =/
 
Squall Leonhart skrev:
Känns ändå som att risken är större att småsaker försvinner än att någon planerar att tömma huset på en visning. =/
Jo, men småsaker är inte alltid lika dyrbara som till exempel en hel verkstadsutrustning. Och värdefulla småsaker är lättare att plocka undan till visningen än sagda verkstadsutrustning.
 
Squall Leonhart skrev:
Känns ändå som att risken är större att småsaker försvinner än att någon planerar att tömma huset på en visning. =/
småsaker som försvinner förändrar inte vardagen, det gör däremot ett inbrott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.