Hej
Jag vet inte hur ni känner, men när vi byggde så kände vi att alternativen för att täcka låglutande tak var ganska begränsade. Plåt eller papp...
Men det finns faktiskt ett alternativ som är både snyggt, iögonfallande, ekologiskt riktigt och ganska dyrt.
Nämligen tak med sedumörter.
Det finns idag bara någon, ett par, leverantörer så priset är väl inte superlågt. Inte minst eftersom man behöver ett papptak under. Men det ger en bra hantering av dagvatten, ytterliggare takisolering, blommor och fågelliv.
Skall jag kasta ur mig en gissning så tror jag att det allt som allt kostade 600 kr/kvm. Med pappen.
Så på en utskjutande del med lågt tak, eller ett uthus så kan det bli hur snyggt som helst utan att kosta skjortan...
Den leverantör vi köpte av heter vegtech. Kolla deras hemsida, eller på exteriörbilderna på vår hemsida där man i alla fall kan ana hur det såg ut sommaren -02.

I alla fall värt att fundera på. Vi är nöjda med det.
 
Tyvärr ERSÄTTER du ju knappast ingenting med sedum. Du måste ju ändå ha ett underlag som är lika tätt som utan sedum, då denna i sig inte medför ytterligare tätning. Fast fint är det...
 
Nej precis.
Men du "ersätter" utseendet, vilket var vår bevekelsegrund.
Men det ligger papptak under, svetsat och förankrat, som hade fungerat som ytskikt i sig självt.

Och "image is everything", som man säger...

Den där "man" skulle jag f.ö. vilja ha ett snack med.
 
Svetsat papptak...? :)

Är det ett tjärat papptak eller har du en plastfilm under växtligheten?
 
Ett tjärat papptak motsvarande YAP2500 (YAM?)
Alltså en asfaltsmassa runt en pappkärna som jag förstår det.

Kallas väl svetsat när man lägger remsor och bränner?

Vanligt hederligt papptak, likt valfri garagelänga, förråd m.m.
 
Då förstår jag. Jag hade ingen aning om att det skulle kallas svetsat, men du har säkert rätt. :)
Däremot har jag för mig att man skulle ha en folie emellan också, men det kanske finns olika system.
Jag tycker att bevuxna tak är alldeles underbart och funderar på det till ett kommande garage...
 
Eftersom jag vet att du är en känd plasthatare efter tidigare trådar, så kan jag glädja dig med att det inte finns i detta fall ;) (Passning till KXII för er som inte förstod det)

Från pappen och uppåt har man:
Ett plåtbleck med en trälist på. Plåtlisten är perforerad för att tillåta att vattnet som inte binds kommer ner i hängrännan. Blecket håller också kvar konstruktionen på taket, och är fäst på takfoten.

en "isolerskiva", som har som uppgift att torka ut rötter på ogräs/trädfrön m.m. Sedumet växer inte neråt, utan i "sidled".

Själva sedumet. Jordlagret är integrerat med ett ståltrådstrassel för att hålla fast den i verkligheten.

Det enda underhållet är lite gödsel med avtagande intervall. Från början ett par gånger om året, sedan varannat, var tredje år.
Inget get med olika långa ben behövs :D

 
Halleluja...! :D
 
Jag kan ju addera själv.
Blommor och sådant kommer ju dit med hjälp av fåglar, så utseendet varierar ju med tiden. Och årstiden.
Så här års är dett rödbrunt (just nu snarare snövitt ) ;)
Grönröttgult på våren
Sedan grönt med blominslag på sommaren och mot hösten kommer det röda in igen.

Så det gäller att ha valt rätt fasadfärg...
 
Nix!
Vilket otroligt fint hus Ni har byggt och vad superbra Ni har lyckats med integreringen av gammalt/nytt,modernt :D
Det enda jag undrar över är hur ni klarar att åka tillbaka till lägenhet och lämna detta underbara hus och den fantastiska miljön hela veckorna ;)

MVH/Christina.
 
Först ett ärligt tack för berömmet. :D
Sedan ett mer ironiskt "tack" för att du frågar just en måndagmorgon... ;)

Det känns ju naturligtvis sådär att åka in på söndagskvällen, till en halvtrist lägenhet.
Å andra sidan tror jag inte att vi skulle njuta lika mycket om vi bodde där?
Man blir ju hemmablind rätt fort.
Men jag kan ju säga att efter sommaren var det inte utan ett visst mått av ångest som vi flyttade in till stan igen.
Tio veckor går fort...

Men längtan är en känsla som inte heller går av för hackor så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.