Vi har enligt kontrakt tänkt att flytta in i morgon och i vårt entreprenadkontrakt så står det enligt nedan:
Kontraktsarbetena ska – om inte entreprenören har rätt till tidsförlängning – vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning den 30:e november

Entreprenören har ingen rätt till tidsförlängning.
När betyder det, alltså vilken tid, kan vi kräva att de skall vara klara om man skall hinna med en slutbesiktning dessutom?

Tack på förhand
 
Menar du tid på dagen? Om det är ni som beställare som ska boka in besiktningsmannen så boka in när det passar er och meddela entreprenören så han vet innan.
 
Sedan gäller det ju att ordna med kommunen också, du får inte flytta in förrän det finns ett slutbevis. Har för mig att det finns ngn procedur för interimsbevis som skall gå att få ut samma dag som besiktningen.
 
Min fråga gäller egentligen tolkningen av meningen i kontraktet.
Således, ska jag tolka det som om slutstädning skall ha varit gjord och jag ska kunna besikta den 30:e?

Om jag får slutbevis interimistiskt samma dag blir ju mellan mig och kommunen.

:)
 
Besiktning kan ske innan städning, finns inga krav på det vad jag vet om ni inte har det specifikt i kontraktet?!
 
Ja som jag läser det så ska slutbesiktningen kunna genomföras någon gång under den 30:e. Vill man vara riktigt tuff kan man säkert försöka hävda att besiktningen ska kunna genomföras redan på morgonen den 30:e.
Vad är anledningen till att du frågar? Har du misstanke om att entreprenören inte kommer att vara färdig? Har entreprenören själv meddelat att de inte kommer att vara färdiga?
 
Ja, de påstår att de har hela dagen på sig den 30:e .. det låter inte riktigt så som jag tolkar det. Och jag har ett interimistiskt slutbesked sedan i fredags - nu väntar jag bara på att de skall bli färdiga och komma ur huset så jag kan komma in då jag står med flyttbil, folk som skall hjälpa till etc...
 
Försök att lösa problemet tillsammans utan bråk, dom kanske kan fixa viktiga saker innan flytt och mindre viktiga några dagar senare?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tycker att formuleringen "tillgängliga för slutbesiktning den 30:e november" inte lämnar särskilt mycket att orda om. Vill du besiktiga den 30:e så ska du få göra det.
Har de mycket kvar och göra? Jobbar de på hårt och siktar på att vara färdiga på eftermiddagen den 30:e eller är de i princip klara men bara drar benen efter sig och kanske behöver ytterligare någon dag? Är det det förstnämnda kanske man kan försöka vara lite schysst och ger dem den dagen om det faktiskt är så att de verkligen fokuserar på att få det klart. Är det det sistnämnda så kan det vara läge att börja hota med förseningsvite
 
De har ( idag) kvar lite måleribättring, ett gäng lister, eldragning till ytterbelysning, trädgårdsbelysning, sätta upp lite 1-fas armaturer, montera spis, bygga 2 luckor till media skåp respektive tvättnedkast. Montera fast tvätt och torktumlare på förhöjningssockel, bänkskiva tvättrum. Montera bastu och lägga i 140 kg sten, slutstädning. men också att de skall ge mig ett korrekt borrbevis där allt som krävs skall stå. Säkert lite annat smått som jag inte krigar för i onödan.
 
Som jag tokar det så har du ingen beställd besiktningsman?

Normalt så skall ju en oberoende bes. man (anlitad av dig) besiktiga, och antingen godkänna eller underkänna entreprenaden. Även om entreprenaden godkänns så får det finnas fel/anmärkningar från besiktningen. Som entreprenören oftast får 2 månader på sig att fixa. Men iom. godkänd slutbesiktning så måste du som beställare slutbetala, fast med avdrag för de protokollförda bes. anmärkningarna.

Om du nu inte har en bes. man på plats, hur tänker du få definierat vilka brister som du kan hålla inne betalning för?

Av det du beskriver så är det väl spisen som är obligatorisk för godkänd slutbes. Och möjligen att TM skall sitta fast (olycksrisk).

Vad gäller borrbeviset (antar bergvärme?), så bör du nog hålla inne vad ett nytt borrhål kostar, inkl. installation tills du får beviset.
 
Redigerat:
Vi har som sagt besiktigat entreprenad med förbehållet att allt som är kvar skall vara klart innan VI godkänner. Det är egentligen en annan fråga. Min var mest hur jag skall tolka meningen, alltså när jag skall anses kunna flytta in.

Borrbeviset gäller brunn

:)
 
Men då har ni slutbesiktat redan?
Vart entreprenaden godkänd? Isåfall står det något om tid för avhjälpande av fel i protokollet? Som jag tolkar det om ni har besiktat redan så har dom hållit sin del av avtalet då detta inte nämner något om inflyttningsdatum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.