Hej, har nu fått tid över att renovera ett hus som står på en familjegendom men har väldigt lite kunskap inom renovering och därför vänder jag mig nu till detta forum för att försöka få lite hjälp.

(om jag hamnat på fel forumdel får gärna en moderator lägga detta rätt eller säga vart jag ska göra av posten :surprised: )

Huset är byggt ca 1950 och det satt tidigare tapet ovanpå dessa såkallade tetrexskivor som syns på bilderna (rätta mig om jag har fel).

Nu till mina frågor:


1. Vad ska jag göra för att få till fina väggar utifrån hur det ser ut nu (bifogar bilder). Google nämner något om någon typ av gips alternativ bredspackla? Någon har även nämnt att använda någon typ av väv.

2. Huset har ett gammalt värmesystem som med hjälp av en gammal eldspis i köket värmer upp ånga som sedan går upp till vinden för att sedan gå ner till elementen som är utspridda i de två rummen. (Tror det är ett ångsystem, rätta mig även här om jag har fel, bifogar bilder.)
Bör jag montera ner detta?

3. Vad rekommenderas av att göra av tak och golv (även dessa ser ni på bilderna)?
Taket vet jag inte ens vad det är för typ av stil eller material och golvet är någon slags plastmatta, under detta döljer sig möjligtvis någon form av finare trägolv men eftersom det är byggt 1950 är även detta oklart.


Tackar på förhand för den hjälp jag förhoppningsvis får! :rolleyes: :surprised:
(Ber även om ursäkt för smuts eller dylikt på bilderna då detta hus endast används som lager just nu.)

Hörn av ett rum med strukturtak, synlig elkabel och vägg med spår av avlägsnat tapet över fiberplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsobjekt med gammalt värmesystem, tetrexvägg och texturerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åldrat uppvärmningselement bredvid en vägg med synlig tetrexskiva och oregelbundna spackelfläckar på ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hej. först är det Tretexskivor du menar. dom är porösa och håller inte för att sätta upp saker i, förhoppningsvis finns det något solidare bakom....
så till svaren.

1. minst renoveringsgips på 6,5mm, än hellre vanliga gipsskivor, och bäst är att regla upp nytt med extra isolering och hela konkarongen

2. vattenburet ... inte ånga, fyll på, MEN det ser ut som om du har läckage under elementen så ant. är dessa körda och behöver bytas ut... var beredd med handdukar och hinkar om det läcker när du fyller upp,,,,

3, vad skall ni ha huset till och vilken standard behöver ni..., måla över det gamla är lättast än att riva och sätta nytt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.