Jag har ett sådant här reglage till min svarv där jag kan köra fram och back. Nu är min svåger som är en inbiten svarvare avis och letar efter en likadan eller motsvarande med samma funktion. Är det någon som vet var man kan hitta en sån?
Rostig gammal strömbrytare typ VO1 316 för svarv med tre faser, svart vred och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här ser den ut under locket
Öppet elektriskt reglage med flera kontakter och kablar för fram och back funktion till svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så här ser kopplingsschemat ut med tre faser inkommande
Kopplingsschema för en omkopplare typ V0F visas inne i öppet grått reglage med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det sitter en sån på min Wascator junior, kollar ikväll och återkommer :)
 
Hej. Jo det fungerar ju men inte det mest praktiska. Tanken är att enkelt kunna ändra riktning under arbetets gång. Med min kan jag t ex slipa en riktning och sen enkelt köra andra hållet. Det blir lite omständigt att dra ur kontakten för att växla riktning. Mestadels är det en fördel att ha det som jag har det vid slipning och polering för att få en perfekt yta.
 
Motsvarande brytade med vridknapp finns att köpas..... men de är relativt dyra tror jag.
De förekommer i industriella sammanhang...... jag har bara så svårt att komma ihåg namnet.
 
Tack alla ni för hjälpen. Nu löser det sig med glans. Vilken support med alla ni kunniga medlemmar Stort tack
/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.