När jag räknar bort den fasta delen av elräkningen som mer eller mindre inte påverkas av förbrukningen landar jag på runt 1kr/kWh. Det är förstås när spotpriset är lågt som det varit i snitt under det senaste året. Så för mig är 5000kWh mer förbrukat på ett år väldigt nära 5000kr högre räkning. (Örebro)
 
Krypstocken skrev:
Läser på Ellevios hemsida(är ju ny kund) och får överföringsavgiften till 24,77kr

[länk]
... +400-500 kr/mån i fast avgift.
 
Hej
Den fasta avgiften kan du inte räkna in i kalkylen, den finns ju där oavsett om du har FTX, VP eller elpanna.

FTX=> marginellt lönsam om man kan leva med lång avskrivningstid och behåller elpanna är min slutsats

K
 
Bara en liten bump för en fråga då jag går i FTX funderingar också. När ni kalkylerar, räknar man med att tilluft genom don och spaltventiler är iskall (på vintern) och behöver värmas upp?
Totala "hål-i-väggen" ytan kanske blir ungefär samma med många tillufts-hål jämfört ett hål till FTX-aggregatet? Känns lättare att göra en hålgenomföring i vägg noga och bra jämfört flera iofs.
 
  • Gilla
Maryjo80 och 1 till
  • Laddar…
Poängen med ftx är att inkommande luft värms upp av utgående luft. Man kan räkna med en återvinning på upp emot 80 procent.
 
FTX-systemet har säker ett elektriskt värmepaket som kickar in när uteluftempen går under ett inställt värde.
Paketets effekt kan ligga på effekter mellan 500-1000 W.
 
FTX aggregat har ofta eftervärmare som kan användas om man vill ha extra varm tilluft. Det finns både elektriska och vattenburna.

De flesta aggregat idag ligger mellan 80-90% verkningsgrad.
Om inneluften (frånluft) är 21 grader och det är -20 ute och aggregatet har 85% verkningsgrad blir tilluften 14,85 grader. Vilket är svalt men helt okej, så i praktiken behövs inte eftervärmaren.
 
Undrar om inte alla FTX-agg. har någon form av tillsatsvärme.
Man bör inte räkna med att FTX-systemet är ett uppvärmningssystem utan det är primärt för ventilation.
 
Min Heru har ingen eftervärmare.
 
Precis, FTX är tänkt som god ventilation med minimala energiförluster. Uppvärmning av huset löser man lämpligtvis separat.
 
Ett bra FTX "sparar" ca 2-3000 per år i minskade värmeförluster. Kostnaderna för ström och filter ligger på ca 1000:- Så det är inte besparingen som är den största vinsten utan "luftkoforten" som blir betydligt bättre än hos andra "system".
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
En gammal Bacho Minimaster har två motorer som drar sammanlagt 100 W i normalläge. Det ger en elkostnad på ca 2100 kr/år (rörligt elpris alla kostnader inräknat = 2,43 kr / kWh).
I min.läget blir kostnaden hälften.
Till detta kommer elvärmepaketet under vinterperioden.
 
Jo jag vet att FTX inte är till för uppvärmning av kåken. Tänkte bara på tidigare diskussioner om uträkningar som diskuterades - är det taget i beaktning att med en vanlig mekanisk frånluft så dras kall-luft rakt in i huset.. Jag vill ha FTX främst av två skäl:
Ökad och mer kontrollerad luftomsättning, särskilt övre plan där den i princip står still då frånluften i toaletten inte drar från sovrummen utan trapphuset är min teori.
Det andra är golvdraget, har en oisolerad 70-talsplatta som grund och den är nog kall som den är utan golvdrag, om än det är några centimeter isolering ovanpå.
Bor i norrbotten så i teorin borde investeringen sparas in snabbare ju kallare klimat. Men har ni något tips på något billigt aggregat som ändå gör jobbet och som kan stå i ett vidbyggt garage? Kanske ska starta ny tråd om det istället
 
E etompau skrev:
Undrar om inte alla FTX-agg. har någon form av tillsatsvärme.
O olotor skrev:
Min Heru har ingen eftervärmare.
Inte vårt heller. Och det behövs inte så nära ekvatorn som vi bor :)

E etompau skrev:
En gammal Bacho Minimaster har två motorer som drar sammanlagt 100 W i normalläge
Nyare aggregat med borstlösa EC-motorer drar betydligt mindre ström.
Vårt aggregat skall enligt tekniska data dra 18 - 20W vid det luftflöde vi kör (80 m3/h),
dvs 425 kr/år räknat med ditt elpris.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.