Är på gång med renovering igen... Tar aldrig slut :)

Jo jag har satt 6st fönster på en vägg med ca 40 cm mellan dessa. Insåg att det skulle bli allt för mycket ramkänska med traditionella träsmygar med foder runt om. Så jag har bestämt mig för att gipsa fönstersmygen så det blir fina ytterhörn istället. Inga större problem med det.

Men det är så att fönsterna går från golv till tak så frågan är hur jag ska göra för att göra det snyggt nere vid golvet. Golvet går inte in i smygen mot fönstert.

Hur gör jag snyggast med "fönsterbrädan" (om man kan kalla det så när det är nere på golvet)?
Känns som jag har 2 alternativ:
1. Fönsterbrädan går ut en bit som sen golvlisten ansluter mot på sidorna.
2. Fönsterbrädan livar med väggen och golvlisten forsätter då utanför fönsterbrädan på samma sätt som den gör på väggen.

Vad föreslås? Andra alternativ? Har någon expempel bilder?
Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska lägga sten, klinkers eller bara målad trä som fönsterbräda.
 
Du kan inte göra "fönsterbänken" i samma träslag som golvet (eller vad du nu har för golv)?
Så man får känslan av att golvet går in mot fönsterkarmen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snyggaste är väl om golvet går in i fönstret men se bara till att det inte blir en springa mot golvet om du ska ha en skiva. Tror på en skiva som livar med väggen.
 
Problemet är att golvet redan är lagt och ligger vinkelrät mot fönstert så därför går det inte att fortsätta med golvet in i smygen. Jag var ju så jädra dum å gjorde så för att det var självklart att det skulle vara en fönsterbänk där.
Visst det går ju att lägga en golvbräda vinkelrät mot de andra men tror det ser konstigt ut. Det måste ju ändå sättas någon form av täcklist då för att få bort springan mellan golvplankorna.
 
Jag tänkte att man kunde ha typ som att golvlisten fortsätter förbi fönstret och att man täcker in hålet mellan list och fönster med en mdf fönsterbräda
 
Även om det blir en annan niva på smygen så skulle jag kanske använda en bit av golvet du redan lagt som smyg.

Annars hade jag nog lagt klinkers med något sandstensmönster eller liknande. Vill du lägga upp en bild?
 
Så här ser det ut i dagsläget.

Oavslutad fönsterinstallation med exponerad underlagsbräda och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt fönsterparti under installation i ett oupplyst rum under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller med ovanstående.

Det hade funkat att göra som en "tröskel" i ek, men jag tror inte det går ihop med golvets färg, eller?
Ett annat alternativ hade varit att göra allt i vitt. Målad MDF eller furu.

Låna och lägg dit material och färger du skulle kunna tänka dig. Lycka till!
 
Har du kvar golv? Klyv en bit och lägg åt andra hållet.
 
Sten verkar inte frugan vilja ha. Annars hade jag gått på det.
Lite golv kvar har jag. Men frågan är hur snyggt det blir... Jag måste ha någon form av skarvlist mellan golven ändå.
Och hur gör jag med golvsockeln? Ser inte det konstigt ut om den bara slutar vid fönstersmygen då jag inte ska ha fönsterfoder?
 
Kan du inte låta fönstersmygarna gå utanför och sätta golvsockeln emot?
 
Jag gjorde en smyg nere med en golvlist som gick rätt förbi så att säga men det vill ju till att höjderna passar
 
robertdala skrev:
Jag gjorde en smyg nere med en golvlist som gick rätt förbi så att säga men det vill ju till att höjderna passar
Det är det jag funderar på att göra. Fönsterbrädan blir i så fall i höjd med fönstrets karm. Annars kommer överkanten av golvlisten över fönsterbrädans kant. Du har inga bilder?
 
jockeping skrev:
Kan du inte låta fönstersmygarna gå utanför och sätta golvsockeln emot?
Det var ett av alternativen. Men frågan är hur bra det blir. Ska man göra så så bör nog fönsterbrädan vara i samma slag som golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.